Kahoot

Kahoot

Kahoot! on tietovisa-alusta, johon laaditaan kysymyksiä ja niihin vastausvaihtoehtoja. Opettaja rekisteröityy sivustolle, opiskelijoilta ei vaadita rekisteröitymistä. Kun opettaja aloittaa etukäteen laatimansa tietokilpailun tunnilla, sovellus antaa pin-koodin, jolla oppilaat kirjautuvat osallistujiksi.

Kahoot-visoissa äänitehosteet ja visuaalisuus on hyvin toteutettu; tunnelma on kuin ”oikeassa haluatko miljonääriksi-kisassa” ja tempaa mukaansa kaikki! Kysymyksiin voi upottaa omia kuvia ja jopa videopätkiä. Vastausaika on rajattu (itse valittu) ja sovellus näyttää tulostaulukon ja oikeiden ja väärien vastausten määrät. Jokainen osallistuja näkee lisäksi laitteeltaan monenneksiko sijoittui.

Kahootia voi pelata tietokoneella, kännykällä ja tableteilla. Jos kaikilla opiskelijoilla ei ole kännykkää tai tabletti käytettävissä voi vastata yhdessä kaverin kanssa yhdessä (molempien nimet saa näkymään taululla kun pin-koodin jälkeen syöttää osallistujan nimi/nimet).

Kahootin pelaaminen innostaa laiskemmatkin opiskelijat mukaan täysillä. Sitä voi käyttää vaikka läksynkyselynä tunnin alussa. Erityisen hyvin se sopi esimerkiksi englannin verbirakenteisiin; aiheena vaikka tuleeko ing-muoto vai (to) + infinitiivi. Syötä kysymyksiksi lauseita, joista puuttui verbit ja tee vihje suomeksi. Vaihtoehdoissa sitten mahdollisimman hämääviä tai hassuja vaihtoehtoja.

Vaikeiden asioiden esiin nostaminen on helppoa, koska ohjelma näyttää heti kuinka monta väärää vastausta tuli. Jos visan tulokset haluaa tallentaa arviointia varten, se on mahdollista. Hyvä idea on myös kokeilla myös opiskelijoiden itse läksynä laatimia omia visoja, joita he voisivat esittää kaverille tai koko ryhmälle. Tätä varten opettaja voi tehdä toisen käyttäjätunnuksen, jonka voi antaa luokan yhteiseen käyttöön.

Kyselytyypit

  • Quiz eli tietovisa on käytetyin Kahoot -peli. Siinä tallennetaan vastaajien ajat sekä pisteet ja katsotaan lopuksi kuka voitti tiedolla ja nopeudella pelin. Nopeista vastauksista saa lisäpisteitä.
  • Discussion eli keskustelu on yksittäinen kysymys, jolla saadaan luokan mielipide johonkin tiettyyn asiaan.
  • Jumble eli sekamelska on uusin Kahootin peleistä. Siinä tarkoituksena on järjestää vastaukset oikeaan järjestykseen esimerkiksi historialliset tapahtumat tai pienimmästä suurimpaan.
  • Survey eli tutkimus tai kysely on periaatteessa sama kuin Quiz, mutta siinä ei anneta pisteitä ja näin ollen se ei ole kilpailullinen. Surveyn avulla voidaan antaa esimerkiksi palautetta tai katsoa, minkälaiset tiedot oppilailla on.


Kyselyn tekeminen

  • Tee kysely osoitteessa https://create.kahoot.it/
  • Heijasta kysely valkokankaalle
  • Aloita kysely jolloin osallistujat näkevät PIN-koodin kankaalta ja voivat liittyä visaan tietokoneella osoitteessa https://kahoot.it/ tai Android ja iOS sovelluksella.
Ohje 1

Esimerkki

Kyselyyn osallistuminen

Osallistujat käyttävät osoitetta selaimella https://kahoot.it/, älylaitteille on myös sovellus (Android ja iOS).



[1]: https://quizlet.com/
[2]: https://someope2014.wordpress.com/2014/03/22/kahoot-ja-quizlet-saapuivat-luokkaan-ja-mita-sitten-tapahtui/
[3]: Oman Kahootin tekeminen