Posliinimaalaus

Opettajaesittely; Päivi Peltola

Olen Riihimäen kansalaisopiston tuntiopettaja vuodesta 1985. Opetan keramiikkaa, posliininmaalausta ja muita kädentaitoja. Toimin opettajana myös Riihimäen lasten ja nuorten taidekoulussa opettaen käsityötaidetta sekä keramiikkaa. Lukion jälkeen opiskelin Wetterhoffilla keramiikkaa, enkä siitä ole luopunut sen jälkeen. Opetusta ja ohjausta tukevia koulutuksiani ovat olleet askartelunohjaajan tutkinto, taiteen perusopettajan pedagogiset opinnot, ammatillisen opettajan opinnot sekä AMK-sosionomin tutkinto.
Rakastan työtäni, käsillä tekemistä ja sen opettamista erilaisille ihmisille erilaisissa ryhmisssä. Ilo tekemisestä, valmiista työstä tai sen prosessista kannattelee tässä työssä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Opetus aikuisille antaa monia perspektiivejä tekemisen lisäksi; sen sosiaalinen puoli on merkityksellinen ja tärkeä. Se voi olla viikon kohokohta, ainut sosiaalinen kohtaaminen, henkireikä ruuhkavuosina, toteutunut unelma eläkepäivillä, vahvistusta ammatinvalintaan. Otan erilaiset ihmiset, erilaiset toiveet ja unelmat huomioon opetuksessani ja pyrin luomaan rennon ja iloisen ilmapiirin ryhmiini.

Sommittelu posliininkoristelussa- ja maalaamisessa

Sommittelu posliininkoristelussa- ja maalaamisessa/ Päivi Peltola

 

Sommittelulla eli kompositiolla tarkoitetaan teoksen kokonaisrakennetta. Sommittelulla ryhmitellään ja järjestellään teoksen kuvalliset elementit haluttuun asetelmaan. Kuvallisia elementtejä ovat värit ja muodot. Sommittelulla voidaan luoda kuva ja kuvan eri osat kiinnostavaksi, yhtenäiseksi tai tarkoituksenmukaiseksi kokonaisuudeksi sekä luoda tunnelmaa.

Sommittelulla voidaan pyrkiä tasapainoon ja sopusointuun, myös kiinnostavuuteen jännitteen, järjestyksen ja vaihtelun avulla.

Sommitteluun vaikuttavat perustekijät ovat; piste, viiva, pinta, volyymi (vahvuus) sekä väri. Kokonaissommitelma muodostuu perustekijöiden muodosta, koosta, sijainnista, tasapainosta, jännitteestä, välimatkasta, rytmistä ja liikkeestä.

Sommittelulla voit vaikuttaa siihen, mitä haluat korostaa.

Kun teet kuvaa, luota omaan vaistoosi ja tunteeseen sommittelussa sekä käytä omaa persoonallista otettasi kuvan teossa.

 

Sommitteluun liittyen taiteilijat hyödyntävät usein ns. kultaista leikkausta. Kultainen leikkaus saadaan jaettaessa jana kahteen osaan siten, että lyhemmän osam suhde pidempään osaan on sama kuin pidemmän osan suhde koko janaan. Janan jako on siis 2:3

 

 

 

Käy katsomassa youtube video aiheesta;

https://youtu.be/n5PodgEquUg

Sommittelu posliininmaalauksessa
Sommittelua tarvitaan kaikessa kuvantekemisessa, kuten myös posliininmaalauksessa. Sommittelua on se, kun posliiniesineeseen tai kaakelilaattaan ryhdytään suunnittelemaan kuvaa tai kuviota ja mietitään kuvan kokoa, kuvan kohtaa, kuvan tai kuvien järjestelyä. Posliiniesineen sommitteluun vaikuttaa myös esineen käyttötarkoitus hyvin voimakkaasti.

Posliiniväri poltetaan esineen pintaan noin 770-800C. Se jää pintaan, ei sula lasitteeseen. Jos maalaa käyttöesinettä, täytyy muistaa, ettei maalaa kuvaa tai kuvioita kulutukselle alttiille pinnoille.

Esimerkiksi ruokalautaseen voi maalata reunoille, ei mielellään lautasen keskelle, jossa ruokailuvälineet pikkuhiljaa kuluttavat sitä pois..

Jos on kysymys kahvimukista tai teekupista, voi kuvan tehdä mukin tai kupin sisäpinnallekin, sehän ei joudu kulutukselle alttiiksi.

Posliininmaalauksessa esim. maljakot, kupit, mukit, lampunjalat, rasiat ja keittokulhot asettavat sommittelulle erityisen haasteen; Mikä on oikea puoli, mitä pintaa ja puolta tarkastellaan aktiivisesti, mikä jää ns. piiloon tai vähemmälle tarkastelulle. Käymme usein keskustelua siitä, miten tulisi toimia mukien kanssa. Tehdäänkö ns.pääkuva mukin pitäjään päin vai toisiin katsojiin päin? Entä jos mukin pitäjä onkin vasenkätinen? Pitäisikö kuvan kiertää tasapuolisesti koko mukin alueella?Täysin pitävää vastausta ei voi antaa. Jos tarkastelee esim.Muumimukeja, niissä on kumpaakin ratkaisua; koko mukin kiertävä kuvasarja tai mukin pitäjään (oikeakätiseen) kohdistuva kuva.

Lampunjalkaa maalatessa sommitteluun vaikuttaa se, missä sijaitseen ns. takaosa. Siellä missä sähköjohto kulkee, on usein seinää vasten oleva puoli, joten pääosa kuvasta tulee vastakkaiselle puolelle.

Posliininmaaluksessa tuovat omaa haastettaan kaarevat pinnat, jotka saattavat vääristää maalattavaa kuvaa. Tällöin auttaa kuvan tarkastelu kriittisesti ja korjauksien tekeminen ”silmämääräisesti”.

Teoksen tarkasteluun auttaa kolme yksinkertaista tekniikkaa: Ota työstä kuva, tarkastele sitä muutaman metrin päästä tai katso sitä peilin kautta. Kaikilla näillä kolmella tavalla näet työn ”toisin silmin”. Varsinkin posliininmaalauksessa työskentely on usein niin tarkkuutta vaativaa, että nämä tehokkaat keinot unohtuvat.

 

Sommittelu posliininmaalauksessa- tekstiin käytin lähteenä omia kokemuksiani ja alla olevia linkkejä.

Käy myös tutustumassa pedanetissä opettajaesittelyyni https://peda.net/p/p%C3%A4ivipeltola

 


https://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_leikkaus

https://blogit.savonsanomat.fi/heijastin/kultainen-leikkaus-nakyy-luonnon-kauneudessa/

https://www.graafinen.com/suunnittelu/yleista/sommittelu/

https://peda.net/kuopio/kansalaisopisto/kuvataide/pjm/sommittelu/sivu-kesken

https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/tvt/viittomakielisen-videon-tuotanto/kuvaus/sommittelu

https://urly.fi/1whW




Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä