30.1.2020 Party pelit

Tekijä: Sami Lemberg
Uusi vuosi pyörähti tämänkin kurssin osalta käyntiin. Kurssi tuli tällä kertaa täyteen ja päästiin heti ensimmäisestä kerrasta pelaamaan täydellä 12 hengen porukalla. 

Aloitimme tämänkin vuoden kevyemmillä peleillä, eli ns. party peleillä. Tähän skaalaan kuuluu monen laisia pelejä, mutta yhdistävänä tekijänä yleisesti on se, että peleihin mahtuu yleensä reilusti pelaajia, ja säännöt ovat helpot ja lyhyet.

Tällä kertaa pöydälle päätyi neljä erilaista peliä.

Codenames

Pelaajamäärä: 4->
Peliaika: 15 min
Suunnittelija: Vlaada Chvátil
2016 Spiel des Jahres

Pelissä kaksi agentti ryhmää yrittää selvittää millä koodinimellä omat agentit ovat kentällä.

Pelialue koostuu satunnaisesti valituista sanalapuista, jotka asetetaan 5x5 ruudukkoon. Pelaajat jakaantuvat kahteen ryhmään. Kumpikin ryhmä valitsee joukostaan yhden mestariagentin. 

Nämä mestariagentin saavat tietää mitkä sanat ovat kummankin joukkueen agentteja. Lisäksi joukossa on neutraaleita henkilöitä, sekä yksi salamurhaaja. 

Mestariagenttien tehtävä on saada oma joukkue arvaamaan oikeat koodinimet. He saavat antaa vain yhden sanan vihjeitä, sekä numeron kuinka moneen sanaan vihje liittyy. Joukkueet arvaavat sana kerrallaan. Jos he arvaavat oikein he saavat jatkaa, jos ei siirtyy vuoro vastust
ajille. Lisäksi jos arvaus osuu salamurhaajaan päättyy vuoro heti. 

Pelin voittaa joukkue joka ensin löytää kaikki omat koodinimensä.

Just One
Pelaajamäärä: 3-7
Peliaika: 20 min
Suunnittelija: Ludovic Roudy, Bruno Sautter
2019 Spiel des Jahres

Mukana illassa oli toinenkin sanaselityspeli. Ja tässäkin pelissä annetaan yhden sanan vihjeitä. Tosin tämä peli on yhteistyöpeli, jossa yksi pelaaja kerrallaan on arvaaja ja muut pelaajat antavat hänelle vihjeitä. Jokainen vihjeen antaja saa siis antaa yhden sanan vihjeen. Vihjeiden antajat eivät tosin saa keskustella keskenään ennen vihjeen antamista, vaan kaikki kirjoittavat oman sanansa omaan tauluunsa muilta piilossa. Kun kaikki ovat kirjoittaneet vihjeensä vertaavat vihjeen antajat vielä sanoja keskenään ennen kuin ne näytetään arvaajalle. Jos vihjeissä on samoja sanoja, poistetaan ne kaikki pelistä. Tämän jälkeen vasta jäljelle jääneet sanat näytetään arvaajalle, jonka pitäisi päätellä, mikä alkuperäinen sana oli.

Pelissä.siis pitää keksiä sellaisia vihjeitä, jotka olisi riittävän selviä arvaajalle, mutta ei niin selviä, että joku muukin vihjeen antaja antaisi saman vihjeen.

Pelin aikana käydään läpi 13 sanaa ja lopuksi katsotaan kuinka monta ryhmä sai oikein.


Dixit
Pelaajamäärä: 3-6
Peliaika: 30 min
Suunnittelija: Jean-Louis Roubira
2010 Spiel des Jahres
2010 Vuoden Perhepeli

Illan kolmannen pelin kanssa sukelletaankin sitten kuvien maailmaan. Pelissä jokaiselle pelaajalle jaetaan 6 kuvakorttia. Omalla vuorollaan pelaaja valitsee salassa omista kortistaan yhden josta antaa jonkinlaisen vihjeen. Tämän jälkeen muut pelaajat yrittävät valita omista kortistaan kuvan joka heidän mielestään sopisi hyvin kyseiseen vihjeekseen. Kun jokainen on valinnut kortin sekoitetaan valitut kortit. Sen jälkeen ne käännetään näkyviin pöydälle ja kaikki muut kuin vihjeen antanut pelaaja yrittävät arvata mikä oli vihjeen antaneen pelaajan kortti. Pisteitä jaetaan sen mukaan miten arvaukset osuvat. Jos kaikki tietävät oikein tai kukaan ei tiedä, ei vihjeen antaja saa mitään pisteitä ja kaikki muut saavat 2. Jos taas vain osa tietää saa vihjeen antaja ja kaikki oikein arvanneet 3. Tämän lisäksi kaikki ne joiden antamaa korttia arvattiin saavat yhden pisteen/arvaus.



Tiedolla tai tuurilla
Pelaajamäärä: 3-7
Peliaika: 25 min
Suunnittelija: Dominic Crapuchettes
2008 Vuoden Aikuistenpeli

Viimeinen tällä kertaa mukaan päässyt peli oli tietovisa. Tosin tässä tietovisassa ei välttämättä voita se, joka tietää oikeat vastaukset, vaan se joka tietää ketä tietää.

Pelissä kaikki kysymykset ovat sellaisia, joihin pitää vastata numeroilla. Jokaisessa pelissä kysytään seitsemän kysymystä yksi kerrallaan. Kaikki pelaajat vastaavat joka kysymykseen kirjoittamalla vastauksensa omaan vastaus läpyskään. Kun kaikki ovat vastanneet, käännetään vastaukset näkyviin ja ne asetellaan pelimatolle pienimmästä suurimpaan. Kun kaikki laatat on matolla alkaa varsinainen peli. Nyt pelaajat saavat panostaa kahdella panostus kirkollaan mielestään oikeaa vastausta. Pelaaja saa siis panostaa joko yhteen tai kahteen kohtaan. Kun kaikki panostukset on tehty, lukee yksi pelaaja oikean vastauksen. Pelaajien vastauksista voittaa se, jonka vastaus on lähimpänä oikeata, menemättä kuitenkaan yli.

Voittaneen vastauksen antanut pelaaja saa heti 3 pistekiekkoa, tämän jälkeen oikeaa vastausta arvanneet pelaajat saavat pisteitä panoksensa ja vastauksen kohdan kertoimen mukaan. Kertoimet näkyvät pelikäytössä, mutta lähtökohtaisesti keskimmäiset veikkaukset tuovat pienemmät kertoimet kuin ääripäät. Pelaajien on mahdollista asettaa panoksensa myös ruutuun, jossa arvataan kaikkien vastauksien olevan liian suuria. 

Kun pisteet on annettu, kysytään seuraava kysymys ja peli jatkuu samalla kaavalla eteenpäin, paitsi että nyt voi painostukseen käyttää myös voittamaan pisteitä. Panostaa saa silti maksimissaan kahteen kohtaan.

Pelin voittaa pelaaja joka on seitsemän kysymyksen jälkeen eniten pisteitä.


Siinä olivat pelit tällä kerralla.
Ensikerralla tutustutaan Draft mekaniikkaan, jota käytetään pääasiassa korttivetoisissa peleissä, mutta mahtuupa mukaan yksi peli, jossa käytetään puisia dinosauruksia.

Kommentit

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä