Matkakertomuksia ja kuvia Vechtasta keväällä 2016

Päivä 1: pe 8.4.2016

Keräännyimme 3.30 koulun bussipysäkille odottelemaan lähtöä. Ryhmämme yleisilme oli aikaisesta heräämisestä huolimatta pirteä. Pääsimme matkaan odotettua aikaisemmin ja olimme matkalla kohti Helsinkiä jo vähän puoli neljän jälkeen.

Bussimatka sujui hyvin ja rauhallisesti väsyneiden oppilaiden (ja oppilaiden) nukkuessa autossa vuorotellen. Olimme saaneet koululta eväät – leivän, banaanin ja pillimehun- joita söimme ennen kentälle saapumista. Meillä oli hieman vapaa- aikaa kentällä ennen koneen lähtöä ja kaikki käyttivät sen omalle kohdalleen parhaiten sopivalla tavalla. Kone lähti Helsingistä 7.50 ja matka kesti tunnin ja 50 minuuttia.

Laskeuduimme Hampuriin 8.40 paikallista aikaa. Laukkujen noudon jälkeen lähdimme saksalaisia oppilaita ja opettajia vastaan. Jälleennäkeminen oli iloinen ja odotimme tulevaa viikkoa innolla. Jatkoimme lentokentältä suoraan ensimmäiseen vierailukohteeseen, Miniature Wonderlandiin. Kiertelimme siellä katsellen miniatyyrimalleja tunnetuista paikoista ja kaupungeista ympäri maailmaa. Miniatyyrirakennelmat olivat kivaa katseltavaa, vaikka väenpaljous hankaloitti kulkemista ja näkökenttää jonkin verran. Vietimme näyttelytiloissa noin kaksi tuntia, jonka jälkeen porukka hajaantui omille teilleen. Suurin osa suuntasi alakertaan syömään, koska emme olleet saaneet ruokaa aamun jälkeen. Bussimatka kohti Vechtaa alkoi kahdelta iltapäivällä ja olimme
määränpäässä neljän jälkeen.

Koululle päästyämme saksalaispariemme vanhemmat olivat meitä vastassa ja kaikki lähtivät omiin suuntiinsa tutustumaan isäntäperheidensä koteihin. Illalla kokoonnuimme vielä kaikki porukalla viettämään iltaa ensimmäisen illan kunniaksi.

Henna, Milla ja Anniina

Päivä 2: la 9.4.2016

Tänään oli perhepäivä. Opiskelijat siis viettivät päivänsä eri tavoin vaihtopariensa ja isäntäperheidensä kanssa: jotkut kävivät esimerkiksi shoppailemassa ja lasersodassa. Aktiviteettien lomassa tuli tutustuttua saksalaisiin kaupunkeihin, kuten Bremeniin ja Oldenburgiin. Illalla nähtiin kavereita ja vietettiin aikaa rennosti herkuttelemalla ja tutustumalla kavereiden vaihtopareihin.

Anna, Hilma ja Emilia

Päivä 4: ma 11.4.2016

Maanantaina herätyskello soi aikaisin, sillä ensimmäinen koulupäivä Gymnasium Antonianumissa oli alkamassa. Monella vaihtolaisella oli unihiekkaa silmissä ensimmäisinä oppitunteina, sillä edellinen ilta oli vietetty puistossa keväisessä auringonlaskussa.

Oppitunnit kuluivat kumminkin mukavissa merkeissä, kännykän käyttökiellosta huolimatta. Oppituntien jälkeen söimme ruokalassa jauheliha-makaroni pataa ja yllätyimme kuinka ruhtinaallinen salaattipöytä oli tarjolla. Ruokailun jälkeen, ennen liikuntatunnin alkua, kävimme jäätelöllä keskustassa. 90 sentin hintaisia jäätelöpalloja tuli nautittua useaan otteeseen reissun aikana. Totesimme myös, että mustan kahvin tilaaminen tuotti ongelmia jäätelökioskilla.

Liikuntatunnilla pelasimme saksalaisten versiota pesäpallosta. Kaikki lähtivät lajiin antaumuksella mukaan ja taisteli verisesti juoksuista. Koulupäivän jälkeen johtoryhmä (Laurin saksalainen Dominik ja Joosen saksalainen Jacob) suuntasivat Jacobille valmistamaan kohta 16-vuotta täyttävälle, kaikkien rakastamalle, Thanh Luulle syntymäpäiväkorttia.

Kortin valmistuksen jälkeen johtoryhmä oli kutsuttu Luun perheeseen syömään grilliruokaa. Naapurin poika Min ja hänen suomalaisensa Henrik oli myös kutsuttu mukaan illallispöytään. Luonnollisesti Luun perheen vaihtolapsi Antti oli myös mukana kekkereissä. Edessä olikin yllätys kun normaalin grillijuhlan sijasta Thanhin isä oli valmistanut kevätkääryleitä.

Illalla lähes koko vaihtoporukka kokoontui samaiseen puistoon jossa olimme aikasempia iltoja viettäneet. Loppuilta vietettiin kotona nauttien wifi-yhteydestä.

Vikke, Joose, Taneli, Antti ja Lauri

Päivä 5: ti 12.4.2016

Aamulla heräsimme hyvin nukutun yön jälkeen virkeinä ja kokoonnuimme koululle, josta bussi lähti klo 8:00 kohti Paderbornia. Noin kahden ja puolen tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme Nixdorf Computer- museoon, jossa saimme englanninkielisen esittelykierroksen. Museossa oli näytillä mm. tietokoneita, laskimia ja kännyköitä, joiden kehityksen kulkua pääsimme seuraamaan kierroksen aikana. Esittelykierroksen lisäksi meille jäi aikaa kierrellä museossa vapaasti ja käydä kahvilla.

Puoli kahden aikaan siirryimme bussilla Paderbornin keskustaan, missä meillä oli noin kaksi tuntia aikaa kierrellä kaupungilla vapaasti. Kiertelyn jälkeen oli aika suunnata takaisin Vechtaan.

Illalla ei ollut enää ohjattua ohjelmaa, mutta suurin osa meistä kokoontui viettämään iltaa yhden saksalaisnuoren kotiin. Ilta sujuikin rattoisasti grillatessa, jonka jälkeen lähdettiin hyvissä ajoin kotiin valmistautumaan viimeiseen kokonaiseen päivään!

Anna, Elisa, Kaisa ja Maiju

Päivä 6: ke 13.4.2016

Keskiviikkona kokoonnuimme koululla kahdeksalta ja siirryimme luokkiin tekemään projektia yhdessä saksalaisten ystäviemme kanssa. Projekti oli pidetty koko viikon salassa. Aamulla selvisi että projekti on 3D-taulu, johon jokainen askartelee itsensä vessapaperirullasta. Vessapaperinuket asetettiin tauluun, jonka pohjana oli käsin maalattu Suomen ja Saksan liput.

Työn valmistuttua siirryimme koululounaalle, jossa ruokana oli perunamuussia, wieninleikettä ja keitettyjä vihanneksia. Ruokailun jälkeen useimmat siirtyivät kotiin lepäämään ja valmistautumaaan illan ohjelmaan.

Illan ohjelmassa oli keilausta. Veeralla ja Hetalla oli ongelmia päästä keilaamaan, mutta lopulta hekin pääsivät nauttimaan hyvästä seurasta ja yhdessä olemisesta. Suomalaiset olivat keilaamisessa parempia kuin saksalaiset. Keilauksen jälkeen siirryttiin kotien kautta viettämään viimeistä iltaa erään saksalaisen luokse grillauksen merkeissä. Illan lopuksi kaikki siirtyivät koteihinsa nukkumaan ja valmistautumaan huomiseen lähtöön.