13.2. Kilpa-ajopelit

Tekijä: Sami Lemberg
Kevään kolmannessa illassa kokeiltavana oli korttivetoisia kilpa-ajopelejä. Näissä peleissä ei siis liikuta noppaa heittämällä vaan kortteja pelaamalla. 

Snow tails

Pelaajamäärä: 2-5
Peliaika: 45-60 min
Suunnittelija: Fraser ja Gordon Lamont


Tällä kertaa pelaajat viedään pohjolan lumisille ja jäisille urille. Pelissä kisataan nimittäin koiravaljakoilla. Kilparata koostuu moduulipalasista, joten radan voi aina rakentaa erilaiseksi. Ohjekirjassa tulee toki ehdotuksia. Jokainen pelaaja saa itselleen valjakon, 25 korttin pinon ( korteissa numerot 1-5, 5kpl kutakin), sekä jarrulaata 1-5, joista nro 3 asetetaan valjakon jarrukohtaan. Tämän lisäksi jokainen saa puisen pelimerkin, jolla valjakon liikkumista radalla seurataan. 

Pelaajat nostavat omista pakoistaan 5 korttia käteensä. Näistä korteist he pelaavat 1-3 korttia. Kerralla pelattujen korttien tulee olla samaa lukua. Pelaaja päättää pelaako hän kortin(t) muuttaakseen koiriensa vetovoimaa ja/tai jarrun voimakkuutta. Valjakon vauhti riippuu koirien vetovoiman summasta josta vähennetään jarru. Lisäksi valjakko kääntyy voimakkaamman koiran suuntaan koirien erotuksen verran.

Kuvan esimerkissä valjakon vauhti on 7(5+5-3) ja suunta suora (5-5=0)

Kun valjakkoa on siirretty nostaa pelaaja paikastaan kortteja niin, että kädessä on taas viisi korttia. Jo pelattuja kortteja ei enää saa takaisin.

Mutkissa on nopeusrajoituksia ja jos pelaaja ajaa niihin liian lujaa joutuu hän ottamaan käteensä vahinko kortteja, samoin käy jos valjakko osuu reitin reunaan. Näitä ei saa pois kädestä, joten ne vähentävät ohjauskortteja kädessä. Ja jos pelaaja joutuisi ottamaan viidennen kortin hajoaa hänen valjakkonsa ja hän joutuu pois pelistä.


Pelin voittaa pelaaja joka on ensimmäisenä maalissa. Mikäli useampi pelaaja saapuu maaliin samalla vuorolla, pisimmälle päässyt voittaa pelin.

Flamme Rouge

Pelaajamäärä: 2-4 (lisäosalla jopa 6)
Peliaika: 30-45 min
Suunnittelija: Asger Harding Granerud



Tässä pelissä jokainen pelaaja ohjastaa omaa kilpapyöräilijä pariaan. Jokaisella on yksi Sprinteur ja yksi Rouleur. Kummallekin pyöräilijälle on oma liikekortti pinonsa, joissa kummassakn on 15 korttia. Roulerilla liike määrät korteissa on tasaisesti 3-7 ja 3 kpl kutakin, kun Sprinteurilla on liikkeet 2-5 ja 9, 3 kpl kutakin.

Pelin alussa pelaajat sekoittavat kummankin pyöräilijänsä kortit omiksi pinoikseen. Kun peli alkaa, nostavat pelaajat kolme korttia jomman kumman pyöräilijänsä pakasta ja valitsevat niistä yhden jolla pyöräilijä liikkuu kyseisellä vuorolla. Tämän he laittavat kuva puoli alaspäin pelaaja laudan viereen ja loput kuvapuoli ylöspäin pakkan alle. Tämän jälkeen he tekevät saman toiselle pyöräilijälle.

Kun kaikki ovat valinneet kortit, käännetään ne yhtä aikaa kuvapuoli ylöspäin. Seuraavaksi jokainen siirtää pyöräilijöitään. Siirto tapahtuu kilpailutilanne järjestyksessä niin, että ensimmäisenä oleva liikkuu ensin jne. Muita pelaajia voi ohittaa, mutta samaan ruutuun ei voi jäädä, vaan tällöin pitää jäädä edellä olevan perään. Jos useampi ruutu edessä on täynnä, saattaa tämä tarkoitta, että useampi liike jää käyttämättä. Pelaajien pitää siis tarkkaan miettiä millaisia liikkeitä käyttävät. Lisäksi jokaisen liikekortin voi pelin aikana käyttää vain kerran.

Kun kaikki pyöräilijät ovat liikkuneet, katsotaan pystyvätkö he hyödyntämään edellä ajavien imua. Tämä tapahtuu viimeisestä pyöräilijästä/pyöräilijäporukasta lähtien. Mikäli kahden pyöräilijän välillä on tasan yksi ruutu, ajaa takana oleva pyöräilijä edessä olevan kiinni. Tätä jatketaan niin kauan kuin välejä on. Takana tulevat saattavat siis saada imu hyötyä useamman kerran. Tämän jälkeen kaikki ne pyöräilijtä joiden edessä on vielä tyhjä ruutu (joko kisaa johtavat pyöräilijä, tai jos oli enemmän kuin yksi tyhjä ruutu välissä) joutuvat ottamaan nosto pakkansa pohjalle, kuvapuoli ylöspäin, väsymis kortin, joka on 2 ruudun liike.

Tätä kokonaisuutta jatketaan kunnes pelaajan nostopakka on kokonaan kuvapuoli ylöspäin, jolloin hän sekoittaa pakassa olevat kortit ja peli jatkuu. Pakasta siis kokoajan poistuu käytettyjä kortteja, ja sinne lisääntyy väsymiskortteja, jotka ovat hitaita. Tämä kuvaa pyöräilijän rasittumista, jolloin vaihtoehdot pienenevät pelin kuluessa, samalla myös aiheuttaa sen, että pelaajien on tarkkaan mietittävä milloin käyttävät isompia korttejaan ja yrittävät ns. irtiottoa.

Pelin voittaa ensimmäisenä maaliin ajanut, tai jos useampi ajaa maaliin samalla vuorolla, niin pisimmälle ajanut.


Gravwell

Pelaajamäärä: 1-4
Peliaika: 20-35 min
Suunnittelija: Corey Young



Viimeinen esitelty peli on vähän erityyppinen kilpa-ajo, sillä siinä pyritään olemaan ensimmäinen joka pääsee singulariteetistä ulos. Temaattisesti pelaajat ovat avaruuslentäjiä, jotka ovat lentäneet mustasta aukosta läpi, ja yrittävät nyt päästä sieltä pois. Ja tämä tapahtuu hyväksikäyttämällä muiden alusten painovoimaa. Alussa jokaisen pelaajan alus on siis pelilaudan keskiössä, lisäksi laudalla on "aikaisemmin" tuhoutuneita aluksia. Tätäkin peliä pelataan korteilla, mutta tässä pelissä pelaajilla ei ole omaa pakkaa, vaan kortit "draftataan" joka kierroksen alussa.

Pelissä käytetään 26 kortin pakkaa. Joka kortissa on eri "alkuaine". Joka kierroksen alussa pakka sekoitetaan ja pöydälle jaetaan kuvapuoli alaspäin kortteja kolme kertaa pelaajien lukumäärä. Tämän jälkeen näiden päälle jaetaan kuvapuoli ylöspäin korttit. Näin syntyy kahden kortin pinoja. Pelaajat valitsevat vuorollaan nuorimmasta aloittaen yhden pinon kerrallaan ja ottavat kortit käteensä. He siis näkevät päälimmäiset kortit, mutta eivät tiedä mikä kortti alla tulee mukana. Myöhemmillä kierroksilla korttien valinta järjestys on pelaajien järjestys radalla viimeisestä ensimmäiseen.

Kun kaikki kortit on valittu alkaa varsinainen peli. Nyt pelaajat valitsevat kädestään yhtä aikaa yhden kortin kerralaan. Valitut kortit paljasetaan yhtä aikaa. Liikkeet tapahtuvat "alkuaineden" mukaan aakkos järjestyksessä. Korteissa on "alkuaineden" lisäksi numeroita. Nämä kertovat kuinka monta ruutua pelaajan alus liikkuu. Pää asiassa pelaajat pelaavat keltaisia kortteja, nämä kortit liikuttavat pelaajaa kohti lähintä alusta. Lisäksi pakassa on violetteja kortteja. Nämä liikuttavat pelaajan alusta poispäin lähimmästä aluksesta, laudan keskiössä olevia aluksia ei huomioida. Pakasta löytyy myös muutama sininen kortti, joka ei liikuta kortin pelanneen pelaajan alusta ollenkaan, vaan vetää kaikkia muita aluksia tätä kohti. Tämä liikuttaa myös laudalla olevia hylkyjä. Pelin suurin haaste onkin miettiä, mitä kortteja missäkin vaiheessa pelaa suhteessa muiden pelaajien alusten sijaintiin/pelaamiin kortteihin. Pelissä tuleekin usein tilanteita, jossa lähin alus onkin oman aluksesi väärällä puolella, jolloin lennätkin takaisin kohti laudan keskustaa, etkä kohti reunan ulospääsyä. Tätä varten pelaajilla on käytettävissään myös "Hätä seis!" kortti, jolla he voivat kerran kierroksessa estää omaa liikettään tapahtumasta.

Kun jokainen pelaaja on pelannut kierroksen 6 korttiaan, sekoitetaan kaikki kortit ja aloitetaan uusi kierros jakamalla taas kahden kortin pinot pöytään. Kokonaisuudessaan peliä pelataan kuusi kierrosta tai kunnes joku pelaaja on päässyt kokonaan ulos singulariteetin vetovoimakierteestä. Kyseinen pelaaja voittaa pelin, tai kuudennen kierroksen jälkeen pisimmälle päässyt.

Kommentit

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin