6.2.2020 Draft

Tekijä: Sami Lemberg
Kevään toisella torstailla pelattiin Draft pelejä. Draft peleissä pelaajat yleensä saavat jonkinlaisen määrän satunnaisesti jaettuja pelivälineitä, yleensä kortteja. Näistä pelaajat valitsevat yhden jonka pelaavat. Loput pelivälineet pelaajat antavat vasemmalla puolella istuvalle pelaajalle ja saavat oikealla puolella istuvalta pelaajalta heidän pelivälineensä, näin yleensä jatketaan niin kauan, että kaikki pelivälineet on pelattu. Peleissä on monesti useampi tällainen kierros, ja joissakin pelaajat saavat pisteitä kierrosten välissä, joissakin vasta pelin lopussa. Tämä mekaniikka saattaa myös joissain peleissä olla vain osa peliä. Tällä kertaa se on kuitenkin päämekaniikka kaikissa peleissä.

Fairy Tale
Pelaajamäärä: 2-5
Peliaika: 40 min
Suunnittelija: Satoshi Nakamura



Ensimmäisenä esittelen pelin, jota pidetään maailman ensimmäisenä Draft pelinä. Tässä pelissä pelaajat draftaavat kortteja, kuten melkein kaikissa tässä esiteltävissä peleissä. Pelin pää idea on kerätä erilaisia korttien settejä saadakseen mahdollisimman paljon pisteitä. Pelissä on 4 erilaista maata: Keijumetsä, Valon Valtakunta, Lohikäärmelaakso ja Varjojen valtakunta. Kolmessa ensimmäisessä on käytännössä kaikissa samat kortit, Varjojen valtakunnassa on erilaisia kortteja, jotka monesti hyökkäävät muita kortteja vastaan ja kääntävät kortteja ympäri.

Pelissä pelataan neljä kierrosta, joissa jokaisessa pelaajille jaetaan 5 korttia. Pelaajat draftaavat kortit, eli ottavat ensimmäisestä 5 itselleen yhden ja antavat 4 eteenpäin. He saavat 4 viereiseltä pelaajalta josta ottavat yhden ja antavat 3 eteenpäin jne. Kun jokainen on valinnut itselleen 5 korttia alkaa toinen osa. Nyt pelaajat pelaavat saamistaan 5 kortista 3, yhden kerrallaan. Pelaajat valitsevat kortin ja paljastavat yhtä aikaa valintansa. Osa korteista vain pelataan pöytään, mutta osa korteista pakottaa pelaajan kääntämään jonkin jo pelaamansa kortin väärinpäin. Osa taas antaa kääntää väärinpäin käännetyn kortin takaisin oikeinpäin. Lisäksi osa Varjojen valtakunnan korteista pakottaa muutkin pelaajat kääntämään kortteja väärinpäin.

Näin jatketaan kunnes on pelattu neljä kierrosta, jokaisella pitäisi nyt olla edessään 12 korttia, joista osa saattaa olla väärinpäin. Nyt lasketaan pisteet, jotka riippuvat siitä minkälaisia korttisarjoja pelaaja on onnistunut keräämään. Käytännössä melkein kaikkien korttien pisteytys riippuu muista pelatuista korteista. Tässä vaiheessa väärinpäin olevista korteista ei saa mitään, joten pelaajien on osattava valita ja pelata sellaisia kortteja, jotka auttavat heitä pitämään mahdollisimman ison osan korteistaan oikein päin, kun peli päättyy.


7 Wonders
Pelaajamäärä: 3-7 (lisäosilla 8)
Peliaika: 30 min
Suunnittelija: Antoine Bauza
Vuoden Peli 2011 Aikuistenpeli
2011 Spiel Des Jahres Kennerspiel



Seuraavana esitellään peli, joka lopullisesti löi tämän pelimekaniikan läpi maailmalla. Tässä pelissä pelaajat rakentavat kolmen aikakauden aikana omia sivilisaatioitaan. Pelin alussa jokainen saa jonkin seitsemästä maailman ihmeestä. Tämän jälkeen heillejaetaan jokaiselle 7 korttia ensimmäisen aikakauden pakasta. Tässä pakassa on kortteja, jotka tuovat resursseja (ruskeat ja harmaat), taisteluvoimaa (punaiset), tiedemerkkejä (vihreät), kauppataitoja (keltaiset) sekä pisteitä (siniset). Pelaajat draftaavat kortit kuten yllä on kuvattu, mutta tällä kertaa jokainen valittu kortti pelataan heti. Kun pelaajat ovat valineet korttinsa, paljastetaan ne yhtä aikaa. Nyt pelaaja voi valita yhden kolmesta asiasta jota kortilla voi tehdä. Hän voi joko "rakentaa" sen asettamalla kortin oikein päin pelialueelleen. Näin kortti tuottaa jatkossa pelaajalle hyödykkeitä yllä mainituilla tavoilla. Toinen vaihtoehto on heittää kortti pois ja saada 3 rahaa. Kolmas vaihtoehto on käyttää kortti oman ihmeen rakentamiseen. Rakensi sitten kortilla ihmettään tai kortin itsessään, on pelaajan joko tuotettava kortin tai ihmeen rakentamiseen tarvittavat resurssit tai ostettava ne jommalta kummalta naapuriltaan. Resursseja tuottavia kortteja on saatavilla vain ensimmäisen ja toisen aikakauden aikana. Kolmannessa on enää vain pisteisiin vaikuttavia kortteja.

Jokaisen aikakauden jälkeen käydään pelaajien välillä taistelu. Taistelu käydään niin, että pleaajat vertaavat hyökkäysvoimiaan naapureidensa hyökkäysvoimaan. Jos heillä on suurempi, saavat he ensimmäisen aikakauden jälkeen 1 pisteen, toisen jälkeen 3 ja viimeisen jälkeen 5 pistettä. Mikäli voima taas on pienempi, ottavat he yhden -1 pisteen arvoisin tappio merkin.

Kun kolmas aikakausi on pelattu ja viimeinen taistelu käyty on aika laskea loppupisteet. Pelaajat saavat pisteitä keräämistään taistelupisteistä, rakentamistaan sinisistä korteista, sekä vihreistä tiedokorteisat. Tiede korttien pistytys tulee sen mukaan, minkä laisia tiede merkkejä pelaaja on kerännyt. Kolmen erilaisen merkin setistä saa pisteitä, lisäksi samanlaisista merkeistä saa pisteitä sitä ennemmän, mitä enemmän samaa merkkiä on. 

Pelin voittaa eniten pisteitä kerännyt pelaaja.


It's a wonderful World

Pelaajamäärä: 2-5
Peliaika: 45 min
Suunnittelija: Frédéric Guérard



Kolmantena on aivan uusi 2019 lopulla julkaistu peli. Tällä kertaa pelaajat ovat suuren maailmansodan jälkeisen maailman mantereiden johtajia. Heidän tehtävänään on rakentaa uusi uljas imperiumi.

Tässä pelissä pelaajille jaetaan 7 korttia joka kierroksella, kuten 7 Wonderssissa, mutta nyt kierroksia on neljä. Lisäksi kaikki kortit tulevat samasta pakasta, joten saatat missä vaiheessa tahansa peliä saada minkä kortin tahansa. Tällä kertaa kortit draftataan ja paljastetaan heti, kuten edellisessä pelissä, mutta nyt korttein käyttö tapa päätetään vasta kun kaikki kierroksen kortit on valittu. Tässä pelissä kortille voi tehdä vain kaksi asiaa, sen voi joko laittaa rakentumaan tai heittää pois, jotta saa välittömästi yhden resurssin. Tässä pelissä rakentumaan laitettavat kortit eivät siis tuota heti mitään, vaan ne pitää ensin rakentaa. Rakentaminen tapahtuu asettamalla tuotettuja resursseja korteille. Tämän pelin erikoisuus on juuri resurssien tuotannossa. Edellisessä pelissä tuotettuja resursseja ei kerätty merkkeinä, vaan ne olivat joka kierros käytössä korttien osoittamien merkkien mukaan. Tässä pelissä tuotetut resurssit kerätään kuutioina. Mutta tuotanto tapahtuu resurssi kerrallaan, niin että jos jonkin resurssin tuottaminen aiheuttaa kortin valmistumisen, siirretään kyseinen kortti heti tuotantoalueelle. Tämä kortti saattaa siis vielä saman tuotantokierroksen aikana tuottaa resursseja, mikäli tämän kortin tuottamaa resurssia ei vielä tällä kierroksella ole tuotettu. Pelaajien on siis tarkoin mietittävä mitä kortteja laittavat rakentumaan ja missä järjestyksessä valmistavat ne. Jotkin kortit tuottavat myös pisteitä. Nämä kortit vaativat yleensä eniten resursseja valmistuakseen. Moni kortti tuottaa pisteitä suoraan, mutta osa vaatii, että pelaaja on rakentanut tietyn värisiä kortteja.

Peli päättyy neljännen kierroksen tuotanto vaiheen jälkeen. Pelaajat saavat pisteitä rakentamiensa korttien mukaan. Eniten pisteitä kerännyt pelaaja on voittaja.



Draftosaurus
Pelaajamäärä: 2-5
Peliaika: 15 min
Suunnittelija: Antoine Bauza, Corentin Lebrat, Ludovic Maublan, Théo Riviére



Neljäs peli on myös julkaistu vuonna 2019. Tällä kertaa pelissä draftataan korttien sijasta puisilla dinosauruksilla. Pelissä pelaajat ovat dinosauruspuiston pitäjiä ja yrittävät kerätä puistoonsa erilaisia dinosauruksia tehdäkseen parhaan puiston.

Pelissä pelataan kaksi kierrosta, kummallakin kierroksella jokainen pelaaja ottaa satunnaisesti isosta pussista itselleen 5 dinosaurusta näyttämättä niitä muille. Kun kaikilla on dinosaurukset heittää aloittava pelaaja noppaa. Muiden pelaajien on valittava kädessään olevista dinosauruksista yksi ja asetettava se omaan puistoonsa nopan osoittamalla tavalla. Nopan heittäjän ei tarvitse huomioida nopan tulosta, vaan saa asettaa dinosauruksen mihin tahansa haluamaansa paikaan omalla laudallaan. Sitten jokainen ojentaa loput dinosaurukset vasemmalla olevalle pelaajalle, samalla myös noppa siirtyy seuraavalle. Tätä toistenaan viisi kertaa, jonka jälkeen jokainen pelaaja ottaa pussista uudet viisi dinosaurusta ja taas tehdään samoin. Tämän jälkeen pelaajat laskevat yhteen saamansa pisteet. Pisteitä saa sen mukaan minkälaisia dinosauruksia on laittanut mihinkin aitaukseen. Yhdestä aitauksesta saa sitä enemmän pisteitä, mitä useampi erilainen dinosaurus siinä on. Jostain saa samanlaisista ja jossain pitää dinosauruksia olla pareittain jne.

Eniten pisteitä kerännyt voittaa pelin.

Seuraavalla kerralla kokeilussa kilpa-ajopelit. 

Kommentit

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä