7. Proosaharjoituksia

Palauta lopullinen kirjoitusprojektisi tähän

Kun on valmista eli palautteita on saatu ja annettu ja tekstiä viimeistelty, palauta valmis kirjoitustyösi tähän. Sen jälkeen anna vielä kurssista palautetta (linkki kohdassa 1 Ohjeet ja aikataulu) .
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

1. Tunnetilan ilmaiseminen

Ilmaise 2-3 virkkeellä tunnetta kertoen tapahtumista hän-kertojana, joka on paikalla tarkkailemassa henkilöä ja hänen eleitään, ilmeitään ja käytöstään. Hän-kertoja ei tiedä pään sisälle kuten kaikkitietävä kertoja. Valitse verbit tunteen mukaisesti. Kirjoita niin, että tunnetila tulee esille ilman, että kerrot henkilön olevan iloinen, vihainen tai väsynyt. 

a. vihainen
b. hämmentynyt, epävarma
c. onnellinen

Proosan kirjoittajan ohje 1: Näytä, älä kerro

2. Aistiharjoitus

Vaihtoehto 1
a. Maku: Mene johonkin sinulle tärkeään makumuistoon. Kuvaile mahdollisimman tarkasti makua ja sen herättämiä tuntemuksia. 
b. Haju: Valitse jokin tuoksu, joka herättää muistoja. Kuvaile mahdollisimman tarkasti hajua ja sen herättämiä tuntemuksia.
c. Kuulo: Mitkä äänet ovat sinulle tärkeitä? Mitä haluaisit kuulla? Kuvaile äänimaailmaa mahdollisimman tarkasti.
d. Tunto: Kuvittele jotain, mitä otat käteesi tai mitä kosketat. Miltä se tuntuu?

Vaihtoehto 2
Harjoituksen voi tehdä myös niin, että valitset paikan (jossa kaikki nämä neljä aistia voi kokea) ja kirjoitat samasta paikasta kaikilla aisteilla, esimerkiksi karkkikauppa, kesäpäivä mökillä tai rannalla, festareilla... Mukaan voi ottaa myös näköaistin. 

Vaihtoehto 3
Harjoituksen voi tehdä myös niin, että henkilö kulkee korttelinpätkän kaupungilla tai parisataa metriä luonnossa ja tuon kävelymatkan kuvauksesta löytyvät kaikki aistit. Mukaan voi ottaa myös näköaistin.


Proosan kirjoittajan ohje 2: Elävöitä kuvausta käyttämällä useampaa aistia

3. Kuvasta hahmoksi

Katsele kuvia. Valitse kuvista yksi henkilö ja kirjoita hänen päänsisäistä ääntään, tajunnanvirtaa. Mitä hän miettii? Mitä hän tuntee? Mikä asia häntä askarruttaa? Mitä hän ajattelee ympäristöstään? 

Voit etsiä kuvan itse netistä tai valita sivun oikeasta reunasta tai Ateneumin taidekuvista.

4. Musiikista hahmoksi

1. Valitse netistä joku biisi yksin tai kaverin kanssa. Se voi olla ihana, kamala, omituinen, hauska, jotain mitä et ikinä kuuntelisi... tms.
2. Kuuntelemme kappaleita ja kirjoitamme jokaisesta kappaleen ajan + vähän päälle ohjattua tajunnanvirtaa. Millaista henkilöä musiikki muistuttaa? Kirjoita kaikkea, mitä musiikki tuo henkilöstä mieleen. Voit hypätä henkilön rooliin tai kirjoittaa ulkopuolisena tarkkailijana. 
3. Valitse mielestäsi kiinnostavin henkilö ja esittele se muille.

5. Rakenna lyhytproosateksti

Valitse edellisten harjoitusten henkilöhahmo tai esine, keksi uusi tai ota jokin seuraavista: 
pihaorava, ruosteenpunainen kesäauto, soutuvene, naapurin rouva/setä, karvalakkimies, kiusaava luokkakaveri 

Kirjoita valitsemastasi esineestä tai henkilöstä. 

a. Kirjoita 5 minuuttia tekstiä, joka alkaa sanoilla "Tutustuin siihen/häneen"
b. Kirjoita 5 minuuttia tekstiä, joka alkaa sanoilla "Näin sen/hänet viimeisen kerran"
c. Sinulla on nyt alku ja loppu. Mitä välissä tapahtuu? Mitä merkittävää tapahtui, että häntä/sitä kannattaa muistella? Kirjoita teksti valmiiksi. Voit muutella alkua ja loppua.

Palauta lyhytproosa tähän

  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

6. Rakkauskirje + erokirje

Linkki padlettiin

1. Kirjoita kiihkeä rakkauskirje sydän verellä 10 minuutissa. Tekstisi kirjoittaja voi olla kuka tahansa henkilöhahmo. Voit myös parodioida. Sinä päätät kirjoittajan, rakkauden kohteen ja henkilöiden suhteen kirjeen kirjoittamishetkellä (esim. läheisiä, vasta tutustuneet, koulu- tai työkavereita, eivät tunne kunnolla) ja miten se ilmenee kirjeessä. Muista kirjoittaessasi, että tekstisi luetaan ääneen/joku muu lukee sen.

Valitse yksi asia, joka on mukana tekstissäsi
saapas, kauppalista, lukujärjestys, sup-lauta, kirves, kuivikekäymälä, muistilääkkeet, maksalaatikko, rakennekynnet

2. Sekoittakaa kirjeet ryhmässä. Saat uuden rakkauskirjeen, johon sinun pitäisi kirjoittaa vastauksesi erokirje 10 minuutissa. Voit parodioida.

Ota tekstiisi mukaan edellisestä listasta yksi uusi asia.

7. Rakennetaan tarinaa

1. Valitaan aihe ja tapahtumapaikka. 
Jokainen kirjoittaa paperilapulle yhden aiheen, esimerkiksi kosto, onnellinen perhetapahtuma tms. Toiselle paperilapulle kirjoitetaan 2-3 tapahtumapaikkaa, esimerkiksi parkkitalo. Laput sekoitetaan ja jaetaan jokaiselle aihe ja tapahtumapaikat. Tapahtumapaikoista riittää, jos valitsee yhden. 

Jos saamasi aihe ei miellytä, keksi oma. Mitä olet viime aikoina pohtinut? Mikä asia on mielestäsi väärin yksilöä kohtaan? Nappaa aihe päivän uutisista, omista tai kaverin kokemuksista jne. 

2. Keksitään aiheesta tarina
Tiedät aiheen ja tapahtumapaikat. Mitä tarinassa tapahtuu? Tarinan ei välttämättä tarvitse olla erikoinen: päähenkilöt rakastuvat, päättävät aloittaa seurustelun ja kaivertavat nimensä ja päivän kaiteeseen, seurustelevat, päättävät erota ja kaivertavat eropäivän yhdessä kaiteeseen. (Ks. novelli Vanhojen tanssit)

Piirrä tarinasta esimerkiksi draaman kaari tai aikajana, johon merkkaat olennaiset tapahtumat. Ulkoisen juonen lisäksi tarinassa voi olla sisäinen juoni: Miten henkilö muuttuu? Mitä ihmisessä tapahtuu?

3. Rakennetaan henkilöhahmo. 

Keksi päähenkilölle henkilöhistoria, esim. ajatuskarttana. Ideoidaan yhdessä
Millainen on 
- koti
- perhe
- lapsuus
- koulutus ja kouluajat
- harrastukset, lempipuuhat
- inhokkipuuhat
- ensirakkaus
- unelmat
- vihamiehet, ystävät, sukulaiset ja muu sosiaalinen verkosto
- suurin onnistuminen ja suurin epäonnistuminen
- arvot, moraali ja maailmankatsomus

Mitä hän
- pelkää
- vihaa
- rakastaa
- häpeää
- ei koskaan elämässään tekisi
- salaa

Mikä on
- lempielokuva, -biisi, kirja tai peli
- usein puheessa toistuva kirosana, sanonta, lausahdus

4. Luodaan kiinnostava tarina, jossa on jännite
a. Riko kronogia ja jätä aukkoja!
Onko tarina kerrottava kronologisesti vai pitäisikö siinä olla ennakointeja tai takaumia, että tarinaan syntyy parempi jännite? Lukija rakastaa aukkoja. Älä paljasta kaikkea, vaan jätä tilaa lukijan mielikuvitukselle. Esimerkiksi henkilöhahmon historiaa ei tarvitse selitellä, anna lukijan päätellä se henkilöhahmon toiminnasta. Osa voi jäädä vain sinun tietoosi, koska kaikki ei ole tarinan kannalta olennaista. 

Kerronnassa voi hyödyntää myös elokuvien mallia kertoa tarinaa: leikataan ajasta ja tilanteesta toiseen, välillä asioita tarkastellaan lintuperspektiivistä, välillä erikoislähikuvasta... 

b. Keksi kiinnostava aloitus ja lopetus!
Aloituksen tulisi napata heti otteeseensa. Onko se kuvaus, repliikki, fakta, runollinen tai filosofinen. Paljastaako se koko teeman vai antaa vihjeen tulevasta?

Lopetus voi olla suljettu, jolloin kaikki ulkoiset ja sisäiset ristiriidat ratkeavat, tai avoin, joka jättää asioita lukijan ratkaistavaksi. Vai onko lopussa kenties joku yllätys?

c. Kenen näkökulmasta tarina kannattaa kertoa? Keksitkö kertojaan yllätyksen tai mysteerin?
Yleisin kertoja on minäkertoja, koska lukijan on tällöin helppo eläytyä. Minäkertoja ei kuitenkaan tiedä kaikesta kaikkea. Lisäksi on muistettava käyttää henkilölle sopivaa kieltä tai tapaa ilmaista asiat, esim. lapsi tai muistisairas. Joskus minäkertoja on jopa eloton asia. 

Kaikkitietävä kertoja on perinteisin ja tietää kaikesta kaiken. Kaikkitietävä kertoja voi välillä ottaa jonkun henkilön näkökulman eli fokalisoituu tiettyyn henkilöön. 

Objektiivinen kertoja ei kurkista henkilöiden sisälle, ei arvota, eikä ota kantaa. 

Usein kertojatyyppi vaihtelee. Kirjoittajan täytyy vain varoa, ettei kertoja vaihdu liian tiiviisti. Tällöin lukija voi pudota kärryiltä, eikä kiinny yhteenkään henkilöhahmoon.

Palauta tarinan 1. versio tähän

Tämä näkyy vain opelle
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.