Luku 4. Lauma kilpikonnia
Lauma kilpikonnia
Aivan samoin kuin ohjelmassa voi olla monia muuttujia voidaan kilpikonnagrafiikkaa piirtää useilla kilpikonnilla yhtä aikaa. Jokaiselle kilpikonnalle voidaan määritellä omat ominaisuutensa parametrien avulla.
1) Kirjoita ohjelma, jossa jokaisesta neljästä nurkasta lähtee liikkeelle kilpikonnat jotka asettuvat keskellä ruutua päällekkäin.
2) Luo kaksi kilpikonnaa (esa ja masa), joista masa ensin piirtää vaaleanvihreälle pohjalle mustan neliön ja esa sen jälkeen pinkin pallon.
3) Muuta edellistä ohjelmaa niin, että, esa ja masa kysyvät käyttäjältä millä värillä ja minkä kokoisena neliö ja pallo halutaan tulostaa. Sitten kilpparit piirtävät pyydetyt kuviot. (vinkki: apuja kannattaa etsiä luvuista 2 ja 4).
Aivan samoin kuin ohjelmassa voi olla monia muuttujia voidaan kilpikonnagrafiikkaa piirtää useilla kilpikonnilla yhtä aikaa. Jokaiselle kilpikonnalle voidaan määritellä omat ominaisuutensa parametrien avulla.
1) Kirjoita ohjelma, jossa jokaisesta neljästä nurkasta lähtee liikkeelle kilpikonnat jotka asettuvat keskellä ruutua päällekkäin.
2) Luo kaksi kilpikonnaa (esa ja masa), joista masa ensin piirtää vaaleanvihreälle pohjalle mustan neliön ja esa sen jälkeen pinkin pallon.
3) Muuta edellistä ohjelmaa niin, että, esa ja masa kysyvät käyttäjältä millä värillä ja minkä kokoisena neliö ja pallo halutaan tulostaa. Sitten kilpparit piirtävät pyydetyt kuviot. (vinkki: apuja kannattaa etsiä luvuista 2 ja 4).