Liikunnan soveltaminen vuosiluokilla 1-2

Ohjaus, eriyttäminen ja tuki liikunnassa vuosiluokilla 1–2

Kannustava ja hyväksyvä ilmapiiri on edellytys liikunnanopetuksen tavoitteiden saavuttamiselle. Toiminnan tulee antaa kaikille oppilaille mahdollisuus onnistumiseen ja osallistumiseen sekä tukea hyvinvoinnin kannalta riittävää toimintakykyä. Opetuksessa on keskeistä oppilaiden yksilöllisyyden huomioon ottaminen, turvallinen työskentelyilmapiiri sekä organisoinnin ja opetusviestinnän selkeys. Pätevyydenkokemuksia ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta tuetaan oppilaslähtöisillä ja osallistavilla työtavoilla, sopivilla tehtävillä ja rohkaisevalla palautteella.

Vuosiluokilla 1–2 on tärkeää tunnistaa sellaiset motorisen oppimisen vaikeudet, joilla voi olla yhteyttä muihin oppimisen ongelmiin.

Lähde: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014). Opetushallitus.

Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja tukeminen

Mitä motorisen oppimisen vaikeuksilla tarkoitetaan?

Miten tunnistan motorisen oppimisen vaikeudet?


Miten voin auttaa lasta, jolla on motorisen oppimisen vaikeuksia?
Lue lisää

Asunta, P., Viholainen, H., Ahonen, T. & Rintala,P. & Cantell, M. Motorisen oppimisen vaikeudet. Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille 2016. Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016:22. s.38-43. Lue tästä

Asunta, P., Mälkönen, I., Viholainen, H., Ahonen, T. & Rintala, P. 2014. Miten voimme tunnistaa lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia ja tukea heitä kouluympäristössä? NMI Bulletin 4/2014.Lue tästä

Asunta, P., Viholainen, H., Westerholm, J. & Rintala, P. 2015. Motoriikan havainnointilomake suomalaisille opettajille - Motor Observation Questionnaire for Teachers -lomakkeen kulttuurinen kääntäminen. Liikunta & Tiede.

Viholainen, H., Hemmola, P-M., Suvikas, J. & Purtsi, J. 2011. KUMMI 7, Arviointi-, opetus-ja kuntoutusmateriaaleja. Loikkiksella ketteräksi. Niilo Mäki Instituutti.


Linkit koonnut: Terhi Huovinen 8.1.2021; Piritta Asunta 15.11.2017

Keijut ja robotit -leikki

TARVITAAN: musiikki, jossa on vuorotellen kahta eri kappaletta. Toinen robottimaista musiikkia esim. Quartarius - Cleaning Women, toinen keijumaista musiikkia esim. La Valme Amelie - Mockbeat. Kappale voi vaihtua esimerkiksi noin 10 sekunnin välein.
OHJEISTUS: Leikki kannattaa ohjeistaa näyttämällä. Laittaa ensimmäisenä musiikin soimaan hiljaisella taustalle ja kertoo, että keijut lähtevät liikkeelle kuullessaan tämän musiikin. Keijut liikkuvat keijumaisesti, kepeästi, liihottamalla. Kun musiikki vaihtuu, keijut pysähtyvät ja robotit lähtevät liikkeelle. Robotit liikkuvat robottimaisesti nytkähdellen ja yrittävät koskea niin montaa paikallaan olevaa keijua kuin pystyvät. Kun keijuun kosketaan, hän muuttuu robotiksi. Leikki päättyy, kun kaikki ovat robotteja.
Leikkialue kannattaa rajata osallistujien määrän mukaan. Lisäksi valitaan onko alussa yksi vai useampi robotti.
LEIKIN VARIOINTI: Leikkiä voi varioida vaihtelemalla: tilan kokoa, alustaa (pehmeä/epätasainen alusta vs. kova/tasainen alusta), liikkumistyylejä (keijujen tilalla voi olla mikä tahansa liikkumistyyli, joka sopii musiikkiin esim. lima ja maassa möyriminen on ollut suosittu vaihtoehto lasten keskuudessa)

hihnakuljetin

Tekijä: Milla Malinen
•osallistujat jaetaan esim. 5-7 hengen ryhmiin. Kaikki muut ryhmäläiset paitsi yksi, muodostaa liukuhihnan asettumalla selinmakuulle rinnakkain olkapäiden koskettaessa toisiaan.
•Yksi ryhmäläinen asettuu liukuhihnan päälle makaamaan.
•Merkistä liukuhihna alkaa kierimään samaan suuntaan ja siirtää hihnalla makaavaa ryhmäläistä eteenpäin.
•Voi ottaa kisan ryhmien välillä: Kun liukuhihnalla makaava on mennyt hihnan läpi, hän asettuu liukuhihnan ensimmäiseksi ja viimeisenä oleva ryhmäläinen nousee liukuhihnan päälle makuulle ja häntä lähdetään siirtämään eteenpäin. MIkä ryhmä on ensimmäisenä päässyt tietylle viivalle?

Eläinleikki

Emma ja noora
- Taputusleikki: havaintomotoriikkaa, rytmiikkaa, ryhmäytymistä.
- Ollaan pienessä piirissä. 5-8 oppilasta
- Taputetaan yhdessä rytmiä: taputus-taputus-reisiin-reisiin. Aletaan sanomaan oma
nimi ekoilla taputuksilla käsiin ja k
​averin nimi, (joka on vieressä piirissä) taputtaessa reisiin. Jos tulee virheitä, vaihtaa oman nimen eläinimeen, jota jatkossa käytetään (peli siis muuttuu samalla muille haastavammaksi), seuraavasta virheestä saa eläinliikkeen, joka sovitetaan rytmiin ilman puhetta. Vuoro voidaan myös lähettää kenelle tahansa, jos tuntuu onnistuvan piirissä edeten.

Meritähti

​​Toinen parista asettuu joko selälleen tai vatsalleen makuulle tähtiasentoon (= kädet ja jalat haralleen). Toinen parista alkaa kiertää ja ylittää tähteä eri kohdista: käsien, jalkojen, vatsan ja vartalon yli erilaisilla liikkumistavoilla. Kiertäjä voi liikkua esimerkiksi kävellen, hypellen, loikkien, juosten, hiipien, tömistäen jne. Tähden tulee pysyä liikkumatta paikallaan. Vaihdetaan hetken kuluttua rooleja.

Lahjapaketti

Toinen pareista tekee omasta kehostaan niin tiukan paketin kuin mahdollista. Toinen
pyrkii purkamaan paketin auki toisen vastustaessa. Jos esimerkiksi toinen käsistä on saatu avattua paketista, ei sitä saa laittaa enää takaisin. Tarkoituksena on saada kädet
ja jalat auki paketista. Harjoittelussa tulee huomioida, ettei toista saa vahingoittaa ja
kutittaminen on kielletty. Neuvotaan oppilasta vastustamaan avaamista jännittämällä lihaksia.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä