8

Oppitunteja

https://www.innokas.fi/materiaalit/ 

Opettajan on syytä tutustua ennalta melko perusteellisesti tunnin koodiaiheeseen. Ainakin virtuaalisesti käydä micro.bitin sivuilta löytävällä koodausalustalla kokeilemassa koodia. Tällöin oppilaiden ohjaaminen, mahdollisten virheiden löytäminen ja auttaminen koodamisessa onnistuu paremmin.

Tallentaminen ja keskeneräisen projektin talteen laittaminen kannattaa opetella tekemään pilveen (Onedrive). Tässä on monella kanssa harjoittelemista alkuun. Micro:bitillä tehty koodi tallentuu tietokoneen ladattuihin tiedostoihin. Tallennus kannattaa tehdä järkevällä tiedostonimellä. Tietokoneen ladatuista tiedostoista tekemänsä koodin (.hex päätteinen tiedosto) voi siirtää Onedriveen. Seuraavalla kerralla Micro:bitin koodausalustalta löytyy "Projektit" ja "Tuo tiedosto". Onedriveen tallennettu tiedosto täytyy siirtää tietokoneelle, jonka jälkeen sen saa haettua auki Micro:bitille.

Perusjutuilla ja alla olevilla aiheilla Micro:bitin kanssa kasiluokalla koodaamiseen voisi mennä arviolta 10 oppituntia.

Täältä hyviä oppitunteja alkuun pääsemisen jälkeen (perusidea ja jonkun led-animaation koodaaminen, nappien A ja B käyttäminen ohjaamisen) voisi olla:

Toistolause

Muuttuja (noppa)
  • tässä tulee muuttujan lisäksi mukaan jos-lause, jos tekee nopan niin, että tietyllä arvotulla numerolla näytetään nopan silmäluvun mukainen ledikuvio.
  • kehitysidea: arvottaessa numero, sen mukaan näytetään jokin kuvio leditaululla (if...else). Jokaisella numerolla tulee eri kuvio.

Kivi, paperi, sakset
  • Vähän samoja koodausjuttuja kuin nopassa. Oppilaat voisi tässä itse kehittää ja soveltaa ohjetta parempaan suuntaan.

Ääni/musiikin koodaaminen (laitteen liittäminen hauenleuoilla)
  • Oppilaat innostuu tästä helposti. Tietokoneeseen liitettynä soittaa äänet tietokoneen kaiuttimista. Jos käyttää paristokoteloa micro:bitille, täytyy laitteeseen olla hauenleuoilla liitettynä kaiuttimet (esim. nappikuulokkeet tai joku kaiutin aux-johdolla)

Radiotaajuuksien käyttäminen (kahden tai useamman Micro:bitin toimiminen yhteistyössä)

  • Tässä innokas-sivun ohje on melko suppea. Radiotaajuuksilla voi lähettää haluamansa luvun tai viestin kaverin micro:bitiin. Tällöin pitää hyödyntää radio-toimintoja monipuolisemmin kuin ohjeessa on kerrottu.

Pelejä (matikkapeli ja ahmattipeli)
  • Pelit motivoivat oppilaita helposti. Näissä tuo ahmattipeli on melko vaativa koodattava ja virheiden mahdollisuus on suuri. Vähintään kaksoistunti olisi hyvä varata tähän.

Lisäharjoituksia voi keksiä myös itse ja voi pitää jonkun innovaatioprojektin, jossa oppilaat koittavat kehitellä oman Micro:bitillä toteutettavan "keksinnön". Yhden oppilasparin kanssa kerran kokeiltiin koodata micro:bitillä sekuntikello ja helposta lähtötilanteesta huolimatta koodi olikin yllättävän hankala. Mahdollinen kuitenkin. Tällainen voisi vaikkapa olla lisäharjoituksena, lopputyönä tms. 


Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä