2. Ensimmäisiä harjoituksia

Helpohkoja harjoituksia


Pyörähdys

Aloita työ raahaamalla Kun klikataan sivun oikeaan reunaa. Lisää sen alle Liiku 10 askelta (muuta arvoksi 100). Lisää sen alle Odota 1 sekunti ja lisää vielä Käänny 15 astetta (vaihda arvoksi 90). Nyt klikkaamalla hiirtä elukka liikkuu 100 pikseliä, odottaa hetken ja lopuksi kääntyy 90 astetta.

Saat tietysti elukan pyörähtämään alkuperäiseen asentoon toistamalla kyseisen scriptin yhteensä neljä kertaa. Myös kirjoittamalla peräkkäin komonnot neljä kertaa palaa elukka alkuperäiseen asentoon.





Pyörähdys toistorakenteen avulla

Edellisessä koodissa oli samat komennot neljä kertaa peräkkäin samalla tavalla. Tämä voidaan tehdä lyhyemmin (ja nopeammin) käyttämällä toistorakennetta eli silmukkaa.

Sijoitetaan nyt toistettavat koodit



toistokoodin


sisään. Muuta myös toistojen määrä neljäksi.

Alla koodi, jolla saa elukan tekemään samat asiat kuin yllä huomatavasti lyhyemmällä koodilla.

Koodi


Ympyrän piirto

Ottamalla Kynä alas -toiminto käyttöön, voidaan piirtää kuljetusta reitistä viivaa kilikonnagrafiikan tavoin.

Tee koodi, joka piiirtää ympyrän. Vinkki: toistot 360, käänny 1 aste ja kulje 1 pikseli. (HUOM. ei kannata jättää silmukan sisään Odota 1 sekunti -koodia, ettei ympyrän piirtäminen kestä kuutta minuuttia.)

Koodi

Omia kikkailuja

Tässä vaiheessa voit pitää pienen tauon harjoitusten teossa. Kokeile hetken aikaa erilaisia komentoja eri "värisiltä" aihealueilta. Jatka sitten kohdasta 3. Pallon ponnadus seinästä.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä