Vinkit ja tarvittavat palikat
Vinkki 1. Huomaa, että tiettyjen palikoiden sisälle, voi asettaa tietyn muotoisia palikoita. Muodot toimivat siis aina vihjeenä! Esimerkiksi tässä tehtävässä, sinun tulee sijoittaa yhden palikan sisälle yksi palikka ja tämän sisälle vielä toinen. Tarkkaile siis muotoja!
Valonmäärästä.
Boltin sensori mittaa valoa Lux arvoina. Paljonko huoneen perusvalaistus on sitten Luxeina? Entä montako Luxia on hämärä pahvilaatikossa? Sopivat arvot on vain testattava. Sopivat arvot löytyvät 0-500 väliltä.
Tähän haasteeseen tarvitavat blokit näet tässä:
Vinkki 2. Ohjelmoinnissa kannattaa sanoittaa, siis muuttaa ihan puheeksi. Kerro ääneen, mitä ohjelmassa tapahtuu, tai mitä siitä pitäisi tapahtua. Sanoittaminen helpottaa koodaamisen opiskelua ja ymmärtämistä.
Vinkki 3. Koodi ei toimi halutusti. Sanoita taas ohjelma läpi. Mihin asti ohjelma toimii? Missä kohden homma menee pieleen? Onko käytössä oikeat palikat? Entä arvot? Voit pyytää kaveria lukemaan koodisi läpi. Hän voi nähdä virheen ns. "tuorein silmin". Googlaaminen auttaa myös usein, kunhan keksit oikeat englanninkieliset hakusanat. Suomeksi osumia tulee yleensä vähän.
Vinkki 4. Usein on niin, että toimivaan koodiin ei ole vain yhtä oikea ratkaisua. Toki, paras koodi on se yksinkertaisin, mutta asioita voi tehdä monilla eri tavoilla...
Ai niin. Koodauksessa on muutamia hassuja juttuja, kuten "===" tai "!==" Törmäät näihin tässä tehtävässä. Mitä nämä oikein tarkoittavat?
Eli koodissa siis vertamme, onko luku a esimerkiksi pienempi tai suurempi kuin b. Nuo outohkot merkijonot vertaavat vain eri tavalla. Niitä käytetään useissa ohjelmointikielissä.
a>b eli a on suurempi kuin b
a<b eli a on pienempi kuin b
a<=b eli a on pienempi tai yhtäsuuri kuin b
a>=b eli a on suurempi tai yhtäsuuri kuin b
a!==b eli a on eri suuri kuin b (arvo voi olla mitä tahansa, mutta ei sama)
a===b eli a on tismalleen sama kuin b
Tyhmä kysymys? Miksei yksi "=" ole riittävä? Kysymys ei ole tyhmä. Lyhyt vastaus on, että = ja == sekä === tarkoittavat koodissa eri asioita :)
Valonmäärästä.
Boltin sensori mittaa valoa Lux arvoina. Paljonko huoneen perusvalaistus on sitten Luxeina? Entä montako Luxia on hämärä pahvilaatikossa? Sopivat arvot on vain testattava. Sopivat arvot löytyvät 0-500 väliltä.
Tähän haasteeseen tarvitavat blokit näet tässä:
Vinkki 2. Ohjelmoinnissa kannattaa sanoittaa, siis muuttaa ihan puheeksi. Kerro ääneen, mitä ohjelmassa tapahtuu, tai mitä siitä pitäisi tapahtua. Sanoittaminen helpottaa koodaamisen opiskelua ja ymmärtämistä.
Vinkki 3. Koodi ei toimi halutusti. Sanoita taas ohjelma läpi. Mihin asti ohjelma toimii? Missä kohden homma menee pieleen? Onko käytössä oikeat palikat? Entä arvot? Voit pyytää kaveria lukemaan koodisi läpi. Hän voi nähdä virheen ns. "tuorein silmin". Googlaaminen auttaa myös usein, kunhan keksit oikeat englanninkieliset hakusanat. Suomeksi osumia tulee yleensä vähän.
Vinkki 4. Usein on niin, että toimivaan koodiin ei ole vain yhtä oikea ratkaisua. Toki, paras koodi on se yksinkertaisin, mutta asioita voi tehdä monilla eri tavoilla...
Ai niin. Koodauksessa on muutamia hassuja juttuja, kuten "===" tai "!==" Törmäät näihin tässä tehtävässä. Mitä nämä oikein tarkoittavat?
Eli koodissa siis vertamme, onko luku a esimerkiksi pienempi tai suurempi kuin b. Nuo outohkot merkijonot vertaavat vain eri tavalla. Niitä käytetään useissa ohjelmointikielissä.
a>b eli a on suurempi kuin b
a<b eli a on pienempi kuin b
a<=b eli a on pienempi tai yhtäsuuri kuin b
a>=b eli a on suurempi tai yhtäsuuri kuin b
a!==b eli a on eri suuri kuin b (arvo voi olla mitä tahansa, mutta ei sama)
a===b eli a on tismalleen sama kuin b
Tyhmä kysymys? Miksei yksi "=" ole riittävä? Kysymys ei ole tyhmä. Lyhyt vastaus on, että = ja == sekä === tarkoittavat koodissa eri asioita :)