Pelien suunnittelu

Pelien suunnittelu

Pelien suunnittelu on erittäin vaativa työ, sillä et koskaan voi tietää, millainen on seuraava hitti, mihin ihmiset lähtisivät mukaan. Työ on erittäin raskasta, jos pelifirma alkaa hypettämään peliä ennen julkaisua, sillä paineet onnistua, sekä odotukset peliltä kasvavat. Joskus on huhuttu, että esimerkiksi Rockstar pelifirman pelinkehittäjät tekevät ennen julkaisupäivää 18 tunnin työvuoroja saadakseen pelin valmiiksi ennen julkaisua.


Pelin suunnittelun vaiheet

Konsepti on pelin suunnittelun tärkein osa, sillä jos konsepti on huono, ei hyvällä toteutuksella ole väliä. Tämä tarkoittaa, että työ vaatii erittäin paljon mielikuvitusta sekä kokemusta erilaisista peleistä.

Pelin rakentaminen alkaa hyvän konseptin jälkeen. Aluksi peliin etsitään tai rakennetaan pelimoottori, jonka päällä peli pyörii. Ilman suurta rahallista tai ajallista budjettia ja isoa pelintekijäryhmää, ei kannata alkaa uutta pelimoottoria rakentamaan.

Kevyt prototyyppi on pelin rakentamisen toinen vaihe. Proto (lyhenne sanasta prototyyppi) rakennetaan valitun pelimoottorin päälle, ja siihen tehdään vain tärkeimmät asiat.

Testaus on pelille erittäin olennainen asia, sillä pelaajat eivät halua maksaa rikkinäisestä pelistä, tai jostain, jonka mekaniikka ei toimi kunnolla mainostetulla tavalla.

Uudelleenrakentaminen alkaa, kun pelistä löydetään ongelma. Pelin teon aikana uudelleenrakennuksia tulee useita kymmeniä.

Prototyyppi rakennetaan, kun kaikki suurimmat ongelmat on korjattu, ja pelin beta testaus voi alkaa ennakkotilanneilla ihmisillä.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä