1. Lohko-ohjelmointi
Lohko-ohjelmointi
Mikä lohko? Lohkoperuna?
Lohko-ohjelmointi on ihan täysimääräistä koodaamista, mutta se tapahtuu valmiiden palasten, blokkien avulla. Nykypäivänä, koodin käsikirjoittaminen on vähenemässä hurjaa vauhtia. Käytännössä näistä palapelin kaltaisista kuvakkeista muodostuu koodia, jota voitaisi tarkastella myös tekstimuodossa. Blokkeja, siis erilaisia komentoja, yhdistellään toisiinsa kuin palapelin palikoita. Koodi etenee / luetaan aina ylhäältä alaspäin.
Tämän osion tavoitteet:
- Löytää SpheroEdu sovelluksesta paikka, missä blokkiohjelmointia tehdään / voit luoda uuden ohjelma tai jatkaa aiemmin tehtyä
- Ymmärtää, miten ohjelmointia tehdään blokkien avulla. Mitä vedetään ja pudotellaan, mihin ja mistä?
- Miten ohjelma käynnistetään ja lopetetaan
Esivalmistelut ja aloitus
1. Avaa SpheroEdu sovellus pädiltä, kirjautumista ei tarvita. Valitse ensin "Ohjelmat".
2. Valitse tämän jälkeen Sphero -välilehti.
3. Valitse nyt "Lohkotaulun opastus".
4. Tarkasta Spherosi tunnus, jonka kirjoitit ylös. Parita. Usein voimakkain signaali on oikea, jos lähellä ei ole muita.
Nyt ohjelma näyttää sinulle, miten ohjelmointi yksinkertaisesti tapahtuu, mistä ohjelma käynnistyy ja mitä dataa pallo tallentaa. Seuraa näytössä "valaistuja kohtia". Demo on hyvin lyhyt.
- kokeile nyt muuttaa ohjelmaa ja sen blokkeja. Lisää uusia, poista vanhoja. Tutki hieman, mitä blokkeja on tarjolla.
Harjoittele, kunnes koet osaavasi riittävästi. Huom, tarvitset näitä taitoja jatkossa, joten opettele rauhassa!
Höh, saahan täällä tehtyä oman ohjelmankin
Juuri näin. Valmista opastettua pohjaa on nyt / jatkossa turha käyttää. Aloita oma ohjelma puhtaalta pöydältä.
Aiemmin valittiin Sphero välilehti, mutta tästä eteenpäin voit valita omat ohjelmat. Siellä todennäköisesti näkyy äsken tekemäsi harjoitteet. Alhaalla näet plussan, paina sieltä.
Nyt tarvitsee vain valita "Lohkot" ja "SpheroBolt" ja lopuksi "Luo".