Kpl 8 Ikonoklasmi

Kpl 8 Ikonoklasmi

  • Tarkoittaa kuvakieltoa eli kiistaa ikonien käytöstä
  • Ikonien käyttökieltoa perusteltiin esim. 10 käskyn kuvakiellolla
  • Keisari Leo III määräsi ikonit tuhottaviksi v. 730
  • Vanhoja ikoneita ja mosaiikkeja ei juuri säästynyt
  • Kansa ja luostarit vastustivat
  • Tämä johti jopa väkivaltaan
  • Ikonit saivat puolustajia
    • Johannes Damaskolainen
    • Teodoros Studionilainen
  • 787 pidettiin 7. ekumeeninen kirkolliskokous
  • Ikonien käyttö ja kunnioitus vahvistettiin tuossa kokouksessaJohannes Damaskolainen.jpg

Islam ja kuvakielto

Juutalaisuuden tavoin islam suhtautuu kielteisesti Jumalan kuvaamiseen. Koraani ei suoraan kiellä ihmisen kuvaamista mutta traditio suhtautuu kielteisesti ihmisten ja jopa eläinten kuvaamiseen.

Islamin ajattelutavan mukaan vain Jumalalla on kyky luoda elämää. Ihminen on Jumalan kuva, joten sitä ei saa imitoida taiteessa, sillä taide voi heijastaa Jumalan luomistyötä vain vajavaisesti.

Kuvakieltoa on kuitenkin noudatettu vaihtelevasti, sillä islam on syntynyt rikkaan kuvakielen alueelle. Sunnalaisuus on shiilaisuutta jyrkempi tässä asiassa. Nykyisin tiukkaa kuvakieltoa noudattaa vain vähemmistö.

Kuvakiellossa on selkeä poikkeus: kuvitetut käsikirjoitukset eli miniatyyrit. Kehittyi myös arvostettu kirjaintaidemuoto, kalligrafia.

Tekstien yhteyteen maalatut ihmis- ja eläinhahmot olivat vahvasti tyyliteltyjä, joten niitä ei voitu sekoittaa pakanallisiin kuviin. Miniatyyreissä saatettiin kuvata jopa profeetta Muhammed, mutta kun hänet kuvattiin, hänen kasvojaan peittää aina valkea liina.

Siyer-i_Nebi_158b.jpgMuhammed Hiran vuorella. Istanbul, 1595