7.3 Harjoittelemme laskuja lukusuoran avulla
07.03 Ekotehtävä 1
Piirrä mallin mukainen lukusuora. Piirrä lukusuoralle seuraavat yhteenlaskut.
a. 2 + 3 = 5
b. –3 + 2 = –1
c. –3 + 1 = –2
d. –3 + 5 = 2
a. 2 + 3 = 5
b. –3 + 2 = –1
c. –3 + 1 = –2
d. –3 + 5 = 2
Palauta vastauksesi tähän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.03 Ekotehtävä 2
Piirrä mallin mukainen lukusuora. Piirrä lukusuoralle seuraavat vähennyslaskut.
a. 5 – 3 = 2
b. 1 – 2 = –1
c. 2 – 4 = –2
d. –1 – 2 = –3
a. 5 – 3 = 2
b. 1 – 2 = –1
c. 2 – 4 = –2
d. –1 – 2 = –3
Palauta vastauksesi tähän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.03 Treeni 1
07.03 Treeni 2
07.03 Tsemppi 1
07.03 Tsemppi 2
07.03 Jokeri
07.03 Kotiboksi 1
Piirrä mallin mukainen lukusuora. Piirrä lukusuoralle seuraavat laskut.
a. –1 + 3 = 2
b. –2 + 5 = 3
c. 1 – 4 = –3
d. –2 – 2 = –4
07.03 Kotiboksi 1:n palautuskansio
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.03 Kotiboksi 2
07.03 Tutkimustehtävä
Selvitä oman paikkakuntasi säätilastoista, milloin ilman lämpötila on asuinpaikkakunnallasi yleensä nollan alapuolella. Voit aloittaa tutkimuksen vaikka Ilmatieteenlaitoksen lämpötila- ja sadetilastosta, jonne on tallennettu tietoja vuodesta 1961 alkaen.
Jos paikkakuntasi ei ole tilastossa, niin valitse lähinnä asuinpaikkaasi sijaitseva kunta tai kaupunki.
Jos paikkakuntasi ei ole tilastossa, niin valitse lähinnä asuinpaikkaasi sijaitseva kunta tai kaupunki.
07.03 Tutkimustehtävän palautuskansio
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.03 Kimppatehtävä
Tarvikkeet: Kaksi noppaa, paperia tai chat-keskustelu
Nollapeli on yksinkertainen noppapeli, jossa pyritään aloitusluvusta kohti lukua nolla. Aloitusluvuksi valitaan jokin luku väliltä 10–20. Luku on sama kaikille pelaajille. Pelaaja heittää kaksi noppaa ja valitsee heitetyistä silmäluvuista toisen. Hän voi vähentää aloitusluvusta valitsemansa nopan silmäluvun verran, esimerkiksi aloitusluvusta 10 pääsee nopan silmäluvulla 6 lukuun 4. Tämä kirjataan muistiin laskuna 10 – 6 = 4. Nollaan pääsee vain tasaluvulla. Luvusta 4 joutuu silmäluvulla 5 lukuun –1. Jos pelaaja on negatiivisten lukujen puolella, nopan silmäluvut ovat positiivisia. Esimerkiksi luvusta –1 pääsee lukuun 0 nopan silmäluvulla 1.
Peliä voi pelata myös esimerkiksi chat-yhteyden avulla. Tällöin jokaisella pelaajalla täytyy olla omat nopat tai sitten yksi pelaaja vuorollaan on nopan heittäjä. Reilu ratkaisu on myös, että noppaa heitetään seuraavana vuorossa olevalle pelaajalle, joka valitsee annetuista luvuista itselleen paremman.
Nollapeli on yksinkertainen noppapeli, jossa pyritään aloitusluvusta kohti lukua nolla. Aloitusluvuksi valitaan jokin luku väliltä 10–20. Luku on sama kaikille pelaajille. Pelaaja heittää kaksi noppaa ja valitsee heitetyistä silmäluvuista toisen. Hän voi vähentää aloitusluvusta valitsemansa nopan silmäluvun verran, esimerkiksi aloitusluvusta 10 pääsee nopan silmäluvulla 6 lukuun 4. Tämä kirjataan muistiin laskuna 10 – 6 = 4. Nollaan pääsee vain tasaluvulla. Luvusta 4 joutuu silmäluvulla 5 lukuun –1. Jos pelaaja on negatiivisten lukujen puolella, nopan silmäluvut ovat positiivisia. Esimerkiksi luvusta –1 pääsee lukuun 0 nopan silmäluvulla 1.
Peliä voi pelata myös esimerkiksi chat-yhteyden avulla. Tällöin jokaisella pelaajalla täytyy olla omat nopat tai sitten yksi pelaaja vuorollaan on nopan heittäjä. Reilu ratkaisu on myös, että noppaa heitetään seuraavana vuorossa olevalle pelaajalle, joka valitsee annetuista luvuista itselleen paremman.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.03 Ompputehtävä
Tee ikioma tehtävä jaettavaksi muille luokan oppilaille tai opettajalle. Tehtävässä tulisi tarvita sivulla käsiteltäviä lasku- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
07.03 Selosta omin sanoin
Kerro omin sanoin, mikä tällä sivulla on tärkeää. Vinkkiä saat Jeleppi-taulusta, vinkkivideoista ja muista ohjeista. Voit liittää selostukseen kuvia, kaavioita, diagrammeja tai esimerkkilaskuja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.