2. Pölynimuri-robotti (törmäilijä)

Pölynimuri

Tehdään robottiohjattu pölynimuri, jossa robotti törmättyään kohteeseen, peruuttaa ja ottaa uuden suunnan. Tehtävässä käytetään myös silmukka-rakennetta ohjelmoinnissa.

Luodaan tehtävä KOSKETUSSENSORIN avulla.

1. Aloita uusi ohjelma kotivalikon kautta
2. Hae keltaisen valikon alta silmukka (loop).
Silmukan idea on, kuten esim. Scratchissa, että ohjelma toistaa annettua käskyä. Silmukan ehto voidaan määrittää (ikuisesti, tietty lukumäärä toistoja, tai kunnes jokin ehto täyttyy. Nämä muutokset tehdään ikuisuus-merkin kohdalta aukeavasta lisävalikosta). Katso alla kuva.

3. Valitse lisävalikosta "Touch Sensor" ja siitä State "Tila"
4. Lisäksi valitse numeron kohdalta lisävalikosta sensorin vaihtoehdoksi 1 "Pressed" eli painettu.


5. Nyt silmukan sisälle voidaan laittaa jokin ehto, mikä pitää toteuttaa, jos sensori painautuu alas. Raahaa siis VIHREÄSTÄ valikosta Move Streering-komento silmukan sisään.
Valitse moottorien pyörimiseksi "On", eli päällä koko ajan. Katso kuva alla.

6. Nyt lisätään peruutus, kun robotti on törmännyt esteeseen.
Lisätään uusi Move Steering-komento. Laitan oman imurini pakittamaan kulmassa -33 taaksepäin vauhtia -33, kahden sekunnin ajan. Te voitte tehdä omanlaisenne peruuttamisen. Katso kuva alla.


7. Testatkaa tässä välissä ohjelmaa. Mitä siitä puuttuu?
8. Ota keltaisesta valikosta uusi silmukka (Loop) ja lisää se ohjelman alkuun.
9. Vie aiemmin tekemäsi käskyt tämän uuden silmukan sisään. Nyt tämä silmukka toistaa käskyä toistuvasti. Katso kuva alla.


10. Testatkaa robottia. Toimiiko imuri oikein? Eli törmättyään esteeseen, peruuttaa ja ottaa uuden suunnan.