7.4 Koordinaatiston ensimmäinen neljännes
07.04 Ekotehtävä 1
07.04 Ekotehtävä 2
07.04 Treeni 1
Piirrä samanlainen koordinaatisto kuin Ekotehtävissä 1 ja 2 on. Piirrä pisteet ja yhdistä kolmioiksi.
a. A (0, 0), B (4, 1), C (4, 5)
b. D (5, 0), E (1, 3), F (3, 5)
a. A (0, 0), B (4, 1), C (4, 5)
b. D (5, 0), E (1, 3), F (3, 5)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.04 Treeni 2
Piirrä koordinaatistoon seuraavat neljä pistettä ja yhdistä nelikulmioksi. Nimeä nelikulmiot.
a. A (1, 1), B (2, 1), C (2, 2), D (1, 2)
b. E (1, 3), F (5, 3), G (5, 5), H (1, 5)
a. A (1, 1), B (2, 1), C (2, 2), D (1, 2)
b. E (1, 3), F (5, 3), G (5, 5), H (1, 5)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.04 Tsemppi 1
Piirrä koordinaatistoon pisteet ja yhdistä kuusikulmioksi.
A (2, 2), B (3, 2), C (4, 3), D (3, 4), E (2, 4), F (1, 3).
A (2, 2), B (3, 2), C (4, 3), D (3, 4), E (2, 4), F (1, 3).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.04 Tsemppi 2
Määrittele koordinaatistoon neliö, jonka sivun pituus on kolme ruutua. Nimeä neliö ja määritä kulmapisteiden koordinaatit.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.04 Jokeri
Palauta vastauksesi tähän
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.04 Kotiboksi 1
Piirrä koordinaatistoon seuraavat pisteet. Yhdistä pisteet kolmioksi ja väritä syntyneet kolmiot eri värein.
a. A (5, 5), B (1, 1), C (1, 5)
b. D (1, 1), E (5, 1), F (5, 5)
a. A (5, 5), B (1, 1), C (1, 5)
b. D (1, 1), E (5, 1), F (5, 5)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.04 Kotiboksi 2
Piirrä ohjeen mukaan.
a. Piirrä pisteet A (4, 2) ja B (1, 5).
b. Yhdistä pisteet janaksi AB.
c. Piirrä piste C (1, 2) ja D (4, 5).
d. Yhdistä pisteet janaksi CD.
e. Mikä kirjain janoista syntyi?
a. Piirrä pisteet A (4, 2) ja B (1, 5).
b. Yhdistä pisteet janaksi AB.
c. Piirrä piste C (1, 2) ja D (4, 5).
d. Yhdistä pisteet janaksi CD.
e. Mikä kirjain janoista syntyi?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.04 Tutkimustehtävä
Täydelliseen koordinaatistoon kuuluu neljä lohkoa. Tutki ja tutustu, millainen on täydellinen koordinaatisto. Piirrä esimerkkikoordinaatisto vihkoosi ja piirrä siihen nelikulmio ABCD, jonka kärkipisteet ovat koordinaateissa (3,3), (–3,3), (–3,–3) ja (3,–3)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.04 Kimppatehtävä
Kimppatehtävänä on pelata laivanupotusta. Laivanupotus on paritehtävä. Tehtävä sopii hyvin pelattavaksi netin välityksellä. Peda.netissä tehtävää varten voi perustaa vaikka oman chat-moduulin.
Tehtävää varten kumpikin pelaaja piirtää ruutupaperille kaksi koordinaatistoa, jossa x- ja y-akseli ovat 10 ruudun pituisia. Kumpikin pelaaja merkitsee ensin toisen koordinaatiston ruudukkoon omat aluksensa. Alukset sijaitsevat koordinaattipisteissä, jotka voivat olla x- tai y-akselin suuntaisia tai viistoon, esimerkiksi (1, 1) ja (2, 2). Toinen ruudukko on omien ammuttujen laukausten, osumien ja hutien merkitsemistä varten.
Alusten koko ja määrä:
1 kpl iso tukialus (5 koordinaattipistettä)
3 kpl hävittäjä (3 koordinaattipistettä)
2 kpl miinanraivausalus (2 koordinaattipistettä)
3 kpl sukellusvene (1 koordinaattipiste)
Alusten määrää ja pelilaudan kokoa voidaan muuttaa yhteisellä sopimuksella.
Pelin kulku:
Pelin voittaa se, kumpi saa ensin upotettua koko toisen pelaajan laivaston. Ampuminen tapahtuu vuorotellen, paitsi osuman sattuessa, jolloin pelaaja saa uuden vuoron. Laiva uppoaa, kun sen jokaiseen pisteeseen on osunut. Osumat merkitään esimerkiksi rastein. Ammuttaessa ilmoitetaan osuman koordinaatit. Kummankin pelaajan on syytä pitää kirjaa ammutuista laukauksista, osumista ja ohi menneistä ammuksista.
Tehtävää varten kumpikin pelaaja piirtää ruutupaperille kaksi koordinaatistoa, jossa x- ja y-akseli ovat 10 ruudun pituisia. Kumpikin pelaaja merkitsee ensin toisen koordinaatiston ruudukkoon omat aluksensa. Alukset sijaitsevat koordinaattipisteissä, jotka voivat olla x- tai y-akselin suuntaisia tai viistoon, esimerkiksi (1, 1) ja (2, 2). Toinen ruudukko on omien ammuttujen laukausten, osumien ja hutien merkitsemistä varten.
Alusten koko ja määrä:
1 kpl iso tukialus (5 koordinaattipistettä)
3 kpl hävittäjä (3 koordinaattipistettä)
2 kpl miinanraivausalus (2 koordinaattipistettä)
3 kpl sukellusvene (1 koordinaattipiste)
Alusten määrää ja pelilaudan kokoa voidaan muuttaa yhteisellä sopimuksella.
Pelin kulku:
Pelin voittaa se, kumpi saa ensin upotettua koko toisen pelaajan laivaston. Ampuminen tapahtuu vuorotellen, paitsi osuman sattuessa, jolloin pelaaja saa uuden vuoron. Laiva uppoaa, kun sen jokaiseen pisteeseen on osunut. Osumat merkitään esimerkiksi rastein. Ammuttaessa ilmoitetaan osuman koordinaatit. Kummankin pelaajan on syytä pitää kirjaa ammutuista laukauksista, osumista ja ohi menneistä ammuksista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.04 Ompputehtävä
Tee ikioma tehtävä jaettavaksi muille luokan oppilaille tai opettajalle. Tehtävässä tulisi tarvita sivulla käsiteltäviä lasku- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.04 Selosta omin sanoin
Kerro omin sanoin, mikä tällä sivulla on tärkeää. Vinkkiä saat Jeleppi-taulusta, vinkkivideoista ja muista ohjeista. Voit liittää selostukseen kuvia, kaavioita, diagrammeja tai esimerkkilaskuja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.