Lohikäärme väistelee

Lohikäärme väistelee-pelin ratkaisuja


Tässä on lohikäärmeen liikkuminen
- Ensimmäiseksi on asetettu pelille tausta
- Lohikäärmeen aloituspaikka on valittu "mene kohtaan"-käskyllä
- Aseta pystynopeus on mielestäni turha pätkä koodia, mielestäni ei tarvita (pelin tekemisestä oli jo aikaa)
- Ikuisesti Loopin sisään on määritelty lohikäärmeen liikkuminen ylös (y-akseli ylös tai alas). Nopeudeksi kohtuunopea 5.






Poimittava kohde
(yritetään osua, osumasta saa pisteitä)
- Koska peliin voi luoda vain rajallisen määrän objekteja, niin teemme pallosta aina kopion, eli kloonin.
- Laitetaan pallo "odota kunnes - kosketan pelihahmoa" (pelihahmo on siis lohikäärme). Laitetaan lisäksi kosketuksesta Pisteet kohtaan arvoa lisää yksi (jotta siis saa pisteestä osuman).


- Laitetaan pallo aloittamaan aina oikeasta reunasta (x:n arvo 240). Pystysuunnassa (y:n arvo) haluamme, että se ilmestyy satunnaisesti. Siksi luomme valitse satunnaisluku väliltä -170 ja 170. Maksimi olisi 180, mutta haluan, että pallo näkyy paremmin kuvissa. Laitetaan klooni näkymään (näytä) ja laitetaan klooni poistumaan ikuisesti, jos se ei osukaan hahmoon, vaan saavuttaa takaseinän (x-239).

- Oikealla alhaalla koodataan kloonien esiintymistiheys. Ensimmäinen klooni aina piilotetaan, mutta se tulee näytä toiminnolla esiin toisessa koodissa.

- Erilliseksi laitetaan myös pisteiden nollaaminen, koska muuten edellisestä pelistä jäisi pisteet taululle.


Vihollisen koodi (osumasta loppuu peli)

- Vihollisetkin tehdään klooneina, koska niitä tarvitaan paljon. Tämä objekti odottaa, kunnes koskettaa pelihahmoa (lohikäärme). Osumasta se leimaa tämän objektin (tämä tarkoittaa, että osuman jälkeen pallo jää näkyviin, jotta pelaaja näkee, että juuri tämä pallo osui pelihahmoon). Laitoin vielä eri taustan, kun peli loppuu, nimenä "light", sinne lisäsin tekstin Game Over. Lopuksi koodi "Pysäytä kaikki" lopettaa kaiken liikkumisen pelissä.

- Keskellä kuvaa on koodi kloonin luomiseksi. Uusia vihollisia tulee 1,8 sekunnin välein. Huomaa pisteen käyttö, koska ohjelma on amerikkalainen.

- Vasemmalla alhaalla määriteään vihollisen satunnainen ilmestyminen. Koodi on periaatteessa sama kuin pallon, joka pitää kerätä (selitetty aiemmin).

- Oikealla ylhäällä laitetaan "pyyhi" toiminto, jotta seuraava peli alkaa puhtaalta taustalta, eikä siellä ole edellisen pelin lopussa leimattua vihollista.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä