Eläimet

Leikkejä

Leikkejä, toimintaa ja tehtäviä


  • Eläinhippa

    Leikitään hippaa esim. kahdella eläinsanalla "cat" ja "dog". Kun joku saadaan kiinni, sanoo kiinniottaja "cat" tai "dog" ja kiinniotettu jatkaa matkaansa näytellen ja äännähdellen kuin sanottu eläin. Hänet voi pelastaa niin, että joku menee, koskee ja sanoo saman eläimen uudelleen englanniksi. Jos eläimiä osataan paljon ja hyvin, voi kiinniottajilla olla useampiakin eläinvaihtoehtoja käytettävissä.

  • Bingo: (Tarvitaan: bingoruudukko)
    Oppilaat merkitsevät opetellut eläimet bingoruudukkoon. Opettaja tai oppilas sanoo eläimiä. Jos oppilaan eläin mainitaan, merkitään se omaan ruudukkoon. Kun ruudukko on täynnä tai jokin muu sovittu osio, oppilas huutaa Bingo!

  • Kaboom! Tarvikkeet: jäätelötikut, joihin on kirjoitettu aihealueen sanoja. Myös kuvakortit käyvät.Jäätelötikkuihin kirjoitetaan kuulusteltavia asioita, esim. numeroita, värejä, yhteenlaskuja... Tikut laitetaan purkkiin teksti alaspäin. Oppilaat nostavat tikkuja vuorotellen, ja jos osaa sanoa oikean vastauksen, saa tikun itselleen. Mikäli saa tikun, jossa lukee “Kaboom!”, menettää kaikki tikkunsa. Toimii myös kuvakorteilla.


  • Evoluutio-leikki

    Evoluutio-leikissä on neljä eri vaihetta

    1. kala (a fish)
    2. jänis (a rabbit)
    3. apina (a monkey)
    4. ihminen (a human)

    Jokaisella tasolla on oma liikkumistapansa: kalalla uintiliike käsillä, jäniksellä pomppiminen kädet korvina ja apinalla rintaan takominen. Päästessään viimeiselle tasolle eli ihmiseksi leikkijä pääsee pelistä pois. Leikin alussa kaikki ovat ensimmäisellä tasolla eli liikkuvat kaloina. Kun kaksi kalaa kohtaavat, pelaavat he "kivi-paperi-sakset" (kivi voittaa sakset, paperi voittaa kiven ja sakset voittavat paperin). Kivi-paperi-sakset-peliä pelatessa leikkijät voivat laskea vastustajansa kanssa ääneen "one-two-three" sen sijaan että sanoisivat "kivi-paperi-sakset". Voittaja etenee jänikseksi ja pelin hävinnyt pysyy kalana. Leikissä yritetään siis voittaa kivi-paperi-sakset niin monta kertaa, että edetään eri vaiheiden kautta ihmiseksi. Kivi-paperi-sakset pelataan aina samalla tasolla olevan leikkijän kanssa.

    Leikin alussa seinälle kiinnitetään eri eläimien ja ihmisen kuvat, jotka on nimetty vieraalla kielellä ja numeroitu eri vaiheiden mukaan. Näin lapset voivat aina kurkata, mikä vaihe on seuraava ja mikä kyseinen eläin olikaan vieraalla kielellä.

    Tulosta tästä leikkiä varten kuvakortit englanninkielisillä sanoilla:
    Evoluutio englanti.pdf / https://peda.net/jyvaskyla/kielisuihkutus/kjm/englanti-luonnos/leikkej%C3%A4
  • Tarinat tarina osiosta esim. Enormous Turnip, Three Little pigs jne. 

  • Salaiset eläinkortit. Opettaja jakaa oppilaile eläinkortin ja sitä ei saa näyttää kenellekään. Oppilaat lähtevät musiikin soidessa kiertelemään luokassa ja kysyvät: - Are you a cat?, Are you a dog?, Are you a horse?... Siihen vastataan: - No I´m a rabbit tai Yes I am! tai mitä ikinä siinä omassa kortissa on.

  • Opettajan johdolla tehtävä leikki paikoillaan pulpeteissa. Opettajalla on eläinkortteja (esim.pelistä who did it) eläimet ovat eri värisiä ja niillä on erilaisia piirteitä ja opettaja lähtee kysymään: - Who am I? - I am brown. - I have long ears etc. Oppilaat yrittävät arvata ketä opettaja tarkoittaa ja vastaavat englanniksi rabbit, reindeer, dog, cat mikä se kortti sitten olikaan. Alussa kannattaa ottaa neljä korttia projektikameralle ja aloittaa siitä. Kun oppilaat oppivat eläimet, värit ja kehon osat kortteja voidaan lisätä. Tähän voi käyttää materiaaleja sivulta printattavia valmiita kuvia. 

  • Hedelmäsalaatti opituilla eläimillä.

  • Kim-leikki opituilla eläimillä.

  • Organize: Oppilasparille jaetaan opituista eläimistä kuvakortit, kummallekin omat. Toinen järjestää kuvansa haluttuun järjestykseen, sanoo ne siinä järjestyksessä parilleen, joka järjestää omat kuvansa tähän järjestykseen. Sitten vaihdetaan. 

  • Listen and point: Harjoiteltujen eläinten kuvat ripotellaan näkyville luokkaan. Opettaja sanoo kuvien sanoja englanniksi ja oppilaat käyvät osoittamassa pyydettyä kuvaa. 

  • It's poisonous: Oppilaat jaetaan kolmen hengen ryhmiin. Oppilasryhmillä on opeteltujen eläinten kuvia pöydällä. Yksi ryhmästä menee ulos. Muut ryhmän jäsent päättävät sillä aikaa, mikä kortti on"myrkyllinen". Kun ulkona ollut henkilö palaa, hän alkaa luetella kuvien sanoja. Kun hän sanoo myrkytetyn kortin eläimen, muut saavat sanoa: "It's poisonous". Kaikista oikein arvatuista myrkyttömistä sanoista, arvaaja saa pisteen. Voidaan tehdä myös niin, että yksi oppilas menee ulos luokasta ja joku sisälle luokkaan jääneistä saa valita myrkkysienen. 

  • Domino: Tarvitaan kuva-sanakortit opituista eläimistä

  • Memory game: Tarvitaan kuvat ja sanat tietystä aihepiiristä

  • Rock-Paper-Scissors  

    Hyvä leikki sanaston harjoitteluun

    -Opetellaan aluksi kivi, paperi, sakset -leikki englanniksi ja harjoitellaan muutama kierros parin kanssa.

    -Sitten laitetaan opeteltavan aihepiirin kuvalaput lattialle jonoon ja jaetaan oppilaat pareihin.

    -Pari kisaa toista paria vastaan.

    -Parijoukkueen ensimmäiset lähtevät liikkeelle kuvalappujen vastakkaisista päistä ja etenevät sanomalla lapun sanan englanniksi.

    -Kun oppilaat tulevat saman kuvan kohdalle, he pelaavat kivi-paperi-sakset.

    -Voittaja saa jatkaa etenemistä, kun taas häviäjä palaa omaan päähänsä ja lähettää parinsa matkaan.

    -Se joukkue, joka pääsee viimeiseen kuvakorttiin  asti voittaa.


  • Ihmisistä muistipeli: Sanaston harjoittelu  ja rauhoittumishetki  esim. Tunnin loppuun. 2-3 oppilasta pelaajiksi. Kortti tai lappu vain muistin tukena ja ihmiskortteja käännetään kosketaan oppilasta olkapäälle. Muille oppilaille jaetaan laput tai kuvakortit eli heistä tulee muistipelikortit. Pelaajat käyvät vuorollaan kääntämässä kaksi pelikorttia, jotka sanovat ääneen sanan, joka heillä on pelikortit (oppilaat) makaavat pulpetilla ja pitävät korttinsa tai lappunsa piilossa. Kun pari on löytynyt, jäävät oppilaat istumaan. 

  • Corners leikki: Nurkat nimetään (esim. a horse, a dog, a cat, a mouse), yksi oppilas keskelle ja hän laskee silmät kiinni 1-10 englanniksi, jolloin muut vaihtavat paikkaa ja laskija yrittää arvata missä nurkassa muut oppilaat ovat. Kiinni jääneet oppilaat tulevat keskelle laskemaan laskijan kanssa ja näin jatketaan kunnes on enää yksi jäljellä ja hän on pelin voittaja.

  • Opettaja jakaa kaikille oppilaille eläinkortit, niin että kaikkia eläimiä on kaksi. Oppilaat kulkevat luokassa ja etsivät paria kysellen:
    • "Who are you?"
    • "I'm a pig."
    • "Me too."/"I'm not."  Parin löydyttyä mennään paikoilleen.

  • Eläinpantomiimit

  • Eläinten etsintä. Eri puolille luokkaa kiinnitetään eläinten kuvia. Oppilaiden tehtävä on mennä open sanoman eläimen luo. Jatkoideana kuvan luo päästyään voisi pitää eläimen ääntä englanniksi.



Eläinloruja

Two Little Black Birds


Two little black birds
Sitting on the wall,
(hold up one finger of each hand)
One named Peter,
The other named Paul.
Fly away Peter!
(put a hand behind your back)
Fly away, Paul!
(put the other hand behind you back)
Come back, Peter!
(bring the first hand from behind your back)
Come back, Paul!
(bring the second hand from behind your back)

------------

Five Little Fishes
For this fingerplay first make swimming motions with both hands then hold up one hand and wiggle a different finger as each line is said.

Five little fishes swimming in a pool
This one said, "The pool is cool."
This one said, "The pool is deep."
This one said, "I'd like to sleep."
This one said, "I'll float and dip."
This one said, "I see a ship."
The fishing boat comes.
The line goes splash.
All the little fishes swim away in a flash!

------------

This Little Piggy

This little piggy went to market.
This little piggy stayed home.
This little piggy had roast beef.
This little piggy had none.
This little piggy cried, "Wee, wee, wee, wee."
All the way home.

------------

Little Bo-Peep

Little Bo Peep has lost her sheep,
And can't tell where to find them,
Leave them alone, and they'll come home
Wagging their tails behind them.

------------

Squirrels

Wisky, frisky,. hippity, hop
Up he climbs to the tree top.
Whirly, twirly, round and round
Down he scampers to the ground.
Where's his supper?
In a shell
Snappy, cracky, out it fell.

------------

Mr. Butterfly

Butterflly, butterfly, where do you fly?
Where do you go alone?
Is it for flowers and honey you spy?
Have you a home of your own?

What is your name?
Do you live in the wood?
And what do you come to see?
Dear Mr. Butterfly, won't you tell
Your secrets to someone like me?

------------

Butterfly, Butterfly

Butterfly, Butterfly,
Fly Away,
You were a caterpillar yesterday
Butterfly, Butterfly
You never stay,
Always flying to a new day.

https://peda.net/jyvaskyla/kielisuihkutus/kjm/englanti-luonnos/lauluja-ja-loruja/el%C3%A4imet

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä