Kirja-arvostelu

Kirja-arvostelun palautus

Voit palauttaa kirja-arvostelun tähän.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Ohjeet kirja-arvosteluun

Valmiin kirja-arvostelun pituus on 1800-2300 merkkiä ilman välilyontejä. Muista kappalejako.

Rakenne
1. ALOITUSKAPPALE

Kerro mahdollisimman alussa kirjailijan, kirjan nimi sekä kirjan julkaisuvuosi omalla persoonallisella tyylilläsi. Aloitukseksi sopii esimerkiksi katkelma kirjasta. Samalla voit kertoa kirjan aiheen, teeman tai paljastaa mielipiteesi kirjasta.

Huorittelu, raiskaus- ja murhauhkaukset ovat arkipäivää netissä mielipiteensä ilmaisseille naisille tositapahtumiin pohjautuvassa sarjakuvateoksessa ”Vihan ja inhon internet", jonka on kirjoittanut Johanna Vehkoo ja kuvittanut Emmi Nieminen (2017).

2. KÄSITTELYKAPPALEET

Käsittelykappaleissa pitäisi esitellä kirjan juoni lyhyesti muutamalla virkkeellä paljastamatta kuitenkaan loppuratkaisua. Sen lisäksi voit arvioida esimerkiksi:
- lukukokemusta
- kirjan henkilöitä
- miljöötä: Mihin aikaan ja paikkaan teos sijoittuu?
- tapahtumia: Mitä kerrotaan, mitä jätetään kertomatta?
- juonen kohokohtia ja huippuhetkiä
- kirjan kieltä
- kirjan sanomaa
- kerronnallisia ratkaisuja: Millainen on kertoja? Kuka tai ketkä ovat näkökulmahenkilöitä?
- teoksen nimeä
- teoksen herättämiä ajatuksia
- teosta suhteessa muihin lajityyppinsä teoksiin tai kirjailijan aiempaan tuotantoon

3. LOPETUSKAPPALE

Voit päättää arvostelusi lyhyesti ja ytimekkäästi joko suositteluihin tai tiivistykseen.

Muista!
1. Kerro kirjan juonesta preesensissä, koska kirjan todellisuus on aina olemassa.
2. Kirjailija ei kerro teoksessa mitään, vaan kertoja.

Teoksessa kertoja muistelee paljon lapsuuttaan takaumissa.

 

Malli kirja-arvostelusta

Latteaa viihdettä ja laiskasti rakennettu dekkarijuoni

 

Luojan kiitos, ettei Joël Dickerin romaaneja ole enää julkaistu Tammen Keltaisessa kirjastossa Totuus Harry Quebertin tapauksesta -teoksen jälkeen. Se voisi antaa jollekin harhakäsityksen siitä, että sveitsiläinen Dicker kirjoittaa kunnianhimoista taideproosaa, ehkä maanmiestensä Max Frischin ja Robert Walserin tapaan. Niin ei todellakaan ole. Hänen romaaninsa Stephanie Mailerin katoaminen (2019) on täyttä viihdettä, kuin kirjaksi koottu saippuaooppera.

Maailma on viime vuosina nähnyt monta yhtä paksua dekkaria ja muuta juoniromaania, joissa on todella terävä, yllätyksellinen rakenne. Dickeriä hänen henkilönsä tai heidän vaiheensa eivät tunnu kiinnostavan lainkaan, ei liioin miljööksi jälleen valitun, yhdysvaltalaisen Long Islandin maantiede tai historia. Ja silti hän kirjoittaa teatterista, kirjailijoista, kirjakauppiaista ja toimittajista. Aineksia monella tavalla kulturelliin ja viihdyttävään kirjaan olisi vaikka kuinka. Jännitysromaanin sivut kuluvat kuitenkin pelkkään tapahtumien kuvaamiseen, eivät syventämiseen. Tohinaa riittää, sillä avainhenkilöitä on kolmekymmentä, murhia liki kymmenen ja aikatasojakin useita.

Kyse on mukaillusta suljetun huoneen mysteeristä. Huoneen tilalla on tosin kokonainen pikkukaupunki, idyllinen Orphea. Kaksi poliisia joutuu huomaamaan, että kaksikymmentä vuotta sitten he vangitsivat joukkomurhasta väärän miehen. Oikea surmaaja on vapaalla jalalla, ja kun eräs toimittaja pääsee tämän jäljille, hänkin katoaa. Mahdolliset syylliset eli pikkukaupungin silmäätekevät käydään läpi, yksi toisensa jälkeen. Kun poliisit tonkivat heidän menneisyyttään, esiin nousee aviokriisejä, korruptiota ja särkyneitä unelmia – myös heidän omasta taustastaan. Samalla kaupungissa alkaa uusi murha-aalto.

Orphea valmistautuu vuotuiseen teatterifestivaaliin, ja se antaa Dickerille mahdollisuuden käsitellä taiteellista kunnianhimoa ja taiteilijan ja kriitikon suhdetta. Johtopäätös on, että kaikki ihmiset haluavat tulla nähdyiksi, kuuluisiksi, ja kriitikotkin toivovat olevansa taiteilijoita. Yhtä latteaa ja vanhanaikaista on ihmissuhteiden kuvaus: keski-ikäiset aviomiehet sekoavat nuoriin naisiin ja ostelevat timanttikoruja, ja miespoliisit epäilevät naiskollegoiden kuukautisten vaikuttavan heidän mielentilaansa.

Ikävintä on se, ettei Dicker ole jaksanut rakentaa dekkarijuontakaan huolellisesti. Koko ajan löytyy ”yllättäen” uusia todisteita ja muistetaan epäilyttäviä hahmoja. Se, että murhavyyhti ylipäätään selviää, on näiden jumala koneesta -ratkaisujen varassa.

Vähänkään kokenutta dekkarilukijaa tällainen ei innosta. Yli seitsemäänsataan sivuun meni minulla kymmenen tuntia, ja niiden jälkeen mietin todella, olisiko aika kannattanut käyttää johonkin mielekkäämpään, kuten nukkumiseen.


Muokattu alkuperäisestä artikkelista:

Suvi Ahola: Menestyskirjailija Joël Dickerin kolmas romaani on latteaa viihdettä – hän ei ole jaksanut rakentaa dekkarijuontakaan huolellisesti (HS 18.8.2019)

 

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä