22.3.2016
Leonardo da Vinci, Pyhä ehtoollinen, n. 1498
Kuvan perspektiivin ansiosta katsoja kokee olevansa keskellä uskonnollista kohtausta, teoksen takana avautuu myös maisema joka oli uusi elementti renessanssin maalaustaiteessa. Maalaus perustuu Raamatun kaikissa evankeliumeissa kuvattuun kohtaukseen, jossa Jeesus ilmoittaa yhden opetuslapsistaan pettävän hänet.
El Greco, Kreivi Orgazin hautajaiset, 1586
Kuvassa on enkelihahmoja ja uskonnollinen tilaisuus. Kuvan perspektiivi on myös hieno ja se tuo tilanteeseen jälleen tunteen, että katsoja olisi keskellä tapahtumaa.
Rafael, Ateenan koulu , 1509-1510
Kuvassa esiintyy arkkitehtuuria ja vaatteita klassisesti esiteltyinä. Takana myös aukeaa maisema taivaasta.
Kommentit
Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin