Ohjelmoinnin ja robotiikan oppimispolku esi- ja perusopetuksessa

Alakoulussa tavoite on, että 6. luokalla ymmärretään ympärillä olevaa ohjelmointia ja osataan tehdä ohjelma graafisessa ympäristössä ja osataan ohjelmoida robottia toimimaan. Graafinen ohjelmointiympäristö on sellainen, jossa ohjelmointi tapahtuu valmiita lohkoja asettelemalla, siinä ei kirjoiteta ohjelmaa itse millään ohjelmointikielellä. Tällainen on esim. Scratch

Yläkoulussa on tavoitteena osata tehdä ohjelma graafisessa oppimisypäristössä, ohjelmoida robottia toimimaan sekä kirjoittaa ohjelma​ tekstipohjaisella ohjelmointimenetelmällä.

Jokaisella luokalla on hyvä ottaa jotain, jotta taito rakentuu pikku hiljaa. Alla yksi malli, jonka mukaan voi edetä. Sen mukaiset opetusdiat löydät klikkaamalla linkistä tai tarvittaessa voit varata digimentorilta perehdytystä itsellesi tai napata mentorin koulukiertueen yhteydessä mukaan oppitunnillesi. Katso ohjeet mentoroinnin varaukseen alla olevista linkeistä.

Esiopetus: Bee-Bot –robotit
1.lk: Scratch-junior –sovellus iPadeilla
2.lk: Code.org -sivuston Kurssi 2
3.lk Code.org -sivuston Kurssi 3
4.lk Sphero-robotit
5.lk Scratch.mit.edu -sivusto
6.lk Lego Spike PRIME -robotit
7.-9.lk GDevelop-sivusto
7.-9.lk Sphero-robotit
7.-9.lk Lego Spike PRIME -robotit