24.10 Noppapelit

Tekijä: Sami Lemberg
Toisella kokoontumiskerralla tutustuttiin peleihin, jossa nopat ovat pääroolissa. Pöydälle pääsivät seuraavat pelit

King of Tokyo
Pelaajamäärä: 2-6
Peliaika: 30 min
Suunnittelija: Richard Garfield

Pelissä erilaiset hirviöt kilpailevat Tokyon hallinnasta.

Pelaajat heittävät kuutta noppaa Yatzy tyyppisesti. Nopan tuloksesta riippuen pelaaja saa pisteitä, kerää energiakuutioita, tekee vahinkoa vastustajiin ja parantaa itseään. Pelin voitaa joko pääsemällä itse ensin 20 pisteeseen tai olemalla viimeinen hengissä oleva hirviö.

Roll Player
Pelaajamäärä: 2-4
Peliaika: 60-90 min
Suunnittelija: Keith Matejka



Pelin idea on luoda roolipelihahmo.

Pelissä nostetaan pussista noppia, jotka vuorossa oleva pelaaja heittää ja asettaa pöydälle numerojärjestykseen. Tämän jälkeen pelaajat valitsevat vuorollaan itselleen yhden nopan, jonka he sijoittavat pelilaudalleen. Pelaajat voivat ostaa kaupasta itselleen kortteja, jotka esittävät ominaisuuksia, taitoja, aseita tai suojauksia. 

Peli päättyy kun kaikki pelaajat ovat saaneet oman pelilautansa noppapaikat täyteen. Pelin voittaa pelaaja, joka on parhaiten onnistunut luomaan hahmon, joka parhaiten vastaa pelaajan saamaa luokkaa ja taustatarinaa ja näin kerännyt eniten pisteitä.

Tämä oli ehdottomasti illan "raskain" peli.

Zombie dice
Pelaajamäärä: 2+
Peliaika: 10-20 min
Suunnittelija: Steve Jackson

Tässä humoristisessa onnenvenytyspelissä (push your luck) pelaajat ovat zombeja, jotka yrittävät kerätä aivoja.

Pelaaja poimii vuorollaan purkista kolme noppaa, jotka heitetään. Aivojen kuvat ja haulikon laukaukset jäävät pöydälle. Jakojen kuvat pelaaja voi heittää uudestaan. Tämän jälkeen pelaaja nostaa purkista noppia kunnes kädessä on taas kolme noppaa, jotka heitetään. Pelaaja voi päättää vuoronsa aina kun on heittänyt noppia, tällöin hän saa kaikki keräämänsä aivot. Mikäli pelaajan heiton jälkeen näkyvissä on kolme tai enemmän haulikon laukauksen kuvaa, vuoro loppuu tähän, eikä pelaaja saa aivoja.

Kun joku pelaajista saa kerättyä kolmannentoista aivonsa, kierros pelataan loppuun ja eniten aivoja kerännyt pelaaja voittaa.

Roll trough the ages: Bronze age
Pelaajamäärä: 1-4
Peliaika: 30-45 min
Suunnittelija: Matt Leacock

Pelissä pelaajat kisailevat sivilisaation rakentamisessa. 

Pelaajat heittävät vuorollaan noppia yatzi henkisesti. Pelaaja saa vuorollaan heittää nopat kolme kertaa. Pelaajat voivat rakentaa heiton tuloksen mukaan kaupunkeja, monumentteja tai kerätä tuotteita, rahaa ja viljaa. Kaupungeista saa lisää noppia, monumenteista pisteitä. Tuotteilla ja rahalla voi ostaa kehityksiä, jotka tuovat pisteitä ja auttavat pelaajaa tulevissa vuoroissa. Vuoron lopussa pelaajan pitää pystyä ruokkimaan kaikki kaupunkinsa tai hän saa miinuspisteitä. Myös nopat voivat tuoda mullistuksia, joista tulee miinuksia. Peli päättyy kun joku pelaajista on ostanut viisi kehitystä tai kaikki monumentit on rakennettu. Eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.

Qwixx
Pelaajamäärä: 2-5
Peliaika: 10 min
Suunnittelija: Steffen Benndorf


Pelaajat heittävät vuorollaan kuutta noppaa, kahta valkoista ja yhtä punaista, sinistä keltaista ja vihreää. Kaikki pelaajat voivat merkitä omiin lappuihinsa valkoisten noppien yhteissumman. Vuorossa oleva pelaaja voi myös merkitä yhden värillisen ja yhden valkoisen nopan yhteissumman. Jujuna on, että numeroita pitää pyrkiä rastittamaan järjestyksessä vasemmalta oikealle. Keltaisella ja punaisella rivillä 2->12 ja sinisellä ja vihreällä rivillä 12->2. Jos pelaaja joutuu rastittamaan numeron riviltä niin, että sen vasemmalle puolelle jää rastittamattomia, ei pelaaja enää voi rastittaa niitä. Mitä enemmän rasteja riville saadaan, sitä enemmän saa pisteitä. Jos pelaaja ei voi rastittaa mitään omalla vuorollaan, tulee 5 miinuspistettä. Eniten pisteitä kerännyt voittaa pelin.

Ganz schön clever (That's pretty clever)
Pelaajamäärä: 1-4
Peliaika: 30 min
Suunnittelija: Wolfgang Warsch


Pelissä heitetään Qwixx:in tyyppisesti erivärisiä noppia. Pelaaja heittää vuorollaan noppia kolme kertaa. Pelaaja valitsee jokaisen heiton jälkeen yhden nopan ja asettaa sen lapulleen sekä rastittaa tai piirtää numeron nopan väriseen alueeseen (valkoinen on jokeri.) Yleisesti mitä isompi noppaluku on, sen parempi. Jos pelaaja valitsee nopan, jonka silmäluku on suurempi kuin jollakin muulla heitetyllä nopalla, joutuu hän tarjoamaan pienemmät nopat vastustajilleen hopealautasella. Muille annettuja noppia ei saa enää heittää uusiksi. Kolmannen heiton jälkeen loput valitsematta jääneet nopat siirtyvät hopealautaselle. Muut pelaajat saavat valita näistä nopista itselleen yhden nopan, jonka silmäluvun he saavat käyttää omalle lapulleen. Peliä pelataan 4-6 kierrosta riippuen pelaajien määrästä, eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.


Seuraava pelikerta
Ensi kerralla pelataan pelejä, joissa yleisenä teemana on korttien valitseminen yhteiseltä alueelta. Muuten pelit ovat hyvin eri tyyppisiä. Kuvasta puuttuu Splendor, joka oli kuvan ottohetkellä hukuksissa 🤠

Joukossa vuoden 2018 perhepeli ja strategiapeli, vuoden 2015 aikuistenpeli sekä vuoden 2005 perhepeli ja aikuispeli voittajat.

Kommentit

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä