Ensimmäinen ohjelma
Koodaus alkaa
Kuten aiemmilla ohjesivuilla kerrottiin, Python-ohjelmointi aloitetaan käynnistämällä IDLE (Python 3.6 32-bit) Windowsin ohjelmavalikosta (tai työpöydän kuvakkeesta, jos lisäsit sen työpöydälle).
Kun ohjelman käynnistää, avautuu seuraava ikkuna.
![shell27.jpg](https://peda.net/sastamala/peruskoulut/sylvaan-koulu/oppiaineet/skpn/ohjelmointi/luettavaa-aluksi/eo/koodaus-alkaa/shell27-jpg:file/photo/a37eb58b4798c630323874bb259ae5764df5b0e2/shell27.jpg)
Uuden ohjelman luonti aloitetaan kohdasta File -> New File (Aiemmin tallennettu avataan kohdasta File -> Open...)
![new27.jpg](https://peda.net/sastamala/peruskoulut/sylvaan-koulu/oppiaineet/skpn/ohjelmointi/luettavaa-aluksi/eo/koodaus-alkaa/new27-jpg:file/photo/d4103c449e235a13caa3dbb12f294af0857b3419/new27.jpg)
Taas aukeaa uusi ikkuna, johon voi kirjoittaa koodia. Komennolla print("jotain tekstiä") saadaan ohjelma kirjoittamaan ruudulle halutun tekstin.
![ekarivi.jpg](https://peda.net/sastamala/peruskoulut/sylvaan-koulu/oppiaineet/skpn/ohjelmointi/luettavaa-aluksi/eo/koodaus-alkaa/ekarivi-jpg:file/photo/8bab5d9741bd6d233ee20eaa811a2b39c3d56155/ekarivi.jpg)
Vielä ennen ohjelman "ajamista" se pitää tallentaa. (Muista, että tallennuskansio pitää muuttaa. Paras paikka on oma K-asema)
Nyt ohjelma on viimein valmis testattavaksi. Ohjelma "ajetaan" kohdasta Run -> Run Module.
Yllä oleva ohjelmakoodi tuottaa "ajettuna" seuraavan ruudun.
![valmis.jpg](https://peda.net/sastamala/peruskoulut/sylvaan-koulu/oppiaineet/skpn/ohjelmointi/luettavaa-aluksi/eo/koodaus-alkaa/valmis-jpg:file/photo/1c2442e47828e2307d8d4114110633ed3a31e66f/valmis.jpg)
Oppikirjasta löytyy lisää komentoja testattavaksi.
Paluu alkusivulle.
Kun ohjelman käynnistää, avautuu seuraava ikkuna.
![shell27.jpg](https://peda.net/sastamala/peruskoulut/sylvaan-koulu/oppiaineet/skpn/ohjelmointi/luettavaa-aluksi/eo/koodaus-alkaa/shell27-jpg:file/photo/a37eb58b4798c630323874bb259ae5764df5b0e2/shell27.jpg)
Uuden ohjelman luonti aloitetaan kohdasta File -> New File (Aiemmin tallennettu avataan kohdasta File -> Open...)
![new27.jpg](https://peda.net/sastamala/peruskoulut/sylvaan-koulu/oppiaineet/skpn/ohjelmointi/luettavaa-aluksi/eo/koodaus-alkaa/new27-jpg:file/photo/d4103c449e235a13caa3dbb12f294af0857b3419/new27.jpg)
Taas aukeaa uusi ikkuna, johon voi kirjoittaa koodia. Komennolla print("jotain tekstiä") saadaan ohjelma kirjoittamaan ruudulle halutun tekstin.
![ekarivi.jpg](https://peda.net/sastamala/peruskoulut/sylvaan-koulu/oppiaineet/skpn/ohjelmointi/luettavaa-aluksi/eo/koodaus-alkaa/ekarivi-jpg:file/photo/8bab5d9741bd6d233ee20eaa811a2b39c3d56155/ekarivi.jpg)
Vielä ennen ohjelman "ajamista" se pitää tallentaa. (Muista, että tallennuskansio pitää muuttaa. Paras paikka on oma K-asema)
Nyt ohjelma on viimein valmis testattavaksi. Ohjelma "ajetaan" kohdasta Run -> Run Module.
Yllä oleva ohjelmakoodi tuottaa "ajettuna" seuraavan ruudun.
![valmis.jpg](https://peda.net/sastamala/peruskoulut/sylvaan-koulu/oppiaineet/skpn/ohjelmointi/luettavaa-aluksi/eo/koodaus-alkaa/valmis-jpg:file/photo/1c2442e47828e2307d8d4114110633ed3a31e66f/valmis.jpg)
Oppikirjasta löytyy lisää komentoja testattavaksi.
Paluu alkusivulle.