Tilauskoulutuksia
Näyttelijäntyön tilauskoulutukset
Harjoitellaan esiintymistaitoa, rohkeutta heittäytyä turvallisessa ympäristössä.
Koulutuksessa saadaan kokemusta esimerkiksi seuraavista aihepiireistä:
- Tutustuminen näyttelijäntyön perusteisiin
- Harjoitellaan kontaktissa olemista ja impulsseihin tarttumista
- Tutustutaan kohtauksen rakenteisiin
- Esiintymisen taidon harjoittelu
Mahdollisia muita jo aiempaa osaamista hankkineiden ryhmien aihepiirejä ovat esimerkiksi FYYSINEN NÄYTTELIJÄ, jonka aikana harjoitellaan koko kehon tuomista teatterin käyttöön, sekä näyttelijän sisäisten energioiden ja ilmauksellisten mahdollisuuksien kasvattamista jokaisen omia fyysisiä rajoja kunnioittaen.
TUNTEVA JA KOKEVA NÄYTTELIJÄ -koulutuksessa puolestaan harjoitellaan näyttelijän tunneilmaisua turvallisessa ympäristössä, fyysisten toimintojen avulla. Opitaan viemään syvien tunteiden, totuuden ja tahdon suunnan kokemista keveyden suuntaan, tunteiden esiin pakottamisen sijaan.
Koulutukset on mahdollista toteuttaa 8 tai 14 oppitunnin kokonaisuuksissa riippuen siitä missä laajuudessa aihetta halutaan käsitellä.
Ohjaajantyön tilauskoulutukset
Ohjaajantyö I PERUSTEET
Koulutuksessa perehdytään ohjaajantyön perusteisiin. Käydään läpi ohjaajan työprosessin vaiheet ( tarve/impulssi, motiivi, aihe/konteksti, visio, teksti / lähtökohta/ materiaali, ym). Harjoitellaan ohjaussuunnitelman tekemistä sekä tutustutaan näytelmäanalyysin perusteisiin. Käydään läpi harjoituskokonaisuuden suunnittelu ja harjoitusten rakenne.
Koulutuksessa painotetaan ohjaajan oman äänen ja näkemyksen rohkeaa esiin tuomista ja päättäväistä rajaamista ja valintaa. Koulutuksen aikana jokainen tekee ohjaajan pohjatyön itse valitseman tekstin pohjalta.
Ohjaajantyö II Näyttelijän ohjaaminen
Koulutuksessa perehdytään näyttelijän ohjaamiseen, eli jatketaan ensimmäisen koulutuksen prosessia harjoitusvaiheeseen. Koulutuksessa käsitellään sitä miten määritellä näyttelijän päämäärä, motivaatio ja näyttelijäntyön taso. Harjoitellaan ohjaajan ohjeiden antoa niin, että jokainen pystyy muotoilemaan ohjeistuksensa suoraan ymmärrettäväksi toiminnaksi. Kuinka ohjata näyttelijää niin, että näyttelijäntyö on aktiivista ja dynaamista, eikä staattista; aisteihin vetoavaa eikä älyllistä; objektiivista eikä subjektiivista ja yleistävää. Harjoitellaan suhteiden ohjaamista näyttämölle ja kohtausten sisäisen liikkeen vartioimista. Käydään läpi asemoinnin ja joukkokohtausten perusteet.
Koulutuksessa painotetaan pedagogista ohjaajuutta, missä hyvä prosessi on yhtä tärkeässä osassa kuin valmis lopputulos.
Improvisaation tilauskoulutukset
Improvisaatio I PERUSTEET
Koulutus tutustuttaa opiskelijat improvisaatioteatterin maailmaan. Koulutuksen aikana saat yleiskuvan improvisaatioteatterin perusteista: hyväksyntä ja toisten tukeminen, JOO-JA, kuunteleminen ja reagointi, kohtaustyöskentelyn perusteet, kohtauksen määrittelyn alkeet, lavatyöskentelyn sekä miimin alkeet ja tarinankerronnan ja - kaaren alkeet. Opiskelijat perehtyvät myös hahmo- ja statustyöskentelyn alkeisiin sekä improvisaatioteatterin perussanastoon.
Improvisaatio II KOHTAUKSET
Koulutuksessa syvennytään kohtaustyöskentelyyn. Koulutuksessa tutkitaan improvisoituja, hetkessä syntyviä kohtauksia ja pilkotaan kohtauksen rakenne osiin. Opitaan erilaisia työkaluja rakentaa juonta ja edistää monipuolista kohtaustyöskentelyä. Koulutuksessa esitellään myös ryhmäkohtaukset, niiden dynamiikka ja fokus sekä tutustutaan kohtauksesta toiseen siirtymisiin yksinkertaisten leikkausten avulla.
Improvisaatio III HAHMOT
Koulutuksessa opiskellaan näyttelijäntyön perusteita, jotka syventävät ymmärrystä läsnäolon ja suhteiden tärkeydestä. Tutkitaan lavatyöskentelyä, omaa kehollisuutta ja liikettä ja äänenkäyttöä. Luodaan hahmoja, keskitytään kehittämään ja ylläpitämään niitä. Etsitään hahmoille näkökulmia, harjoitellaan hahmossa pysymistä sekä vaikuttumista hahmojen improvisoiduista tilanteista ja tarinoista. Hahmojen kautta harjoitellaan myös tunneilmaisun perusteita..
Improvisaatio IV FORMAATIT
Koulutuksessa keskitytään formaatteihin ja improvisaatiotekniikoihin, eli siihen, minkälaisina kokonaisuuksina improvisaatioesitys rakentuu ja näyttäytyy yleisölle. Improvisaatio voi olla komediallista tai draamallista. Se voi olla tarinoita tai pelejä/tekniikoita. Siinä voidaan hyödyntää musiikkia tai lähdemateriaalia ja yleisöä voidaan osallistaa.
Improvisaatio V FORMAATIT: PITKÄ IMPROVISAATIO
Koulutuksessa keskitytään pitkän improvisaation esitystekniikoihin. Pitkät tekniikat sisältävät yleensä sarjan kohtauksia, joita yhdistää jokin elementti, juoni, rakenne tai teema.
Koulutuksessa tutustutaan sekä pitkän improvisaation tekniikoihin (montaasi, Harold, Monoscene, ym) että vapaaseen improvisaatioon. Keskitytään improvisoidun esityksen kokonaisvaltaiseen haltuunottoon, sen eri osa-alueiden ymmärtämiseen ja hallitsemiseen. Koulutus antaa hyvät valmiudet improvisoida pidempiä kokonaisuuksia eri tyyleillä.
Räätälöidyt tilauskoulutukset
Etkö löytänyt etsimääsi? Tarvitseko jotain räätälöityä? Me autamme mielellämme, oli sitten kyse työyhteisön yllättämisestä, uuden osaamisalueen haltuunotosta tai ryhmähengen kohottamisesta.
Työpajojen ja koulutusten räätälöinti on aina mahdollista.
Ota yhteyttä ja suunnitellaan juuri teille sopiva koulutus!
Mari Saarinen
050-4682138
mari.saarinen@shtl.fi
Työpajat
Työpajojen suositeltu kesto on 60 - 90 min / paja.
Työpajoihin mahdollisia aihepiirejä ovat esimerkiksi:
- Näyttelijäntyö
- Improvisaatio
- Klovneria
- Naamioteatteri
- Ryhmäytyminen
- Vuorovaikutus
- Äänenkäyttö
- Stand Up
- Menetelmäpaketit kasvattajille ( Katso lisää: Menetelmäpaketit )