Paint3D
Tänään harjoittelemme pienimuotoista kuvankäsittelyä Windows Paint3D -ohjelmalla.
1) Käynnistä Paint3D käynnistysvalikosta. (Windows-lippu)
![paint3d1.png](https://peda.net/jyvaskyla/kilpisenkoulu/oppiaineet/atk/7-luokan-atk/7c/9l/paint3d/paint3d1-png:file/photo/e1391d6386da8736b915dc2d86c12e9f4073c056/paint3d1.png)
2) Kokeile erilaisia siveltimiä, muotoja ja värejä. Piirrä maisemakuva Kilpisen koulusta. Tallenna kuva PNG-muodossa tietokoneesi työpöydälle.
![paint3d2.png](https://peda.net/jyvaskyla/kilpisenkoulu/oppiaineet/atk/7-luokan-atk/7c/9l/paint3d/paint3d2-png:file/photo/d1565c53c6045f232cc2d44a11eb539bc2f67c60/paint3d2.png)
Kuvien tallennus tapahtuu valitsemalla ensin vasemmasta yläkulmasta "valikko" ja sen jälkeen "tallenna nimellä".
![paint3d5.png](https://peda.net/jyvaskyla/kilpisenkoulu/oppiaineet/atk/7-luokan-atk/7c/9l/paint3d/paint3d5-png:file/photo/a1b750cfe986bd021c092f7e1a63063ef982f139/paint3d5.png)
3) Luo uusi kuva ja piirrä siihen jokin eläin. Lisää kuvaan puhekupla ja kirjoita mitä eläin miettii. Tallenna kuva JPEG-muodossa työpöydälle.
![paint3d3.png](https://peda.net/jyvaskyla/kilpisenkoulu/oppiaineet/atk/7-luokan-atk/7c/9l/paint3d/paint3d3-png:file/photo/11f3b35b2e5888f697c5371f86966efea8adb87c/paint3d3.png)
4) Ota näyttöleike koulun kotisivusta ja vie se Paint3D ohjelmaan. Piirrä kotisivun kuvan päälle jotain merkintöjä ja tallenna tämäkin kuva haluamassasi muodossa työpöydälle.
5) Kokeile luoda 3-ulotteinen kuva talosta tai suunnittele 3-ulotteinen hymiö. Tallenna tämäkin kuva työpöydälle.
![paint3d4.png](https://peda.net/jyvaskyla/kilpisenkoulu/oppiaineet/atk/7-luokan-atk/7c/9l/paint3d/paint3d4-png:file/photo/83ad76f9de432bb4c3b1173e6371f72e6049052f/paint3d4.png)
6)Avaa lopuksi office365 ympäristö koulun kotisivulta ja siirrä sitten kaikki työpöydälle tallentamasi kuvat onedrive pilveen omaan kansioosi. Poista alkuperäiset kuvat työpöydältä.
1) Käynnistä Paint3D käynnistysvalikosta. (Windows-lippu)
![paint3d1.png](https://peda.net/jyvaskyla/kilpisenkoulu/oppiaineet/atk/7-luokan-atk/7c/9l/paint3d/paint3d1-png:file/photo/e1391d6386da8736b915dc2d86c12e9f4073c056/paint3d1.png)
2) Kokeile erilaisia siveltimiä, muotoja ja värejä. Piirrä maisemakuva Kilpisen koulusta. Tallenna kuva PNG-muodossa tietokoneesi työpöydälle.
![paint3d2.png](https://peda.net/jyvaskyla/kilpisenkoulu/oppiaineet/atk/7-luokan-atk/7c/9l/paint3d/paint3d2-png:file/photo/d1565c53c6045f232cc2d44a11eb539bc2f67c60/paint3d2.png)
Kuvien tallennus tapahtuu valitsemalla ensin vasemmasta yläkulmasta "valikko" ja sen jälkeen "tallenna nimellä".
![paint3d5.png](https://peda.net/jyvaskyla/kilpisenkoulu/oppiaineet/atk/7-luokan-atk/7c/9l/paint3d/paint3d5-png:file/photo/a1b750cfe986bd021c092f7e1a63063ef982f139/paint3d5.png)
3) Luo uusi kuva ja piirrä siihen jokin eläin. Lisää kuvaan puhekupla ja kirjoita mitä eläin miettii. Tallenna kuva JPEG-muodossa työpöydälle.
![paint3d3.png](https://peda.net/jyvaskyla/kilpisenkoulu/oppiaineet/atk/7-luokan-atk/7c/9l/paint3d/paint3d3-png:file/photo/11f3b35b2e5888f697c5371f86966efea8adb87c/paint3d3.png)
4) Ota näyttöleike koulun kotisivusta ja vie se Paint3D ohjelmaan. Piirrä kotisivun kuvan päälle jotain merkintöjä ja tallenna tämäkin kuva haluamassasi muodossa työpöydälle.
5) Kokeile luoda 3-ulotteinen kuva talosta tai suunnittele 3-ulotteinen hymiö. Tallenna tämäkin kuva työpöydälle.
![paint3d4.png](https://peda.net/jyvaskyla/kilpisenkoulu/oppiaineet/atk/7-luokan-atk/7c/9l/paint3d/paint3d4-png:file/photo/83ad76f9de432bb4c3b1173e6371f72e6049052f/paint3d4.png)
6)Avaa lopuksi office365 ympäristö koulun kotisivulta ja siirrä sitten kaikki työpöydälle tallentamasi kuvat onedrive pilveen omaan kansioosi. Poista alkuperäiset kuvat työpöydältä.