Matkakertomuksia vuodelta 2008

Matkakertomukset

​Oppilaiden kirjoittamia juttuja matkapäivistä 7.-13.4.2008 Sysmä-Vechta-Sysmä.

Maanantai 7.4.

Lähtö koululta oli merkitty 5:30:ksi, joten viimeistään viideltä heränneet matkalaiset saapuivat alapihalle väsyneinä. Odotuksen tuntua oli kuitenkin ilmassa sen verran, ettei bussissa tullut missään vaiheessa niin hiljaista, että olisi voinut päätellä kaikkien nukkuvan. Tampereen lentokenttä herätti aluksi epäluuloja, mutta jonkin aikaa paikkaan tutustuttuamme todettiin, ettei se niin kamala ollutkaan, vaan mitä suurimmassa määrin käyttökelpoinen!

Lentomatka oli sopivan lyhyt, ja yhdentoista jälkeen Bremenissä odotti iloinen ja halausrikas jälleennäkeminen. Jakauduimme sukkelasti muutamien kavereiden keskeisiin ryhmiin, ja aloitimme vapaa-aikamme kaupungissa suuntaamalla mielikuvituksellisesti Mäkkiin tai Subwayhin syömään. Loppuaika meni kierrellessä Bremenin katuja ja sen kauppoja ja kauppakeskuksia.

Kahdelta alkoi opastettu kierros komeiden kirkkojen, vanhojen talojen, idyllisten katujen ja loputtomien Bremenin soittoniekat-aiheisten patsaiden keskellä. Kierrokseen kuului myös kävely kaupungin kapeimman, 60 senttiä leveän kadun läpi kahden talon välistä. Kaupunki oli hyvin kaunis, ja jotkut huokailivatkin rakastuneensa paikkaan jo ensi silmäyksellä. Moni kuitenkin hytisi kylmästä liian heppoisen pukeutumisen ja purevan sään vuoksi, mutta Starbucksin grande-kahvien lämmöllä pärjäiltiin ja varmasti kaupungin ilmapiiri ei mennyt keneltäkään täysin sivu suun.

Viideltä lähdimme bussilla kohti Vechtaa, ja tunnin matkan jälkeen odotti jännityksellä odottamamme isäntäperheiden tapaaminen. Kukin lähti sitten viettämään iltaa tutustuen omaan perheeseensä, ja ehkä käymään lähellä asuvan kaverin luona. Emme kuitenkaan kokoontuneet kaikki yhteiseen illanviettoon, vaan kävimme aikaisin pehkuihin kerätäksemme voimia alkanutta Saksa-viikkoa varten.

Tiistai 8.4.

Olimme tiistaina tutustumassa Vechtaan.

Menimme kouluun klo 8 ja ensimmäiset 2 tuntia olimme liikunnan- ja matematiikantunneilla.

Sen jälkeen menimme opettajien huoneeseen vastaanottoon, jonka jälkeen tutustuimme kouluun.

Kouluun tutustumisen jälkeen menimme syömään koulun ruokalaan, ruoka oli hyvää, vastaavanlaista kuin Suomessakin.

Koulun jälkeen tutustuimme kaupunkiin jonkinlaisen "kaupunkirallin" avulla, jossa etsimme vastauksia kysymyksiin erilaisista paikoista ympäri kaupunkia. Rallissa tapahtui kuitenkin paljon ulosajoja, ja itseasiassa vain muutama ryhmistä pääsi maaliin saakka.

Seuraavaksi oli luvassa keilausta. Peli oli jännittävää ja monia täyskaatojakin saimme nähdä.

Sen jälkeen vuorossa oli erilaista toimintaa tietenkin perheestä riippuen.

Nyt unta palloon ->

Keskiviikko 9.4.

Aamulla, hyvin nukutun yön jälkeen heräsimme virkeinä ja pirteinä uuteen päivään, kuten aina. Kahdeksaksi kaikki saapuivat koululle ja lähdimme bussilla kohti Hampuria.

Perillä ensin vuorossa oli osin remontin alla oleva St. Michaelisin kirkko, joka on barokkityylinen. Kirkkoa pidetään yhtenä Pohjois-Saksan kauneimmista kirkoista ja se on hyvin koristeellinen ja valoisa. Pääsimme myös käymään korkealla kirkon tornissa, mistä oli hienot näkymät kaupungin ylle.

Seuraavaksi suuntasimme raatihuoneelle ja siellä kiertelimme oppaan johdolla. Sen jälkeen meille oli varattu reilu tunti vapaata aikaa kaupungilla kiertelyyn ja silloin saattoi käydä syömässä ja tehdä ostoksia.

Viimeisenä vuorossa oli Hamburg Dungeon. Se kertoi Hampurin historiasta "livenä" ja paikkana muistutti hieman kummitustaloa.
Sitten koittikin jo lähdön aika ja niinpä lähdimme ajamaan kohti Vechtaa.

Iltaa vietimme yhdessä, kunnes koitti kotiinlähdön ja nukkumaanmenon aika.
Gute Nacht.

Torstai 10.4.

Menimme koululle kahdeksaksi. Kaksi ensimmäistä tuntia olimme saksalaisten kanssa tunneilla. Meillä oli mm. liikuntaa ja matikkaa.

Kolmannella tunnilla katsoimme koulun omalla kaukoputkella ottamia kuvia avaruudenkappaleista. Monelta tunti taisi mennä hiukan ohi, sillä n. puolet porukasta nukkui (edellis illan tapahtumat olivat varmaan liian rankkoja).

Seuraavaksi suunnistimme Vechtan raatihuoneelle, kaupungintalolle. Siellä meistä otittiin yhteiskuva, jonka ilmeisesti jokainen saa omakseen. Raatihuoneella meille näytettiin Vechtan kaupungin esittelyvideo.

Raatihuoneen jälkeen menimme koululle syömään. Ruokana oli jotain pihviä, perunaa ja kasviksia (ehkä hiukan suolaista meidän makuun). Ruokailun jälkeen suurin osa oppilaista lähti kaupungille ostamaan tuliaisia. Jesselle taisi tulla kävellessä hiukan kuuma, joten hän heitti paitansa pois ja kulki ilman paitaa hehkuttaen samalla ylpeästi olevansa suomalainen. Jotkut menivät tällävälin kotiinsa.

Päivällä kahden maissa lähdimme Cloppenburgiin. Siellä oli museokylä. Tutustuimme vanhoihin taloihin. Näimme mm. kuinka viljaa puitiin ja kuinka sitä jauhettiin "ennen vanhaan". Kävimme upeassa vanhassa puumyllyssä. Saimme tehdä omatekoista leipää vanhassa leipomossa. Jokainen sai oman leipänsä mukaan. Kylässä oli myös sikoja. Ne olivat monen mieleen. Pihoilla juoksenteli myös kanoja, jotka olivat erittäin kiinnostuneita meistä ja meidän repuista.

Museo reissun jälkeen suurin osa porukasta suunnisti kotiinsa lepäämään. Jotkut menivät kavereilleen kyläilemään.

Tänään oli pilvistä ja n.8 astetta lämmintä (melko kylmä päivä)

Kylmien saksalaisten kotien ja kylmän sään vuoksi moni meistä on ollut vähän kipeä, mm. Reetta ja Suvi (kuumeessa).

Saksassa on aivan mahtavia autoja ! Mersu ja Audi faneille saksa on unelmien maa.
Uskonto on myös täällä monesti esillä. Koulussa joka luokassa on jossakin nurkassa risti. Monen talon pihalla on patsas ristiinnaulitusta Jeesuksesta.

Väsymys painaa päälle ja sen kyllä huomaa.. Tänään moni meistä oli erittäin negatiivisella asenteella matkassa.. Äkäilyn kyllä ymmärtää, koska viikko on melko raskas.. Mutta Jari yritti piristää mietä ja oli tänään erikoisen vitsikkäällä tuulella.

Kaikesta huolimatta täällä on todella mahtavaa ja kivaa !!

Perjantai 11.4.

Aamulla saavuimme koululle kahdeksaksi. Ensin olimme vaihto-oppilaidemme kanssa seuraamassa opetusta kahdella tunnilla luokissa. Tunneilla oli mm. englantia, latinaa ja fysiikkaa.

Tämän jälkeen hetken koulun kahviossa istuttuamme lähdimme kävelemään kohti keskiaikaa esittelevää museota, Zeughaussia.

Seuraavaksi lähdimme koululta bussilla Goldenstetiin, jossa oli mielenkiintoinen suoajelu kaperaiteisella junalla. Tätä ennen söimme pannukakkua. Valittavana oli tavallista pannukakkua ja sen lisäksi Vechtan erikoisuutta, pannukakkua jossa oli mm. tattarijauhoja ja pekonia.

Suoajelun jälkeen ohjelmassa oli grillibileet yhden oppilaan kotona. Jostain syystä päätimme kulkea ''6'' kilometrin matkan kävellen. Me Suomipojat päätimme lähteä johtamaan joukkoa kohti bileitä ja saimmekin aikaan huiman etumatkan muihin nähden, n. 2km. Käveltyämme noin 10 kilometrin matkan päätimme jäädä odottamaan muita, sillä epävarmuus alkoi kalvaa mieltämme. Jonkin ajan kuluttua muitakin alkoi saapua tienhaaraan enemmän ja vähemmän pirteinä. Kun kaikki olivat paikalla aloimme pitää palaveria opettajien johdolla. Saimme tietää tehneemme pienen ''muutaman'' kilometrin mutkan kävelymme aikana. Ainoa henkilö joka tiesi tien bileisiin, oli porukan hännillä, joten kommunikointi oli matkan aikana vaikeaa. Lopulta saimme tietää, että tienhaarasta perille oli matkaa alle 2 kilometriä. Tämän matkan taitoimme hiljaisina johtajamme kannoilla. Lopulta saavuimme määränpäähän ja kun kaikki olivat syöneet mahansa täyteen makkaraa, salaatteja ja hyytelöä, olivat kaikki jälleen yhtä energisiä kuin ennenkin.

Loppuillasta vapaata iltaohjelmaa...

Lauantai 12.4.

Lauantaipäivän ja sen ohjelman kuvailu tulee tänne valitettavasti aika myöhään luettavaksi. Matka on jo ohi ja viimeiset pääsivät pois kauniista Saksasta jo toissapäivänä. (Kirjoittaja pahoittelee ja pysyy nimettömänä)

Lauantaipäivä olikin pitkän, raskaan ja hyvin toimeliaan ja aktiivisen viikon päätteeksi useammille rentouttava ja rauhallinen. Ei ollut kiire minnekään eikä kummempaa järjestettyä ohjelmaa tai tarkkaa aikataulua. Nukuttiin pitkään ja jokainen sai valita tekemisensä "perhepäivän" aikana. Muutamat menivät käymään kaupungilla, toiset lepäsivät kotona tai katsoivat elokuvia pienissä porukoissa. Joku pääsi katsomaan tennispeliä ja toiset leipomaan vohveleita (ja huomaamaan, että saksalaiset nuoret todellakin tarvitsisivat samanlaista kotitalouden opetusta kuin me saamme kotoSuomessa. Jopa kananmunien rikkominen tuotti ongelmia), joista tuli erittäin herkullisia.

Illalla keräsimme voimiamme aamuyön kello neljältä starttavaa matkaamme varten ja pitkän osittain valvotun illan tapahtumat saivat odottamattomia käänteitä. Mahdollinen ruokamyrkytys tuli koko isolle joukolle ja silloin viimeistään todistetulle hyvälle yhteishengelle suurena yllätyksenä. Viimeinen yö oli kaikille raskas, emmekä olisi osanneet kuvitella Saksasta lähtöämme sellaisena, varsinkin kun kaikki oli mennyt mahtavasti siihen asti.

Lopulta selvisimme kaikki takaisin havumetsäharjumaahamme rakkaimpien pariin. Ja joka tapauksessa koko viikko itsessään oli erittäin mukava ja onnistunut ja voimme suurimmaksi osaksi vain muistella hauskoja päiviä ja hyviä hetkiä ja muistoja. Reissu oli kaikille varmasti hieno kokemus ja saksalaisten kanssa ystävystyminen jää jokaiselle lämmittävänä mieleen.

Omasta puolestani kiitän kaikkia!

Kiitos !

Kiitos kaikille matkalla ja matkajärjestelyissä mukana olleille.
Matka oli antoisa ja mieliin painuva meille kaikille.

Kahden vuoden kuluttua on taas ehkä toinen oppilasryhmä opettajiensa kanssa tutustumassa ystävyyskouluumme Gymnasium Antonianum Vechtaan ja saksalaiseen kulttuuriin.

Matkailu avartaa!

t. Jari

P.S. Kiitos oppilaille hyvistä matkakertomuksista.