10.3 Lause

10.03 Lausetehtävä 1

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen



Yllä oleva torni on rakennettu legopalikoista. Palikat ovat laatikossa. Laadi ohje, kuinka torni kasataan. Saat käyttää vain lyhyitä kolmen sanan lauseita, kuten ”Ota punainen palikka”. Kirjoita ohje oheisiin kenttiin. Testaa parin kanssa, toimiiko ohjeesi oikein.












Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

10.03 Lausetehtävä 2

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Laadi ohje, kuinka lasketaan lasku (2 + 3) · 2 + 5. Saat käyttää vain lyhyitä neljän–viiden sanan lauseita. Esimerkiksi: "Laske kertolasku 5 · 2". Kirjoita ohje oheisiin kenttiin. Testaa parin kanssa toimiiko ohjeesi oikein.










Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

10.03 Lausetehtävä 1 Scratch-ympäristöön

Valitse mieleinen hahmo ja koodaa hahmo liukumaan ruudun ympäri. Koodi on mahdollista toteuttaa käyttämällä vain liu'u-komentoa.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Lausetehtävä 2 Scratch-ympäristöön

Valitse mieleisesi hahmo ja koodaa hahmo tekemään kuperkeikka. Tarvitset käänny-koodia.

Vinkki: Mikäli käytät pelkkää käänny-palikkaa, ihmissilmä ei ehdi havaita hahmon kääntymistä, sillä ohjelma suorittaa sen salamannopeasti. Käyttämällä ohjausvalikosta löytyvää odota-käskyä liikelauseiden välissä liikkeestä tulee helpommin havaittava.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Lausetehtävä 3 Scratch-ympäristöön

Koodaa asusteita vaihtamalla hahmo kävelemään. Joistakin hahmokirjaston hahmoista löytyy useampi kuvaversio. Saat eri versiot näkyviin asustetta vaihtamalla. Yhdistä liikekoodia kävele, asusteen vaihto ja odota ja koeta saada hahmo liikkumaan ruudulla elävän näköisesti. Näet esimerkin tästä vinkkivideolla. Koodipalikka "asusteen vaihto" löytyy valikosta ulkonäkö.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Lausetehtävä 4 Scratch-ympäristöön

Lisää kolmostehtävän koodiin ääntä. Voit yksinkertaisesti lisätä ääni-valikosta löytyvän "soita ääni" -koodipalikan tai palikan "soita nuottia". Saatko rytmitettyä äänen hahmon liikkeiden mukaisesti?
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Lausetehtävä 5 Scratch-ympäristöön

Lisää lausetehtävään 1 piirto-ominaisuus. Saat ohjelman piirtämään komennolla "kynä - alas", joka löytyy valikosta kynä.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Pulmatehtävä

Klassikkotehtävässä pitää piirtää kirjekuori kynää paperista nostamatta. Ratkaise klassikkotehtävä ja koodaa Scratch-ohjelmalla hahmo piirtämään kirjekuori niin, ettei samaa viivaa kuljeta kahdesti.

Palauta ratkaisusi tähän

  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Laadi oma tehtäväsi

Ideoi muutaman lauseen koodaushaaste. Laadi siihen itse myös ratkaisu. Jaa tehtävä muiden ratkaistavaksi.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Tutkimustehtävä

Scratch-ympäristöön voi tuoda myös omia hahmoja. Tutustu kuinka hahmoja voi piirtää ja kuinka hahmon voi tuoda tiedostosta. Hahmojen hallinta löytyy ruudun vasemmasta alareunasta.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Kimppatehtävä

Ryhmän tehtävänä on laatia ohjeet Scratch-ohjelmoinnin liikettä ohjaavien palikoiden käyttöön. Yksittäisen palikan vaikutusta voi kokeilla viemällä palikan komentoalueelle ja klikkaamalla palikkaa. Huomioikaa, että osa komennoista ei näy suoraan ruudulla liikkeenä, vaan ohjaa toisen komennon toimintaa. Kysymysmerkkiä painamalla saa lisäohjeita englannin kielellä. Jakakaa itse laatimanne ohjeet koko luokalle ja verratkaa ohjeita muiden laatimiin ohjeisiin. Täydentäkää ohjettanne tarvittaessa.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Ompputehtävä

Tee ikioma tehtävä jaettavaksi muille luokan oppilaille tai opettajalle. Tehtävässä tulisi tarvita sivulla käsiteltäviä lasku- ja ongelmanratkaisutaitoja.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Selosta omin sanoin

Kerro omin sanoin, mikä tällä sivulla on tärkeää. Vinkkiä saat Jeleppi-taulusta, vinkkivideoista ja muista ohjeista. Voit liittää selostukseen kuvia, kaavioita, diagrammeja tai esimerkkilaskuja.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.03 Itsearviointi

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen




Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä