Berliini 2018

Matkakertomus: Berliini 12.-16.4.2018

15.4.2018

Tekijä: Ronja Halttu
Aamupalan jälkeen lähdimme ensin metrolla ja sen jälkeen vaihdoimme junaan, jonka pääte pysäkillä suuntanamme oli Sachsenhausen keskitysleiri. Jäimme sen jälkeen kahvilaan. Nopeasti meni pari tuntia, joten lähdimme kohti Mauer parkia
samalla junalla kun olimme tulleet. Menimme metroon ja sen jälkeen kävelimme näköala paikalle katsomaan Memorial of the berlin wall. Sen jälkeen menimme East side gallerylle, jossa näkyi taiteilijoiden grafiittimaalauksia.

Kun olimme nähneet grafiittimaalaukset, menimme raitiovaunulla pari pysäkkiä ja jäimme torin kohdalla pois. Kävelimme vähän matkaa toria pitkin, jonka jälkeen menimme takaisin raitiovaunulle ja sitten metroilla takaisin hostelliin.

Kahdeksan aikaan illalla lähdimme kaikki syömään ravintolaan. Ravintolan jälkeen kello oli jo puoli yksitoista, joten menimme suoraan hostelliin.

14.4.2018

Tekijä: Veera Posti
Aamiaisen jälkeen lähdimme heti Checkpoint Charlielle ja siellä vierailimme myös museossa. Seuraavaksi kävimme katsomassa Topography of terror näyttelyä. Sen jälkeen kävimme katsomassa keiser-Wilhelm-gedächtniskirche -kirkkoa. Tämän jälkeen nälkä pääsi yllättämään, joten pidimme ruokatauon ja söimme kukin haluamassamme paikassa, suuri osa KFC:llä.

Syönnin jälkeen, ravittuna, lähdimme Berliinin eläintarhaan. Sieltä löytyi jos mitä jännittäviä eläimiä, kuten norsuja, virtahepoja, pingviinejä ja kirahveja. Eläintarhassa käymisen jälkeen osa porukasta tuli hostellille ja muutama jäi Alexanderplatzille shoppailemaan mm. kauppakeskus Alexaan ja Primarkiin. Illalla kokoonnuttiin klo 20 hostellin aulaan ja lähdettiin kohti huikean korkeaa TV-tornia, jonka näköalatasanne (jossa kävimme) oli n. 200m. Hostellille palattuamme osa lähti ostamaan illalle ja seuraavalle päivälle ruokaa. Välimatkalta löytyi myös pizzaa! 😉

13.4.18

Aamu alkoi mukavasti aamiaisella kahdeksan aikaan. Aamupalan jälkeen lähdettiin Ubahnilla kohti luonnonhistorian museota. Luonnonhistorian museon jälkeen menimme vierailemaan Story of Berlin - museossa, mikä kertoi nimensä mukaisesti Berliinin kaupungin historiasta. Museoiden jälkeen me (Aleksi, Tobin, Pekka ja Niilo) lähdimme vierailemaan Tobinin isovanhempien luona Pankowiin Berliinin laitakaupungin puolelle. Muut jäivät tällä välin shoppailemaan.
 Söimme Tobinin isovanhempien luonna päivällisen ja sen jälkeen Tobin esitteli meille naapurustoa. Vierailun jälkeen lähdimme takaisin hostellille raitiovaunulla ja Ubahnilla.
 Illalla lähdimme sonycenteriin syömään ja sen jälkeen kävelimme Reichstagille ja Brandenburgin portille. Tässä vaiheessa oli jo aika myöhä ja monia väsytti niin lähdettiin takaisin hostellille.

Ensimmäinen päivä

Tekijä: Miro Lackman
Joka iikka joutui heräämään inhimillisiin aikoihin jotta päästäisiin lennolle ajoissa kemi-torniosta helsinkiin vantaalle ja tieenkin pitihän se välilaskukin tehdä kokkolaan. Vantaalla saatiin härvätä tunteroinen ennen lennolle nousua. Jotku kävi syömässä jotku kävi ostoksilla luultavimmin. Berliiniin saavuttaessa taas seikkailtiin ja etsittiin bussipysäkkiä tms josta päästäisiin lähimpään metroon, jolla taas suoraan hostellille. Tiedettiin heti että oltiin oikeassa paikassa kun nähtiin Mustafan gemüse kebabit hostellin ja metron edessä. Tietenkään homma ei loppunut siihen vaan lähettiin samantien tutkimaan ja ihmettelemään Berliiniä, koska huoneita ei voitu vielä luovuttaa. Kävelybreissun aikana käytiin meksikolaisessa ja siellä jo vähän muisteltiin miten niitä asioita hoidettiinkaan saksaksi. Aterioinnin jälkeen tutkittiin ja ihmeteltiin puistoa,tv tornia ja toreja joilla sitten varmaan seuraavina päivinä käytäisiin. Illalla käytiin syömässä ja osa meni pelaamaan jalkapalloa ja osa hostellille.