Scratch Bee

Linkki ja ohjeet scratchin käyttöön



4. Mehiläiset ajattelevat mettä koko ajan. Laitetaan tällekin mehiläiselle puhekupla, jossa hän miettii mettä sopivin sanankääntein. Aloita koodi aina kun klikataan palikalla!


5. Mehiläisen pitää päästä edessä olevan kukan luo. Auta mehiläistä tässä. Käytä liiku palikkaa ja kokeile sille sopiva arvo, jotta mehiläinen pääsee kukan luo. Voit laittaa mehiläisen liikkumaan kerralla kukan luo tai ottamaan useita "askeleita".


6. Jotta mehiläinen saa meden kerättyä, hänen täytyy käyttää aikaa kukassa vähintään 2 sekuntia. Lisää koodiisi odota palikka.


7. Mehiläisen pitää päästä viemään mesi takaisin pesään, mutta se ei osaa lentää takaperin, joten sen pitää kääntyä. Käytä käänny palikkaa ja käännä mehiläinen osoittamaan takaisin pesään.



8. Kun mehiläinen on kääntynyt, se voi lentää takaisin pesään.
9. Laita mehiläinen vielä sanomaan, että nyt vien toukille ruuat joten HEI HEI. Tämän jälkeen piilota mehiläinen.



Extraa nopeille:
- Lisäämällä taukoja ja laittamalla mehiläinen liikkumaan vähemmän askeleita kerrallaan, saat tarinasi näyttämään paremmalta.
- Kokeile päästä keräämään mesi myös toisista kukista. Tähän työhön voit valjastaa toisen mehiläisen kopioimalla ensimmäisen hahmon.
- Kokeile liu'u palikkaa mehiläisen siirtämiseksi

Mehiläisen tanssi



Mehiläinen tanssii kertoakseen sijainnin, josta kukat löytyvät. Mitä pitempään mehiläinen tanssii sen kauempana kukat ovat.
Mehiläinen kertoo myös tanssillaan suunnan, josta kukat löytyvät.

Voimmeko koodata mehiläisen tanssin Scrachillä?
Aloitetaan tällä kertaa kun painetaan välilyönti - palikalla

1. Mehiläinen saadaa kääntymään käänny komennolla. Kokeile sopivaa kulman arvoa käänny komennon sisään.


2. Mehiläisen täytyy heiluttaa takapuoltaan myös toiseen suuntaan, jotta tanssi olisi muille mehiläisille mieleinen. Käytä käänny komentoa, jossa suunta on vastakkainen.

3. Edellisten komentojen väliin tarvitaan odota komento, jotta kääntyminen näkyisi. Kokeile sopivaa arvoa odota komentoon.


4. Mehiläinen liikkuu eteen päin tanssiessaan. Laitetaan koodiin liiku komento.


5. Tällä hetkellä mehiläinen kääntyy vain toiseen suuntaan ja takaisin. Laitetaan se kääntymään myös vastakkaiseen suuntaan ja takaisin. Muista kääntymisten väliin odota palikka!
6. Laita vielä loppuun liiku-palikka, jotta mehiläinen liikkuisi myös tämän kääntymisen jälkeen.
7. Tanssin perusrunko on nyt kasassa! Käytetään vielä toista-palikkaa, jotta saamme mehiläisen tekemään saman tanssin monta kertaa peräkkäin.



Lopullisen koodin tulisi näyttää esimerkiksi tältä:


Lisätehtävät:
1. Koodaa mehiläinen kertomaan, että kukat ovat lähellä
2. Koodaa mehiläinen kertomaan, että kukat ovat kaukana
3. Koodaa mehiläinen kertomaan, että kukat ovat kaukana etelässä (alas päin)
4. Koodaa mehiläinen kertomaan, että kukat ovat lähellä pohjoisessa
5. Koodaa mehiläinen palaamaan takaisin lähtöpisteeseensä ja toistamaan tanssiaan useaan kertaan.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä