Perpignan, Ranska 6.-10.12.2021

Perpignan 5.-11.12.2021

Pe 10.12

Perjantai oli viimeinen päivä Perpignanissa ja viimeinen aamu isäntäperheissä. Vettä satoi aika mukavasti. Vietiin laukut luentosaliin, jossa meille jaettiin matkasta todistukset, otettiin kuvia ja kirjoteltiin toistemme Erasmus-hattuihin nimiä ja sen jälkeen lähdettiin tekemään viimeisiä kokeita (kuva alhaalla). Kokeiden jälkeen ennen lounasta meillä oli vapaata aikaa, menimme Sailan, Riitan ja Pinjan kanssa koulun kirjstoon.

Lounaan jälkeen oli vielä vähän aikaa, jonka kulutimme kirjastossa. Sitten koittikin aika sanoa heipat uusille ystäville. Haleja annettiin ja itkukin saattoi joillakin tulla. Natalie kävi meidät viemässä bussille, sitä ennen käytiin pysähtymässä rannalla. Bussi oli hieman myöhässä.

Bussimatka kesti kolmisen tuntia Barceloonaan. Barceloonassa otettiin taksit hotellille. Hotellilla käytiin vain viemässä laukut huoneisiin ja lähdettiin kiertelemään kaupungille. Käytiin katsomassa Sagrada Familia kirkkoa. Sen jälkeen lähdettiin metsästämään syötävvää. Päätettiin mennä Hard Rock Cafeen syömään. Matkaa sinne kirkolta oli 2,6km, mutta muutama ylimääräinen metri saattoi matkaan mutkien kautta tulla. Ennen syömistä käytiin kiertämässä Primark läpi.

Syömisen jälkeen lähdettiin kävelemään takaisin hotellille. Hard Rock Cafesta hotellille oli 3,7km matka. Itsellä oli aika heikko olo, joten käveleminen tuntui aika raskaalta ja pahalta. Hotellille saavuttua käytiin pikaisesti suihkussa ja pistettiin unten maille, koska aamulla oli aikainen herätys.

To 9.12

Torstai aamu alkoi normaalilla ranskalaisen koululaisen tyylillä. Söimme aamupalan ja lähdimme koululle. Koululle päästyämme llähdimme kuitenkin tuulivoimapuistoon katsomaan ja oppimaan näistä tuulivoimaloista. Sinne päästyämme saimme hyvin tietoa paikallisista tuulivoimaloista ja kuinka ne tuottavat kaupungille sähköä. Huomasimme myös, että siellä on käytössä melkein samat tuulimyllyt kuin täällä Simossakin. Tuulivoimaloilta lähtiessämme näimme laajat pellot täynnä kasvamassa viinirypäleitä.

Tulimme koululle syömään, jonka jälkeen jouduimme valitettavasti odottamaan melko kauan seuraavaa suunniteltua aktiviteettia. Osa meni kirjastoon lukemaan ja osa seurusteli muiden projektin henkilöiden kanssa. Saimme jostain idean ajan täyttämiselle ja aloimme pelata ranskalaisten ja espanjalaisten kanssa korttia. Opetimme heille miten pelata ristiseiskaa ja he opettivat kuinka pelata peliä nimeltä "La Puta". Huomasimme samalla pienen eron ranskalaisissa ja suomalaisissa pelikorteissa (ranskalaisissa ei ole ässää vaan se on pelkkä 1).

Odottelun jälkeen suuntasimme kohti Perpignanin keskustaa. Muutama ranskalainen opiskelija otti koko ryhmän haltuun ja esitteli keskustan nähtävyydeet meille kaikille. Siellä oli joulutoreja, vanhoja kirkkoja ja hautausmaita sekä useita hienoja rakennuksia. Kierroksen jälkeen alkoi vapaampi aika. Osa lähti meikkikaupoille ja osa, itseni mukaan lukien, lähti aivan sama minne muualle kuin meikkikaupoille. Löysimme kaupungilta pieniä tuliaisia kotiin vietäviksi.

Kaupoissa pyörimisen jälkeen alkoi mielestäni paras osuus. Menimme paikalliseen kahvilaan ja istuimme aukiolla koko ryhmän kanssa juomassa kaakaota ja kahvia. Juttelimme ja nauroimme ranskalaisten kanssa useamman tunnin, kunnes kahvila suljettiin. Jatkoimme tästä vielä hieman kävelyä joulutorin läpi, kunnes menimme bussin kyytiin kohti ruokailua. Osa söi perheidensä luona ja osa meni syömään pikaruokaravintolaan.

Kun kaikki oli saaneet syötyä ja oltiin saatu porukka kasaan (, mikä kesti yllättävän kauan), alkoi koko reissun loppu huipennus. Viimeinen ilta yhdessä vietettiin keilahallissa. Ennen kuin päästiin keilaamaan pelasimme hieman biljardia ja joitain muita tämän tyyppisiä pelejä. Keilaamisen rinnalla opimme sekä espanjan kielen ja ranskan kielen "tärkeitä" ilmauksia sekä opetimme heille hieman suomen kaunista kieltä. Keilaaminen oli joillekin menestykästä ja joillekin ei niin paljon. Veikkaatte varmaan kuka mahdollisesti voitti kaikki muut ;)

Tiistai 7.12.

Aamulla lähdimme koululta linja-autolla vuorille päin. Matkustimme pari tuntia kunnes pääsimme määränpäähän. Perillä seurasimme esittelyä aurinkovoimalasta. Paikalla oli perinteisiä aurinkopaneeleita, jotka liikkuvat auringon mukaan. Voimalassa oli myös yksi maailman ainoista aurinkopaneeli "taloista", jossa aurinkopaneelit keskittivät valon yhteen pisteeseen, josta sitten tuotetaan sähköä. Vierailun jälkeen kävimme syömässä paikallisessa ravintolassa.

Ruoan jälkeen matkustimme toiseen aurinkovoimalaan. Vierailun jälkeen kävelimme tunnin vuorilla voimalasta maauimalaan. Perille päästyämme kävimme uimassa paikan kuumissa lähteissä porukalla. Uinnin jälkeen matkustimme linja-autolla yöpymispaikkaamme Les Anglesin hiihtokeskuksessa, jossa söimme illallista. Ruoan jälkeen menimme nukkumaan.

Lauantai 11.12.2021

Lauantai aamuna heräsimme noin kello 7 valmistautumaan päivän pitkää matkustamista varten. Pakkasimme kaikki tavarat valmiiksi, sillä lähdimme heti aamupalan jälkeen. Aamupala oli kello 7.30. Tarjoiltavana oli paahtoleipää ja leivän päälle voit, juustot ja kinkut sekä kananmunaa, nakkeja ja hedelmiä. Suolaisen lisäksi oli muffinsseja, suklaa leivoksia ja muuta makeaa. Juomana oli perus mehut, kahvit, teet ja kaakaot.

Pääsimme lähtemään hotellilta ennen kahdeksaa. Otimme taksit ja menimme lentokentälle. Lentomme lähti Helsinkiin kello 10.50, joten meillä oli aikaa kierrellä lentokentällä ostoksilla. Lento oli hieman myöhässä, mutta ei onneksi niin pahasti kuin meno matkalla.

Olimme Helsingissä neljän jälkeen. Kaikilla oli kauhea nälkä jotenka aloimme kiertämään lentokenttää ympäri. Kaikki oli joko kiinni tai täynnä, joten oli vaikeaa löytää ruokapaikkaa. Päädyimme Pier Zeroon syömään lohikeittoa. Söimme ja juttelimme reissusta. Lento Ouluun lähti kello 19.40, joten aikaa oli taas kierrellä lentokentällä. Menimme käymään Espresso Housessa ja sen jälkeen tax free-myymälässä.

Lentokoneeseen päästyä odotimme koneen lähtöä ainakin tunnin. Kone oli rupellikone ja siellä oli kuuma. Tässä vaiheessa väsy ja kiukku oli kova.

Olimme joskus kello 22 Oulussa ja kun saimme laukut lähdimme heti taksille ja kotiin. Simossa olimme noin kello 23.30.

Kokonaisuudessaan reissu oli todella mukava ja aika meni todella nopeaa.

Sunnuntai 5.12.2021

Tekijä: Miika Ahola

Lähdimme viiden opiskelijan ja kahden opettajan voimin Simosta noin 11.30 matkalle kohti Ranskaa. Lensimme Oulusta Helsinkiin ja sieltä Barcelonan lentokentälle, josta sitten otimme bussin Perpignaniin. Saavuttuamme Oulun lentokentälle noin tunnin ajomatkan jälkeen menimme turvatarkastuksen läpi ilman, että mitään mielenkiintoista olisi tapahtunut. Lentoon oli vielä hetki aikaa, joten käytimme hieman projektirahaa syömiseen ja juomiseen. Kulutimme aikaa pelaten korttia ja manaten kaikkea, mikä tulee menemään huonosti. Lento Helsinkiin kului ilman suurempia myöhästymiä. Lento oli lyhyt, joten suurin osa siitä oli joko nousua tai laskua. Laskeutumiseen meni etenkin hieman aikaa.

Helsingin lentokentällä oli meillä alun perin tarkoitus syödä, mutta aikaa oli vähemmän kuin odotimme, joten ostimme leipää ja juomista seuraavalle neljätuntiselle lennolle. Tämä toisaalta myöhästyi lähemmäs tunnin verran koneessa olevan vian takia (kiitos Iberia). Pääsimme kuitenkin ilmaan ja kohti Barcelonaa. Sinne päästyämme otimme taksin bussiasemalle, josta meidän olisi pitänyt päästä lähtemään jo yhdeksän aikaan kohti Perpignania, mutta myöhästyneen lennon ansiosta tämä ei kuitenkaan onnistunut. Odottelimme tovin asemalla, kunnes viimein pääsimme matkaan. Olimme kaikki tässä vaiheessa jo erittäin väsyneitä pitkän matkan jälkeen emmekä voineet odottaa nukkumaan menoa. Perillä olimme noin kahden aikaan aamulla ja tapasimme pitkän odotuksen jälkeen ranskalaiset isäntäperheemme.