Torstai 31.10. Avoin Draft

Tekijä: Sami Lemberg
Tällä kokoontumiskerralla pelailtiin pelejä, joissa yhteisenä teemana on pöydällä oleva yhteiset kortit tai komponentit, joista pelaaja saa vuorollaan ottaa yhden, tai useamman. Toki useasti peleissä tapahtuu paljon muutakin.
Neljä peliä pääsi pöydälle. Lisäksi laitan loppuun kaksi peliä, joissa sama mekaniikka on osa peliä, mutta ehkä vähän pienemmässä osassa.

Splendor
Pelaajamäärä: 2-4
Peliaika: 30 min
Suunnittelija: Marc André
Vuoden 2015 Perhepeli

Pelaajat ovat kilvoittelevia jalokivikauppiaita, jotka yrittävät kerätä mainetta jalosukuisten keskuudessa.

Vuorollaan pelaaja joko kerää itselleen kolme erilaista jalokiveä, 2 samaa jalokiveä tai hän voi ostaa tai varata itselleen kortin. Kortin ostaminen tapahtuu palauttamalla omasta varastostaan yhteiseen varastoon kortin vaatima määrä jalokiviä. Kun kortti on ostettu, se laitetaan pelaajan eteen pöydälle. Tästä eteenpäin kortti on pelaajalle kiinteä jalokivi tuleviin ostoksiin, sekä mahdollisesti pisteitä. Varaamalla saa kortin käteensä, josta sen voi myöhemmillä vuoroilla ostaa. Samalla saa itselleen kultakolikon, jota voi käyttää jokerimerkkinä minkä tahansa jalokiveä tilalla. Vuoronsa lopussa pelaaja tarkistaa onko hänellä riittävästi kiinteitä jalokiviä täyttämään jonkin pelin alussa satunnaisesti valitun aatelisen tarpeet. Jos on, saa hän kyseisen aatelisen itselleen. Nämä tuovat pisteitä pelin lopussa. Peli päättyy kun joku pelaajista saavuttaa vähintään 15 pistettä. Kierros pelataan loppuun ja eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.

Menolippu
Pelaajamäärä: 2-5
Peliaika: 30-60 min
Suunnittelija: Alan R. Moon
Vuoden 2005 Perhepeli
Pelissä pelaajat kilpailevat junareittien rakentamisesta Ameriikan kaupunkien välille.

Pelin alussa jokainen pelaaja saa itselleen 3 menolippua, joista hänen täytyy pitää vähintään 2. Nämä menoliput näyttävät minkä kaupunkien välille kyseisen pelaajan pitäisi pelin aikana reittinsä rakentaa. Mikäli pelaaja siinä onnistuu saa hän kyseisessä kortissa olevat pisteet. Mutta jos ei, tulee kortista miinuspisteitä.

Omalla vuorollaan pelaajat voivat joko ottaa yhteisestä rivistä käteensä kaksi vaunua (tai yhden jokeri veturin) tai pelata kädestään riittävä määrä saman värisiä vaunuja rakentaakseen reitin kahden kaupungin väliin. Rakentaminen tapahtuu asettamalla oman värisiä muovivaunuja kyseiselle reitille. Pelaaja saa pisteitä aina rakentaessaan rataa, mutta mahdollisesti valmistuneet menoliput pidetään salassa pelin loppuun asti. Kolmantena vaihtoehtona pelaaja voi nostaa menolippu pakasta kolme uutta menolippua joista hänen on pidettävä vähintään yksi.

Peli päättyy kun jollain pelaajista on jäljellä kaksi tai vähemmän vaunuja. Sen jälkee pelataan vielä täysi kierros niin, että kyseinen pelaaja saa viimeisen vuoron. 

Eniten pisteitä saanut pelaaja voittaa.

Century: Spice Road 
Pelaajamäärä: 2-5
Peliaika: 30-45 min
Suunnittelija: Emerson Matsuuchi
Vuoden 2018 Strategiapeli voittaja


Pelaajat ovat maustekauppiaita jotka yrittävät kerätä itselleen oikeanlaisia mausteita täyttääkseen tilauksia.

Vuorollaan pelaaja voi yhden neljästä toiminnasta. Hän voi pelata kädestään kortin, jolla voi joko kerätä itselleen mausteita tai vaihtaa niitä arvokkaamiksi. Tai hän voi ottaa itselleen uuden käsikortin kuudesta rivissä olevasta kortista. Rivin ensimmäinen kortti on ilmainen, mutta jos hän haluaa ottaa jonkin muun kortin pitää hänen laittaa yksi maustekuutio jokaisen kortin päälle jota hän ei ota nostopakkaan päin liikuttaessa.
Mikäli pelaaja ottaa kortin siirretään kaikkia kortteja nostopakasta poispäin niin, että tyhjä paikka jää pakan viereen. Tähän käännetään uusi kortti. Mikäli joku pelaaja myöhemmin pelissä ottaa kortin jonka päällä on mausteita, saa hän myös kyseiset mausteet. Lomaa vaihtoehto on palauttaa kaikki pelaamansa kortit takaisin käteen, josta niitä voi taas vuorollaan pelata. Neljäs vaihtoehto on suorittaa avoimena oleva tilaus tämä tapahtuu luovuttamalla karavaanistaan oikea määrä mausteita ja ottamalla kortti itselleen. Kortti pidetään ylösalaisin niin, ettei vastustajat näe pistemääriä. Mikäli peöaaja otti rivin ensimmäisen kortin saa hän itselleen myös kultakolikon (3 pistettä). Toisena.olevan kortin kanssa saa hopeakolikon (1 piste). Korttirivi täytetään samalla periaatteella kuin toimintakorttirivi. Peli päättyy kun joku pelaajista ottaa itselleen viidennen tilauskortin. Kierros pelataan loppuun ja sen jälkeen lasketaan pisteet.

Majesty: for the realm
Oma kruunu - oma kuningaskunta

Pelaajamäärä: 2-4
Peliaika: 20-30 min
Suunnittelija: Marc André
Vuoden 2018 Perhepeli voittaja

Pelaajat kilpailevat kuka luo parhaan kuningaskunnan, voittajalle on luvassa kruunu.

Jokaisella pelaajalla on edessään korteista koostuva valtakunta. Korttien kuva luo hienon panoraama kuvan, josta löytyy mm. mylly, olutpanimo, vahtitorni yms. Vuorollaan pelaaja saa lisätä valtakuntaansa yhden henkilön avoinna olevasta rivistä. Valinta tapahtuu samaan tyyliin kuin yllä Spice Roadissa. Ensimmäinen on ilmainen, mutta jos haluaa jonkun muun, on tässä tapauksessa laitettava muiden korttien päälle työläinen. Valitsemansa kortin pelaaja laittaa omaan valtakuntaansa. Paikka riippuu valitun henkilön ammatista, esimerkiksi mylläri laitetaan myllyyn ja puolustus sotilas vahtitorniin ja niin pois päin. Hahmon laittaminen valtakuntaan aktivoi kyseisen rakennuksen. Yleensä aktivointi tarkoittaa pisteitä, mutta jotkin rakennukset tuovat erikois toimia. Monen rakennuksen voimakkuus riippuu aiemmin pelatuista henkilöistä, joten onkin tärkeää pohtia missä järjestyksessä yrittää henkilöitä itselleen saada. Peli päättyy kun jokainen pelaaja on ottanut 12 henkilöä. Eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.

Bonus pelit

Small World
Pelaajamäärä: 2-5
Peliaika: 40-80 min
Suunnittelija: Philippe Keyaerts


Pelaajat ovat johtavia hahmoja maailmassa, joka on liian pieni kaikille sitä asuttaville olennoille. Siksi olennot taistelevat ja yrittävät vallata mahdollisimman ison alueen itselleen.

Pelin alussa sekoitetaan rotukortit, sekä ominaisuuskortit. Nämä laitetaan vierekkäisiin pinoihin ja kummastakin pinosta otetaan 5 päällemmäistä esille. Kortit asetetaan vierekkäin niin, että rotu- ja ominaisuuskorteista tulee pareja. Näin joka pelissä rotu ja ominausuus parit ovat erilaisia, mikä luo paljon uutta pelattavaa tähän peliin. Ensimmäisellä vuorolla pelaaja valitsee 5 parista itselleen yhden. Valinta tapahtuu taas samalla tavalla kuin yllä olevissa peleissä. Eli jonon ensimmäinen on ilmainen, muut maksavat tässä tapauksessa yhden voittopisteen jokaista paria kohti, jonka pelaaja ohittaa. Valittuaan pelaaja ottaa kyseisen rodun hahmolaattoja itselleen rotu- ja ominaisuus korteissa olevien lukujen yhteissumman verran. Tämän jälkeen on aika aloittaa maailman valloitus. Ensimmäisellä vuorolla valloitus on aloitettava pelilaudan reunoilta, jatkossa valloittaminen aloitetaan jo vallattujen ruutujen vierestä. Valloittaminen on yksinkertaista. Pelaajan on laitettava jokaiseen valloittamaansa ruutuun kaksi hahmolaattaa + yhden jokaista aikaisemmin ruudussa ollutta laattaa kohden. Tyhjiin ruutuihin siis tulee kaksi laattaa, mutta esimerkiksi vuoristoihin, jossa on yksi vuorilaatta, pitää laittaa 3. Jos pelaaja haluaa valloittaa vastustajan hallussa olevan ruudun, pitää siis laittaa kaksi laattaa + yhtämonta laattaa kuin vastustajalla on. Kun pelaaja lopettaa vuoronsa saa hän yhden pisteen jokaisesta ruudusta joka on hänen hallussaan vuoron lopussa, lisäksi hän voi vielä järjestää joukkojaan uudestaan puolustusta varten. Pisteet pidetään salassa muilta pelaajilta pelin loppuun asti. Seuraavalla vuorolla pelaajalla on kaksi vaihtoehtoa, joko hän jatkaa valloittamista vanhalla rodullaan tai hylätä rodun mikäli näyttää siltä, että valtaaminen ei enää kannata. Jos pelaaja päättää hylätä rodun, kääntää hän rotu- ja ominaisuuskortit ympäri, jolloin näiden erikoistoiminnat loppuvat. Lisäksi hän poistaa laudalta joka ruudusta kaikki paitsi yhden hahmolaatan. Hän kerää edelleen voittopisteet vuoronsa lopussa hallussa pitämistään ruuduista, mutta ei siis enää pysty valloittamaan lisää. Seuraavalla vuorollaan hän saa sitten valita uuden parin itselleen samalla tavalla kuin pelin alussakin. Ja vuoronsa jälkeen hän kerää pisteet sekä uuden, että vanhan rotunsa merkeistä. Pelaajalla ei voi koskaan olla kolmea rotua yhtäaikaa, joten jos pelaaja hylkää toisen rotunsa, pitää ensin hylätyn rodun kaikki loputkin laatat poistaa pelistä. Peliä pelataan pelaaja määrästä riippuen 8-10 kierrosta. Viimeisen kierroksen päätteeksi pelaajat paljastavat pistemääränsä ja eniten pisteitä kerännyt voittaa.

Tässä pelissä käytännössä kaikki rodut ja ominaisuudet "rikkovat" pelin sääntöjä jollain hauskalla tavalla ja luovat mielenkiintoisia kompinaatioita. Jokainen peli on erilainen.

Alhambra
Pelaajamäärä: 2-6
Peliaika: 45-60 min
Suunnittelija: Dirk Henn
Vuoden 2005 Aikuistenpeli voittaja

Pelissä pelaajat rakentavat kilpaa omaa Alhambra palatsia. 

Vuorollaan pelaaja voi joko ottaa pöydällä olevista korteista yhden rahakortin, tai useamman jos yhteissumma on 5 tai alle. Tai he voivat ostaa ja lisätä uuden laatan alhambraansa. Pelissä on kolme pisteytyshetkeä, jolloin pelaajat saavat pisteitä sen mukaan kenellä on eniten kunkin värisiä laattoja. Lisäksi pelaajat saavat pisteitä pisimmän ulkomuurinsa mukaan. Viimeisen pisteytyksen jälkeen eniten pisteitä kerännyt voittaa.

Ensi kerralla pelataankin sitten työläisten asettelu pelejä. Mukana ainakin Century: A new world, Stone Age, Agricola Family edition (vuoden 2018 perhepeli), Raiders of the North sekä Jõrvik. Viimeisin ei klassisessa mielessä ole varsinainen työläistenasettelu, mutta siinä on vähän vastaava mekaniikka.

Kommentit

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä