Työläisten asettelu

Tekijä: Sami Lemberg
Tällä kerralla aiheena oli siis työläistenasettelupelit, joissa toimintoja tehdään laittamalla omia pelimerkkejä yhteisellä laudalla oleviin toimintaruutuihin. Tällä kertaa taisin laittaa vaikeusasteet vähän väärään järjestykseen joten pöydälle päätyivät Agricola Family edition, sekä Raiders of the north sea. Muutenkin 

Mukana vaihtoehtoina myös Century: A new world, Stone Age, sekä hieman erilaisena vaihtoehtona Jõrvik. Näistä peleistä lisää lopussa.

Agricola Family Edition

Pelaajamäärä: 2-4
Peliaika: 45 min
Suunnittelija: Use Rosenberg
Vuoden 2017 Perhepeli


Pelissä pelaajat ovat farmareita jotka yrittävät rakentaa omaa maatilaansa rakentamalla lisää huoneita, peltoja sekä laitumia. Laitumille voi myös hankkia eläimiä. Peliä pelataan 14 kierrosta, ja joka kierroksen jälkeen avautuu lisää ruutuja joihin ukkelinsa voi pelata. Työläistään ei kuitenkaan voi pelata ruutuun jossa jo on työläinen. Lisäksi joidenkin kierrosten jälkeen pitää omat työläiset ruokkia. Tätä varten pystyy jostain ruuduista keräämään ruokaa. Lisäksi pelaaja voi hankkia itselleen apuvälineitä, joilla viljasta ja puusta, sekä eläimistä pystyy tekemään ruokaa. Työläisiä voi myös hankkia lisää tosin niille pitää ensin rakentaa huone. Pelin lopussa pisteitä saa jokaisesta eläimestä, jokaisesta maatilaan kuuluvasta laatasta, jokaisesta pellolla olevasta viljasta, jokaisesta laitumella olevasta tallista, sekä jokaisesta työläisestä. 

Pelissä on paljon liikkuvia asioita ja mietittävää. Mutta toisaalta monta tapaa saada pisteitä auttaa hieman nuorempienkin pelaajien pärjäämistä. Vaikein mekaniikka on ehkä tuo työläisten ruokkiminen ja sen muistaminen. 

Raiders of the north seas
Pelaajamäärä: 2-4
Peliaika: 60-80 min
Suunnittelija: Shem Phillips


Pelaajat ovat viikinkijohtajia jotka keräävät itselleen hyökkäysjoukkoja sekä tarvikkeita jotta voivat lähteä ryöstöretkille meren taakse. Tässä pelissä erikoisin mekaniikka on se, että vuorollaan pelaaja sekä laittaa työläisen laudalle, että ottaa työläisen laudalta. Molemmissa tapauksissa pelaaja saa tehdä kyseisessä ruudussa olevan toiminnon. Toiminnat jotka pelaaja voi tehdä ovat rahan ottaminen, tarvikkeiden ottaminen, hahmo korttien nostaminen käteen, hahmokorttien pelaaminen kädestä tai palkkaaminen joukkoihin, sekä hyökkäysvoiman nostaminen haarniska arvoa nostamalla. Viimeinen vaihtoehto on hyökätä meren takana oleviin kohteisiin. Tätä kautta pelaajat saavat hyökkäyssaalista, voittavat vampyyrejä ja saavat käyttöönpä uuden värisiä työläisiä joilla pääsee uusiin ruutuihin. 

Pelin ehkä haastavin osuus liittyy kortteihin jotka ovat Englannin kielisiä, eli hieman kielitaitoa tarvitaan.

Century: a new world
Pelaajamäärä: 2-4
Peliaika: 30-45 min
Suunnittelija: Emerson Matsuuchi

Pelin perus idea on samanlainen kuin viimeviikolla pelattu Century: Spice Road ja pelejä voikin myös yhdistää. Pelin idea on siis kerätä itselleen kuutioita ja muuttaa niitä muun värisiksi, jotta voi suorittaa pistekortteja. Lisäksi pelaaja voi kerätä bonus laattoja, joista pisteitä saa kerätyissä pistekorteissa olevien symboleiden mukaan. Pistekorttien avulla saa itselleen myös lisää työläisiä sekä voi avata uusia toiminta ruutuja. Tässä pelissä voi myös mennä ruutuihin joissa jo on toisen pelaajan työläisiä, mutta silloin joutuu pelaamaan yhden työläisen enemmän kuin ruudussa on. Peliä loppuu kun yksi pelaajista ottaa kahdeksannen pistekorttinsa. Kierros pelataan loppuun ja eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa. 

Stone age (Kivikausi)
Pelaajamäärä: 2-4
Peliaika: 60-90 min
Suunnittelija: Michael Tummelhofer

Pelissä pelaajat rakentavat ja kehittävät kivikautista kyläänsä. Yhteisellä laudalla on erilaisia paikkoja joihin pelaaja voi työläisensä lähettää. Osaan ruuduista voi mennä vain yksi tai yhden pelaajan työläisiä, mutta osaan voi mennä enemmänkin ja useamman pelaajan työläisiä. Ensimmäisen kaltaisia ovat rakennusruudut, sivilisaatiokortit, viljelyruutu, lisätyöläisen hankkimisruutu sekä työkaluun hankkimisruutu. Toisen kaltaisia ovat resurssien (kulta, malmi, tiili ja puu)hankinta paikat. Tosin näissäkin kokonais työläismäärä on rajoitettu. Lisäksi on vielä metsästysruutu johon voi laittaa niin paljon työläisiä kuin vain haluaa ja omistaa. Kun kaikki pelaajat ovat asettaneet kaikki työläisensä laudalle toteuttavat he valitsemansa toimintaruudut. Resurssiruuduista resursseja saa noppaa heittämällä. Joka ruudussa pelaaja heittää yhtä monta noppaa kuin ruudussa on hänen työläisiään. Noppien summa lasketaan yhteen ja siihen lisätään pelaajan hankkimista työkaluista saadut pisteet. Tämän jälkeen tulos jaetaan kyseisen resurssin arvolla. Tästä saadaan summa jonka verran kyseistä resurssia pelaaja saa. Resursseja voi sitten käyttää rakennusten rakentamiseen, sekä sivilisaatiokorttien ostamiseen. Sivilisaatiokortit ja rakennukset tuovat pisteitä. Peli päättyy heti jos sivilisaatiokortteja ei voi enää täydentää laudalle. Peli päättyy myös jos yksi rakennuspino tyhjenee, tässä tapauksessa kierros pelataan loppuun.

Eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.

Jõrvik

Pelaajamäärä: 2-5
Peliaika: 60-90 min
Suunnittelija: Stefan Feld

Tämä peli ei ole ihan perinteinen työläisten asettelu peli, mutta halusin kuitenkin ottaa sen tähän. Pelissä pelaajat ovat Englantiin asettuneiden viikinkien johtajia, he yrittävät saada kaupungin kukoistamaan hankkimalla sinne työläisiä ja kauppiaita, sekä näille niiden tarvitsemia resursseja. Lisäksi Piktit tekevät välillä hyökkäyksiä kaupunkiin ja niitä vastaan pitää puolustautua. Pelin päämekaniikka on tietynlainen huutokauppa. Pelissä pelataan monta kierrosta ja joka kierroksella pelaajat hankkivat kortteja itselleen. Huutokauppa toimii niin, että pelaajat pelaavat vuorotellen työläisiä haluamansa kortin alle. Kun kaikki työläiset on aseteltu on aika ostaa kortit. Pelaaja jonka työläinen on ensimmäisenä kortin kohdalla voi ostaa kortin, mutta kortin hinta on kaikkien jonossa olevien työläisten summa. Pelaaja voi myös olla ostamatta korttia jolloin hänen työläisensä otetaan jonosta pois ja seuraavan työläisen omistaja voi ostaa kortin ja hinta on yhden vähemmän kuin edelliselle. Kun kierroksen kaikki kortit on ostettu tai poistettu ostamatta aloitetaan uusi kerros. Peliä pelataan kunnes kaikki kortit on käyty läpi eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.


Seuraava kerta
Tällä kertaa järjestin äänestyksen viimeisen kolmen pelikerran teemoiksi. Ensikerralle äänestettiin laattojenasettelua. Peleinä tarjolla siis ainakin Carcassonne, Carcassonne kivikausi, Carcassonne Star Wars, Zak Pack, Castles of Mad King Ludvig, New York 1901 sekä Alhambra



Nähtävillä ja kokeiltavissa myös kaikki Carcassonne lisärit


Kommentit

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä