Ellan matkapäiväkirja

Tekijä: Ella Savonen

Maanantai 20.11.2017

Minun matkani alkoi jo maanantaina, toisin kuin muilla. Halusin tulevaa matkaa varten saada kunnon yöunet ja päätin lähteä Espooseen nukkumaan sukulaisteni luo. Innoissani tulevasta matkasta en melkein saanut unta, mutta onneksi olisi myöhäisempi herätys!

Tiistai 21.11.2017

Herätys soi hiukan ennen viittä, muiden ollessa jo matkalla Loimaalta Helsinkiin. Innokkaana lähdin lentokentälle muiden luo ja ryhmämme yhteinen matka saattoi alkaa! Geneven lentokentälle saavuttuamme, siskoni, joka opiskelee Genevessä tuli meitä vastaan ja vaihdoimme kuulumiset junamatkan aikana. Keskustaan päästyämme majoituimme viihtyisään hostelliimme ja lähdimme syömään lounasta. Maittavan italialaisen kolmen ruokalajin jälkeen suuntasimme Cernin ilmaiseen osioon The Globeniin.

Illalla lähdin siskoni kanssa kävelemään ympäri Geneven keskustaa. Kävimme pienessä kahvilassa ja kiersimme ympäri Geneven järveä.

Keskiviikko 22.11.2017

Lähdimme aamulla aikaisin Cerniin. Odotin näkeväni moderneja isoja taloja, mutta rakennukset olivatkin matalia valkoisia tavallisia toimistoja. Ensimmäiseksi saimme kuulla Cernin historiasta ja sen hiukkaskiihdyttimistä. Päivän mieleenpainuvin luento oli Markus Nordbergin yleinen esittely Cernistä, jonka aikana hän heitti useamman vitsin aiheesta ja aiheen vierestä. Luennon jälkeen pääsimme tutustumaan Cernin lounasravintolaan. Aluksi oli vaikea hahmottaa ihmispaljoudesta kaikkea ja ymmärtää miten toimitaan. Ruokaa kuitenkin saatiin ja se oli todella maukasta! Iltapäivällä kävimme CMS-koeasemalla, jota meille esitteli suomalainen Loimaan läheltä kotoisin oleva mies. On se maailma pieni.

Torstai 23.11.2017

Päivän ensimmäinen aihe kertoi CLIC-projektista, jossa yritetään rakentaa maailman suurin lineaarikiihdytin. Seuraavana aiheena kuulimme englanniksi antimateriasta ja pääsimme näkemään laitteistoa, jolla sitä tutkitaan. Luentojen jälkeen oli lounas ja tällä kertaa osasin kulkea oikeassa jonossa ja löysin paljon keskiviikkona minulta aivan ohi menneitä ruokapisteitä. Iltapäivällä kävimme toisessa ilmaisessa Microcosm nimisessä osiossa, jossa oli simulaattoreita ja videoita. Lopuksi pääsimme tekemään sumukammiot S’Cool LAB:issa. Käytimme kammioissa kuivajäätä, jonka käsittely oli jännittävää, sillä se ei ollut yhtään tavallisen jään oloista.

Perjantai 24.11.2017

Viimeinen leiripäivä oli käsillä ja sää oli viikon paras! Ensimmäinen luento kertoi Cloud kokeesta, jonka avulla tutkitaan ilmakehää. Luennoitsijalle tuli aina välillä pieni tenkkapoo, että miten ne asiat oikein ovat. Eivät kaikki tutkijat Cernissäkään siis tiedä kaikkea. Matkan viimeinen lounas koitti ja hyvää ruokaa jäi tietenkin ikävä. Otin siis niin paljon ruokaa kuin lautaselle vain mahtui. Iltapäivällä keskusteltiin Cernin harjoitusmahdollisuuksista ja annoimme palautetta leiristä. Kirjoitin vitsikkäästi oman palaute paperini loppuun, että olisin halunnut päästä kiertämään LHC:tä ympäri vespalla, sillä viikon alussa meille kerrottiin, että LHC:tä käydään tarkistamassa siihen tyyliin joskus.

Iltapäivällä menimme käymään UNCTAD:in pääkonttorilla ja meille kerrottiin paljon sen historiasta. Vierailun jälkeen lähdimme takaisin keskustaan ja syömään. Loppuilta kului hostellissa tehden lähtöselvitystä, josta muodostui lähestulkoon kuin peli. Yritimme kavereidemme kanssa päästä vierekkäisille paikoille, mutta niin yritti selkeästi joku muukin.

Lauantai 25.11.2017

Lähtöpäivä oli koittanut ja aamupalalla oli tietenkin kova ruuhka. Ehdimme syödä onneksi ja sitten matka kohti lentokenttää alkoi. Lentokentällä oli hiukan haikea fiilis, sillä kohta joutuisimme jättämään uudet kaverimme ja samanhenkisen porukan. Kokemus oli kuitenkin mahtava enkä vaihtaisi päivääkään!

Kommentit

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin