Leikkijöille jaetaan laput joissa on esim. seuraavia eläimiä: lammas, kissa, lehmä, kana, lepakko. Lappua ei saa näyttää muille. Kun kaikki ovat selvillä eläimistään, leikkijöiden tehtävänä on etsiä oma eläinlaumansa, elehtien ja ääntelehtien lapussa olevan eläimensä mukaan. Se eläinlauma joka on ensimmäiseksi koossa voittaa.
Janaleikki
Jokaisella on ryhmään tullessaan jokin odotus, toive tai motiivi: miksi olen ryhmässä mukana? Pyydä opiskelijoita asettumaan janalle, jolla saadaan näkyviin heidän suhteensa olemassa olevaan asiaan. Janan toisessa päässä ovat esimerkiksi ne, jotka odottavat innoissaan alkavaa lukiotaivalta, toiseen päähän asettuvat ne, jotka ovat epätietoisia tulevasta. Jokainen etsii oman paikkansa janalta sen mukaan, mitä tuntee. On hyvä muistaa, että paikka janalla ei ole pysyvä vaan vaihtuu ajan, paikan, tilanteen ja monen muun tekijän mukaan.
Läpsy
Kaikki istuvat ringissä. Valitaan yksi vapaaehtoinen, jolle annetaan ilmapallo, kaulaliinan tai jokin muu PEHMEÄ esine käteen. Joku ringissä oleva aloittaa leikin sanomalla jonkun muun ryhmäläisen nimen. Vapaaehtoisen täytyy lyödä sitä henkilöä, jonka nimi on sanottu, ennen kuin tämä henkilö ehtii sanoa jonkun toisen nimen. Jos ehtii läpäistä ringissä istujaa, keskellä olija pääsee rinkiin takaisin ja läpsäisty joutuu keskelle. Keskeltä poistuvan on sanottava jonkun nimi ennen kuin istuu, muuten joutuu takaisin keskelle. Leikki etenee nopeasti ja se kannattaa lopettaa kuin kaikilla on vielä hauskaa.
Mattoleikit salissa
- matto ympäri
- kuljeta keppien avulla
- Hippo