Ohjelmointi

Ohjelmointi DrRacketilla

Yhä useampia asioita toteutetaan nykypäivän tekniikan täyttämässä maailmassa ohjelmallisesti. Niinpä ohjelmointia tuodaan peruskouluhinkin entistä enemmän. Tutustutaan ohjelmoinnin alkeisiin kuvien piirtämiseen liittyvien esimerkkitehtävien avulla

1. Näyttö kannattaa jakaa kahteen osaan siten, että toisella puolella on näkyvissä Pedanetin ohjeet ja toisella puolella DrRacket- ohjelma. Saat jaettua näyttösi tasan kahtia seuraavilla näppäinkomennoilla

Windows-näppäin + Vasen nuolinäppäin
Windows-näppäin + Oikea nuolinäppäin

2.Ohjeet ja tehtävät löydät sivulta:

Harjoitus 1: Kuvafunktiot

- Luettuasi ohjeet mene ensimmäisen ohjesivun alaosan linkistä eteenpäin.
- Avaa ohjelmointiympäristö DrRacket
- Kun ohjelmointiympäristö avautuu klikkaa





- Seuraavaksi ohjelmointiympäristö näyttää alla olevalta

- Tehtävät löydät klikkaamalla ohjesivun alareunasta ”square ja rectangle”.

- Tee tehtäväsarjat

Harjoitus 1: Kuvafunktiot
Harjoitus 2: Kuvien yhdistäminen
Harjoitus 3: Symmetriset kuviot


Lisäharjoituksia:
* Harjoitus 4: Kuvakoodaus
* Harjoitus 5: Kuvioita
* Harjoitus 6: Turtle-grafiikkaa 1
* Harjoitus 7: Turtle-grafiikkaa 2
* Harjoitus 8: Turtle-grafiikkaa 3
* Harjoitus 9: Turle-grafiikkaa 4