Katselutila
Aila Aho. 2020. Aihffel-torni. Kierrätysmateriaaleista valmistetun tornin suunnittelu- ja valmistusprosessin lähtökohtana on ollut yksi maailman suosituimmista nähtävyyksistä, Pariisin Eiffel-torni sekä tekijän omat parittomat lempikorvakorut. Tekniikkoina on käytetty virkkausta, neulenukella neulontaa ja punontaa, sekä sokeri- ja erikeepper-kovetuksia.
Aila Aho. 2020. Aihffel-torni, yksityiskohta. Kierrätysmateriaaleista valmistetun tornin suunnittelu- ja valmistusprosessin lähtökohtana on ollut yksi maailman suosituimmista nähtävyyksistä, Pariisin Eiffel-torni sekä tekijän omat parittomat lempikorvakorut. Tekniikkoina on käytetty virkkausta, neulenukella neulontaa ja punontaa, sekä sokeri- ja erikeepper-kovetuksia.
Marja Henriksson, 2020. Ajatuksen liekki. Miniryijyn valmistamiseen on käytetty 100% villaa sekä sisustuslankaa. Teoksen lähtökohtana on ollut taiteilija Akseli Gallen-Kallelan Liekki-ryijy, joka suunniteltiin 1900-luvun Pariisin maailmannäyttelyyn. Ryijyä pidetään myös Suomen ryijytaiteen helmenä. Tekniikoina on mm. kirjontakehykseen palttinalla kudottu/pujotettu pohja, nukitus sekä neulomalla kiinnitetty villa ja sisustuslangasta kieputettu nauha. Työn kiinnitys on toteutettu nuokkusyreenin oksaan.
Marja Henriksson, 2020. Ajatuksen liekki, yksityiskohta. Miniryijyn valmistamiseen on käytetty 100% villaa sekä sisustuslankaa. Teoksen lähtökohtana on ollut taiteilija Akseli Gallen-Kallelan Liekki-ryijy, joka suunniteltiin 1900-luvun Pariisin maailmannäyttelyyn. Ryijyä pidetään myös Suomen ryijytaiteen helmenä. Tekniikoina on mm. kirjontakehykseen palttinalla kudottu/pujotettu pohja, nukitus sekä neulomalla kiinnitetty villa ja sisustuslangasta kieputettu nauha. Työn kiinnitys on toteutettu nuokkusyreenin oksaan.
Annu Kiili. 2020. Sieniä sateella. Suunnittelun inspiraation lähteenä on ollut Antoni Gaudin Qüelin puisto Barcelonassa. Tekniikoina tuftaus, erilaiset kirjontatekniikat, nypläys, kankaan kuviointi telaamalla, päällystäminen kankaalla sekä ompelu käsin ja koneella. Materiaaleina vanhan pöytäkellon lasikupu, kierrätyskankaat, lasihelmet ja erilaiset langat.
Annu Kiili. 2020. Sieniä sateella, yksityiskohta. Suunnittelun inspiraation lähteenä on ollut Antoni Gaudin Qüelin puisto Barcelonassa. Tekniikoina tuftaus, erilaiset kirjontatekniikat, nypläys, kankaan kuviointi telaamalla, päällystäminen kankaalla sekä ompelu käsin ja koneella. Materiaaleina vanhan pöytäkellon lasikupu, kierrätyskankaat, lasihelmet ja erilaiset langat.
Miia Kinnari. 2020. Tyttö puutarhassa. Teoksen suunnittelu-ja valmistusprosessin lähtökohtana on ollut Hugo Simbergin Kuoleman puutarha maalaus vuodelta 1906. Alkuperäinen taulu teki syvän vaikutuksen 8-vuotiaaseen tyttöön, kun tekijä näki sen Tampereen tuomiokirkon seinällä ensimmäistä kertaa vuonna 1986. Tyttö puutarhassa-teos on toteutettu ylijäämä langoista virkkaamalla.
Miia Kinnari. 2020. Tyttö puutarhassa, yksityiskohta. Teoksen suunnittelu-ja valmistusprosessin lähtökohtana on ollut Hugo Simbergin Kuoleman puutarha maalaus vuodelta 1906. Alkuperäinen taulu teki syvän vaikutuksen 8-vuotiaaseen tyttöön, kun tekijä näki sen Tampereen tuomiokirkon seinällä ensimmäistä kertaa vuonna 1986. Tyttö puutarhassa-teos on toteutettu ylijäämä langoista virkkaamalla
Päivi Metsola. 2020. Thinking in(side) the box. Minitekstiiliteoksen suunnittelun lähtökohtana on ollut Vasili Kandinskyn teos Several Circles (1926), jonka voidaan katsoa olevan osa jugendia, art nouveuata ja abstraktia taidetta. Kierrätysmateriaaleista valmistettu teos on tutkielma alkuperäisteoksen neliö-muodon muuntumisesta ympyräksi ja ympyräkuvioiden muuntumisesta neliöiksi. Materiaaleina mm. erilaiset kankaat.
Päivi Metsola. 2020. Thinking in(side) the box. Minitekstiiliteoksen suunnittelun lähtökohtana on ollut Vasili Kandinskyn teos Several Circles (1926), jonka voidaan katsoa olevan osa jugendia, art nouveuata ja abstraktia taidetta. Kierrätysmateriaaleista valmistettu teos on tutkielma alkuperäisteoksen neliö-muodon muuntumisesta ympyräksi ja ympyräkuvioiden muuntumisesta neliöiksi. Materiaaleina mm. erilaiset kankaat.
Anni Mäkelä. 2020. Katso! Teoksen lähtökohtana ovat toimineet Leonardo da Vincin yksityiskohtaiset anatomian tutkielmat. Teos koostuu kahdesta osasta: kipsisestä kädestä ja kirjonnalla koristellusta huovutetusta silmästä. Osat muodostavat kokonaisuutena suomalaisen sanonnan ”Ota silmä käteen ja katso”.
Anni Mäkelä. 2020. Katso! Teoksen lähtökohtana ovat toimineet Leonardo da Vincin yksityiskohtaiset anatomian tutkielmat. Teos koostuu kahdesta osasta: kipsisestä kädestä ja kirjonnalla koristellusta huovutetusta silmästä. Osat muodostavat kokonaisuutena suomalaisen sanonnan ”Ota silmä käteen ja katso”.
Tiia-Mari Virtanen, 2020. Karhun jäljillä. Juuso-karhun tuotannon inspiroimana syntynyt minitekstiiliteos, jossa tekniikkana on käytetty vapaata kirjontaa kasvivärjätyillä villalangan hukkapätkillä ja muilla kierrätyslangoilla.
Tiia-Mari Virtanen, 2020. Karhun jäljillä. Juuso-karhun tuotannon inspiroimana syntynyt minitekstiiliteos, jossa tekniikkana on käytetty vapaata kirjontaa kasvivärjätyillä villalangan hukkapätkillä ja muilla kierrätyslangoilla.