5. Painikkeet ja ehtolause
Painikkeet
Micro:bitin päältä löytyy kaksi painiketta. Micro:bit voidaan ohjelmoida reagoimaan näiden painalluksiin eri tavoin.
Jotta micro:bit osaa käydä koko ajan tarkistamassa mikä painikkeiden tila on, meidän on aluksi ohjelmoitava päättymätön silmukka. Tämä tapahtuu yksinkertaisesti while True: rivillä. while luo silmukan joka toteutuu niin kauan kun ehto on tosi. while True: on tietysti tosi koko ajan ja siksi näin saadaan aikaan kätevästi ohjelma joka toistuu ikuisesti. Älä unohda kaksoispistettä lopusta!
while True: -rivin jälkeen rakennetaan ehtolause.
Ensin if-lauseella kerrotaan micro:bitille mitä se tekee jos a-painiketta painetaan.
Älä unohda if rivin lopusta kaksoispistettä. Ja kaksoispisteen jälkeen seuraava rivi on oltava sisennettynä.
Seuraavaksi elif-lauseella kerrotaan mitä b-painikkeesta tapahtuu. (Elif-lauseita voisi olla tarvittaessa useampiakin)
Viimeisenä else lauseella kerrotaan micro:bitille mitä se tekee mikäli kumpikaan aiemmin luetelluista vaihtoehdoista ei toteudu(mitään nappia ei paineta).
Tehtävä: Kirjoita ohjelma, jossa micro:bitin a-painikkeesta rullaa näytössä iloinen naama ja b-painikkeesta surullinen. Jos molemmat napit painetaan pohjaan yhtä aikaa tulee näyttöön sydän (vinkki: kirjoita ehtolausekkeessa ensimmäiseksi if -vaihtoehdoksi tilanne jossa molempia napit painetaan pohjaan yhtäaikaa).
Jotta micro:bit osaa käydä koko ajan tarkistamassa mikä painikkeiden tila on, meidän on aluksi ohjelmoitava päättymätön silmukka. Tämä tapahtuu yksinkertaisesti while True: rivillä. while luo silmukan joka toteutuu niin kauan kun ehto on tosi. while True: on tietysti tosi koko ajan ja siksi näin saadaan aikaan kätevästi ohjelma joka toistuu ikuisesti. Älä unohda kaksoispistettä lopusta!
while True: -rivin jälkeen rakennetaan ehtolause.
Ensin if-lauseella kerrotaan micro:bitille mitä se tekee jos a-painiketta painetaan.
Älä unohda if rivin lopusta kaksoispistettä. Ja kaksoispisteen jälkeen seuraava rivi on oltava sisennettynä.
Seuraavaksi elif-lauseella kerrotaan mitä b-painikkeesta tapahtuu. (Elif-lauseita voisi olla tarvittaessa useampiakin)
Viimeisenä else lauseella kerrotaan micro:bitille mitä se tekee mikäli kumpikaan aiemmin luetelluista vaihtoehdoista ei toteudu(mitään nappia ei paineta).
Tehtävä: Kirjoita ohjelma, jossa micro:bitin a-painikkeesta rullaa näytössä iloinen naama ja b-painikkeesta surullinen. Jos molemmat napit painetaan pohjaan yhtä aikaa tulee näyttöön sydän (vinkki: kirjoita ehtolausekkeessa ensimmäiseksi if -vaihtoehdoksi tilanne jossa molempia napit painetaan pohjaan yhtäaikaa).