Kodu Game Lab
Kodu Game Lab on Microsoftin kehittämä graafinen ohjelmointiympäristö, jolla voi luoda erilaisia 3D-pelejä ja -maailmoja. Kodu Game Lab soveltuu ehkä parhaiten vuosiluokille 5-6, mutta myös yläkouluikäisille oppilaille Kodu sopii mainiosti algoritmisen ajattelun kehittämiseen ja ohjelmoinnin opetteluun. Esittelyvideon Kodu Game Labista voit katsoa osoitteesta https://www.youtube.com/watch?v=3sVnEt96HOA.
Kodu Game Labin käyttö sujuu sujuvasti näppäimistön ja hiiren avulla, mutta sen käyttöliittymä on kuitenkin suunniteltu ohjattavaksi Xbox-ohjaimella. Kodu on ilmainen ja sen voi ladata osoitteesta: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=10056
Tutoriaalien tekeminen
I Hate Trees
Race Time
Jump Jump Jump
Get Me Out Of Here!
Kodu Game Labin käyttö sujuu sujuvasti näppäimistön ja hiiren avulla, mutta sen käyttöliittymä on kuitenkin suunniteltu ohjattavaksi Xbox-ohjaimella. Kodu on ilmainen ja sen voi ladata osoitteesta: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=10056
Esimerkkitehtäviä
Koduun tutustuminenTutoriaalien tekeminen
- First Tutorial
- Programming Kodu
- Add/Paint Terrain Tutorial
- Glass Walls Tutorial
- Luo tyhjä maailma pohjaksi
- Tutustu Kodun käyttöliittymään
- Kokeile rohkeasti erilaisia työkaluja ja toimintoja
- Tallenna nimellä PlayAround
- Luo peli, jossa hahmosi pystyy liikkumaan
- Luo maailmaan myös erilaisia asioita (esim. vuoria tai järviä)
- Luo maailmaan omenoita, joita pelihahmon on tarkoitus syödä
- Ohjelmoi peli päättymään, kun kaikki omenat on syöty
- Tallenna nimellä JustEatIt
I Hate Trees
- Luo peli, jossa hahmosi pystyy liikkumaan sekä ampumaan
- Luo maailmaan puita, joita pelihahmo ampuu
- Ohjelmoi peli päättymään, kun tietty määrä puita on ammuttu
- Luo peli, jossa hahmosi pystyy liikkumaan sekä ampumaan
- Luo peliin vihollisia, jotka liikkuvat ja ampuvat takaisin
- Aseta maailmaan kolikoita, omenoita tms. joiden keräämisestä saa pisteitä
- Luo peli, johon ilmestyy vastustajia tietyin väliajoin (vinkki: creatable, factory)
- Ohjelmoi pelihahmosi liikkumaan sekä ampumaan
- Ohjelmoi myös vastustajat liikkumaan sekä ampumaan pelihahmoa
- Luo erilaisia vastustajia, jotka käyttävät erilaisia aseita pelihahmoa vastaan
Race Time
- Ohjelmoi pelihahmosi liikkumaan
- Luo maailmaan tie
- Ohjelmoi maailmaan toinen hahmo seuraamaan jotain tiettyä reittiä
- Aseta tielle jotain kerättäviä objekteja (esim. kolikoita)
- Luo ajanotto pisteitä hyväksi käyttäen
- Luo rantaa muistuttava maailma (vesistö, hiekkaa, palmuja)
- Lisää veteen erilaisia vesikasveja
- Luo rannalle rata, joita voi ajaa useita kierroksia
- Tee kierroslaskuri pisteitä hyväksi käyttäen
- Luo maailmaan toinenkin ohjattava hahmo (toinen voi ohjata ohjaimella, toinen näppäimistöllä)
- Pyydä kaveri mukaan, jotta voitte ajaa kilpaa samassa maailmassa
Jump Jump Jump
- Luo pitkä ja kapea kenttä
- Ohjelmoi pelihahmosi liikkumaan
- Tee kentälle jokin "tausta"
- Aseta kamera-asetukset kuntoon (esim. sivusta, jotta saadaan 2D-tasohyppelyn kaltainen peli)
- Luo toinen Jump Jump Jump -pelin kaltainen kenttä
- Nosta maanpintaa korkeammalle, jotta kuopat voi täyttää vedellä
- Lisää peliin myös vihollisia, jotka voivat tuhota esimerkiksi hyppäämällä niiden päälle
- Lisää peliin myös kerättäviä objekteja (esim. kolikot, omenat) ja halutessasi myös pistelaskuri
- Lisää peliin "maali", johon pelihahmon päästyä peli loppuu
- Lisää tämän jälkeen ensimmäiseen Jump Jump Jump -kenttään Next Level -toiminto, joka siirtää pelihahmon Islands Jump Jump -kenttään
- Luo samantapainen tasohyppelypeli kuin aiemmatkin, mutta toteuta se tällä kertaa 3D:nä
Get Me Out Of Here!
- Luo pieni tila, josta peli alkaa. Tilasta eteenpäin lähtevä käytävä on kuitenkin tukittu. Tukoksena voi toimia esimerkiksi kivat, jotka katoavat tietyn pelihahmon saavutettua tietyn pistemäärän
- Luo tilaan toinen hahmo, joka vastaa pelihahmolle puhuttaessa ja avaa tien eteenpäin
- Lisää käytävän päähän esine tai alue, jonka avulla voidaan siirtyä seuraavaan kenttään
- Luo aluksi samanlainen kenttä, kuin Get Me Out Of Here -tehtävässä. Tällä kertaa toinen hahmo ei kuitenkaan avaa ovea
- Luo huoneeseen kaksi vipua, joita pitää vetää oikeassa järjestyksessä, jotta tie eteenpäin aukeaa
- Aseta vivut tuottamaan ääntä tai tekstiä, jotta pelaaja ymmärtää, että niiden koskettamisella on jokin merkitys
- Luo kenttä, jossa on kaksi saarta meren keskellä
- Luo ensimmäiselle saarelle jokin kulkuneuvo, jolla pelihahmo voi ylittää meren ja päästä toiselle saarella. Kun pelihahmo puhuu tälle kulkuneuvolle, se antaa hänellä tehtävän. Vasta tehtävän suorittamisen jälkeen pelihahmo voi hypätä kulkuneuvon kyytiin
- Luo toiselle saarelle pelihahmon koti, jota koskettamalla peli päättyy