Drone

Drone

Drone on yksi välineistä joilla nuoria halutaan motivoida ohjelmoinnin ja robotiikan pariin. Ohjelmoitava drone kuvausominaisuuksilla on yksi oiva tapa innostaa oppilaita ohjelmointiin. Monen mielestä kyse on "lelusta", vaikka ominaisuudet ovat hyvinkin oppilaita kiinnostavia ja droneja käytetään yhä laajemmin ammattillisessa mielessä. Kuvausominaisuus ja ohjelmointi yhdistettynä edulliseen hintaan, luovat oivan välineen kouluun yhdeksi osaksi ohjelmoinnin ja robotiikan opiskelua. Kuvausominaisuus on kyseisessä mallissa alaspäin. Drone on kestävä ja antaa anteekis törmäykset ja virheet. Drone on myös kevyt, joten tömäykset eivät aiheuta vaaraa.

Drone ja aloittaminen

Droneista esimerkkinä on meillä xxxxxxx. Kyseinen drone on ohjelmoitava malli ja sitä ohjataan tabletilla tai mobiililaitteella. Verkosta saa hankittua ilmiaseksi useampiakin ohjausohjelmia. Dronen valmistaja suosittelee Freeflight3 sovellusta.

Ohjelmoinnissa käytämme Tynker-sovellusta joka mahdollistaa ohjelmoinnin. Tynker toimii kuin Scratch-ohjelmointialusta. Tynker on graafinen ohjelmistoalusta, jossa moduuleita ketjutetaan suorittamaan jokin tehtävä.

Dronea päasiassa koulussa kannattaa käyttää ohjelmoinnin opetteluun 3. luokasta ylöspäin. Jopa nuoremmat kykenevät tekemään ohjelmia. Ennen lennätyksiä ja dronen ohjelmointia on hyvä käydä läpi ohjelmoinnin perusasioita esim Scratchin avulla. Lennätyksessä tulee mukaan kolmas ulottuvuus, jota tulee käydä etukäteen läpi. Samoin aika on käsite jolla dronea ohjataan, joten kolmiulotteinen maailma ajassa tulee oppilaille tutuksi.

Drone esimerkkejä käytöstä

Tynker ohjelmaa käytettäessä voidaan ohjelmistot tehdä tietokoneella tai tabletilla ilman dronea. Tällöin laitetta ei tarvita jokaiselle omaa. Kun laite yhdistetään droneen, ajetaan tehty ohjelma. Muutamia esimerkkejä käytöstä:
  • Motivointi ohjelmointiin ja robotiikkaan
  • Ohjelmointia lennättäen jokin reitti
  • Ohjelmointia lennättäen ennalta määrätty reitti
  • Oppilaille joilla on haasteita hahmottaa kolmiulottisuutta, voi kokeilla aivan vapaata lennättelyä.
  • Ohjelmoidaan jokin kuvauskohde ja toteutetaan lento
  • Ohjelmoidaan jokin seurantatehtävä ja kuvataan kohdetta
  • Yhdistettävissä moneen eri oppiaineeseen. Etenkin kuvausominaisuuksia hyödyntäen.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä