3. Matriisin ohjelmointi

Kirjoita palautuksen otsikoksi ohjelmoijan etunimi ja luokka

Huom! Kyseessä on ryhmäpalautuskansio, joten voitte kurkkia myös muiden matriisianimointia :) Pari voi kuvata ja palauttaa toisen työn. Lyhyet videot, joissa kuvattu vain Spheron matriisia.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Matriisi

Spherossa näkyvää näyttöä kutsutaan matriisiksi. Miksi? Mikä on matriisi? Matriisi on matematiikassa suorakulmainen riveihin ja sarakkeisiin jaettu taulukko. Kun katsot Spheron näyttöä tarkemmin, huomaat että se koostuu useista ledeistä ja muodostaa sinänsä taulukkomallin. Alla on kuva led-matriisista.










Matriisinäytölle ilmestyviä kuvioita voi ohjelmoida vapaasti siten, että määrittelet mikä ledi palaa ja mikä ei. Näin voit piirtää vaikka hymiön. Tai ohjelmoi kaikki ledit olemaan päällä ja muuta niiden väriä. Värin muutokselle on muuten olemassa oma valmis blokki, kuten ehkä jo aiemmin huomasit.

Tehtävä
Etsi matriisin ohjelmointi palikka, jossa voit itse piirtää kuvion.

a) Piirrä ensin hymynaama
b) Monista samaa blokkia muutama peräkkäin. Muuta tämän jälkeen jokaista hymynaamaa siten, että hymy vaihtuu kuin animaatiossa konsanaan, vihaiseksi. Käytä apuna "tauko" blokkia, jolloin hymy kestää vaikkapa 2 sekuntia ja muuttuu sitten vihaiseksi, joka kestää hetken.

Kuvaa tästä video ja palauta.

Parin vaihto.
Tehtävä on sama, mutta keksikää itse kuvio ja animaatio. Esimerkiksi sykkivä sydän, suureneva laatikko, sivusta ilmestyvä nuoli jne. Käyttäkää tässä apuna silmukka -lohkoa: tehkää ohjelma sen sisälle. Voitte käyttää ikuista silmukkaa tai silmukkaa, jossa toistojen lukumäärä määritellään ohjelmoimalla.