4. tunti: Kymppiparit (Matematiikka)
4. Tunti: Kymppiparit (matematiikka)
Ennen tuntia:
- Tulosta tai askartele numerokortit 1-10, jotka sopivat BeeBot-alustaan (koko 15cm x 15cm)
- Voit ladata ja tulostaa valmiit kortit myös täältä: Numerokortit 1-20
- Askartele halutessasi estekortteja reitille tai tulosta täältä valmiita: Estekortit (6kpl)
Ohjeet:
Asettele numerot pelialustalle järjestykseen joka on satunnainen. Oppilaat toimivat 2-3 hengen ryhmissä. Toinen pareista asettaa Bee-Botin haluamansa numeron päälle (0-10) ja toinen pari ohjelmoi robotin sitä vastaavan numeron luokse.
Esim. Oppilas laittaa Bee-Botin numeron 4 päälle. Toisen parin tehtävänä on ohjemoida botti numeron 6 kohdalle.
Haasteita nopeimmille:
- Onko mahdollista ohjelmoida kymppiparin toista puoliskoa yhteenlaskun tuloksena. Esim. jos pitäisi ohjata nro 6 kohdalle, sinne voisi mennä 4 ja 2 kautta (4 +2 = 6)
- Bee-bottia voi ohjelmoida myös takaperin.
- Ohjelmoida perille yhdellä käskysarjalla ilman, että kokeilee välissä, mihin kohtaan robotti näillä ohjeilla päätyy.
- Tulosta tai askartele numerokortit 1-10, jotka sopivat BeeBot-alustaan (koko 15cm x 15cm)
- Voit ladata ja tulostaa valmiit kortit myös täältä: Numerokortit 1-20
- Askartele halutessasi estekortteja reitille tai tulosta täältä valmiita: Estekortit (6kpl)
Ohjeet:
Asettele numerot pelialustalle järjestykseen joka on satunnainen. Oppilaat toimivat 2-3 hengen ryhmissä. Toinen pareista asettaa Bee-Botin haluamansa numeron päälle (0-10) ja toinen pari ohjelmoi robotin sitä vastaavan numeron luokse.
Esim. Oppilas laittaa Bee-Botin numeron 4 päälle. Toisen parin tehtävänä on ohjemoida botti numeron 6 kohdalle.
Haasteita nopeimmille:
- Onko mahdollista ohjelmoida kymppiparin toista puoliskoa yhteenlaskun tuloksena. Esim. jos pitäisi ohjata nro 6 kohdalle, sinne voisi mennä 4 ja 2 kautta (4 +2 = 6)
- Bee-bottia voi ohjelmoida myös takaperin.
- Ohjelmoida perille yhdellä käskysarjalla ilman, että kokeilee välissä, mihin kohtaan robotti näillä ohjeilla päätyy.