Katselutila
Elina Eräkytö. 2020. Missä nainen kulkeekaan... Materiaalit: pellava, villa, kupari Tekniikat: loimi, lautanauha, ompelu Korutaideteokseni koostuu osasta pellavalointa, jonka jouduin ottamaan pois kangaspuista katkeilevien loimilankojen vuoksi sekä osasta lautanauhaa, jonka tein toteuttamatta jäänyttä Muinais-Karjalan pukua varten. Käytin myös muutaman kuparispiraaleista, jotka olin hankkinut Muinais-Karjalan puvun esiliinakoristelua varten. Puku jäi toteuttamatta, koska esiliinan helmaan olisi tullut hakaristikoristelu. (Vaikka hakaristi onkin hyvin vanha koristeaihe, totesin, että en haluakaan tehdä ko pukua.) Näistä materiaaleista valmistui 'valjaat kertomaan vieläkin yleisestä naisten alistamisesta. Valmistui myös sormus sekä parit korvakorut kertomaan siitä, että kaikesta huolimatta naiset haluavat mahdollisuuksiensa mukaan luoda ympärilleen kauneutta.
Elina Eräkytö. 2020. Missä nainen kulkeekaan... Materiaalit: pellava, villa, kupari Tekniikat: loimi, lautanauha, ompelu Korutaideteokseni koostuu osasta pellavalointa, jonka jouduin ottamaan pois kangaspuista katkeilevien loimilankojen vuoksi sekä osasta lautanauhaa, jonka tein toteuttamatta jäänyttä Muinais-Karjalan pukua varten. Käytin myös muutaman kuparispiraaleista, jotka olin hankkinut Muinais-Karjalan puvun esiliinakoristelua varten. Puku jäi toteuttamatta, koska esiliinan helmaan olisi tullut hakaristikoristelu. (Vaikka hakaristi onkin hyvin vanha koristeaihe, totesin, että en haluakaan tehdä ko pukua.) Näistä materiaaleista valmistui 'valjaat kertomaan vieläkin yleisestä naisten alistamisesta. Valmistui myös sormus sekä parit korvakorut kertomaan siitä, että kaikesta huolimatta naiset haluavat mahdollisuuksiensa mukaan luoda ympärilleen kauneutta.
Leena Haanpää. 2020. Oikeus olla minä. Pääkorun teemana oli naisen oikeudet. Jokaisella on oikeus olla oma itsensä. Oikeus pukeutua haluamallaan tavalla. Oikeus olla vaikka erilainen. Pääkorua voi pitää kasvojen edessä tai takana koristamassa hiuksia. Materiaalit: vanha lippalakki, kukat sulatetusta muovipussista ja kuparilanka.
Tarja Huilla. 2020. Maapallo, kotimme. Teoksen materiaalina villa, piikkilanka ym. kierrätysmateriaali. Teoksella haluan tuoda esiin maapallon tilannetta. Ihminen on kuvitellut olevansa ”luomakunnan kruunu” ja kaiken yläpuolella. Toimillaan hän on kuitenkin ajanut maapallon nykyiseen ahdinkoon. Keltainen väri symbolisoi vaaraa, piikkilangan viesti on negatiivinen. Olen kuitenkin halunnut tuoda esiin toivon mahdollisuuden. Voimme vielä muuttaa suuntaa, jos niin haluamme. Siksi vihreä oksa.
Anita Javanainen. 2020. Vapaus valita. Koruvyön teemana on toinen mahdollisuus kriisin jälkeen. Viktor Franklinin sanoin: ”Ihmiseltä voidaan viedä kaikki paitsi yksi asia: ihmisen vapaus valita oma asenteensa, oli tilanne mikä hyvänsä”. Korun materiaaleina on käytetty elokuvalippuja, muovikoteloita, huopakangasta ja kuparilangasta valmistettuja renkaita.
Anita Javanainen. 2020. Vapaus valita. Koruvyön teemana on toinen mahdollisuus kriisin jälkeen. Viktor Franklinin sanoin: ”Ihmiseltä voidaan viedä kaikki paitsi yksi asia: ihmisen vapaus valita oma asenteensa, oli tilanne mikä hyvänsä”. Korun materiaaleina on käytetty elokuvalippuja, muovikoteloita, huopakangasta ja kuparilangasta valmistettuja renkaita.
Sirpa Nurminen, 2020. Pidetään luonto kunnossa. Kaulakorun teemana on ollut tietoisuus ilmastonmuutokseen liittyvistä haasteista ja niiden ratkaisuyrityksistä. Koru on tehty muistuttamaan meitä niistä vaaroista, joita laiminlyönnit ilmastonmuutosasioissa saattavat saada aikaan. Korun kukkamateriaaleina on käytetty reaktiiviväreillä värjättyjä kankaita ja lyijytöntä messinkiä. Myös muinaisketju on tehty tompakista (lyijytön messinki).
Heli Perä-Rouhu. 2020. Toivo luonnon monimuotoisuuden säilymisestä. Koru kuvastaa luonnon ja ihmisen välistä sopimusta huolenpidosta, jonka tarkoituksena on auttaa maapallon lajeja ja eliöyhteisöjä voimaan hyvin. Korulla voi myös osoittaa arvostusta vanhoja tavaroita kohtaan. Ajan patinoimat, sivurakennuksesta löytyneet maatilan käyttöesineet muodostavat korun vahvan rungon. Se koostuu kahdesta jo ruostuneesta, käsintehdystä raastimesta ja kyläsepän työstämistä hevosen kuolaimista. Kiinnittämällä näihin esineisiin helmiä ja muuta materiaalia näyttäytyy kokonaisuudessa myös herkkä puoli. Kuten luonnossakin ilmenee samanaikaisesti vahvuutta ja herkkyyttä. Show- tai muihin erityistilaisuuksiin suunnittelemani koru painaa 650 g.
Heli Perä-Rouhu. 2020. Toivo luonnon monimuotoisuuden säilymisestä. Koru kuvastaa luonnon ja ihmisen välistä sopimusta huolenpidosta, jonka tarkoituksena on auttaa maapallon lajeja ja eliöyhteisöjä voimaan hyvin. Korulla voi myös osoittaa arvostusta vanhoja tavaroita kohtaan. Ajan patinoimat, sivurakennuksesta löytyneet maatilan käyttöesineet muodostavat korun vahvan rungon. Se koostuu kahdesta jo ruostuneesta, käsintehdystä raastimesta ja kyläsepän työstämistä hevosen kuolaimista. Kiinnittämällä näihin esineisiin helmiä ja muuta materiaalia näyttäytyy kokonaisuudessa myös herkkä puoli. Kuten luonnossakin ilmenee samanaikaisesti vahvuutta ja herkkyyttä. Show- tai muihin erityistilaisuuksiin suunnittelemani koru painaa 650 g.
Nina Pirttikangas. 2020. Jätteistä koruiksi - rintakorut. Jätteen uusi tuleminen. Rintakorujen materiaalina on käytetty sukkahousuja, jotka on kovetettu eri muotoihin ja sen jälkeen osat on maalattu. Lisänä jätemetallista työstetyt osat.
Ritva Tainio. 2020. Pariisin lumoissa. Korutaideteoksen suunnittelun lähtökohtana oli monien afrikkalaisten ihailu länsimaita kohtaan ja halu jäljitellä muoti- ja kosmetiikkatalojen luomuksia.
Eeva-Liisa Tala. 2020. Aika kuluu. Korutaideteos on syntynyt teemoista; kierrätys, hauraus ja ikä. Taustalla ajatus, että koristautuminen ei ole iästä kiinni. Kuten vanha ihminen: vahvaa ja haurasta. Materiaaleina teoksessa on käytetty metallia, kuparilankaa, puuvillan kukintoja. Tekniikkana metallin pakottaminen ja maalaaminen.
Eeva-Liisa Tala. 2020. Aika kuluu. Korutaideteos on syntynyt teemoista; kierrätys, hauraus ja ikä. Taustalla ajatus, että koristautuminen ei ole iästä kiinni. Kuten vanha ihminen: vahvaa ja haurasta. Materiaaleina teoksessa on käytetty metallia, kuparilankaa, puuvillan kukintoja. Tekniikkana metallin pakottaminen ja maalaaminen.
Senni Uusikartano. 2020. Suoja. Teoksen suunnittelun lähtökohtana toimi suoja ja suojelu. Taiteilijaa huolestuttaa nuorten aikuisten mielenterveys ja työllisyystilanne, vaativuustaso sekä ilmastonmuutoksen luomat synkät kuvat ja paineet. Koru syntyi näistä ajatuksista ja se ei ole kahle vaan nimenomaan suoja. Teoksen materiaalina kierrätetty ketju.