Lontoon opintomatka Culture Cocktail kevät 2023

Culture Cocktail -Lontoon opintomatka 23.4.-27.4.2023

Teimme 23.-27.4.23 opintomatkan Lontooseen 21 opiskelijan ja kahden opettajan voimin. Opintomatkan aiheena oli “Culture Cocktail” ja vierailukohteiksi olikin valikoitunut useita kulttuurikohteita. Ohjaavina opettajina toimivat Marjut Ström ja Arja Halttunen.

Keräsimme rahaa lukuvuoden aikana esimerkiksi myymällä kynttilöitä ja Kakkutukun tuotteita, leipomalla sekä järjestämällä koululla pääsiäistapahtuman lapsille. Avustuksia saimme Laukaan seurakunnalta, Laukaan Rotarykubilta, Lions Club Laukaalta ja lukiomme OPKH:lta. Kiitos kaikille!

Lähdimme matkaan varhain sunnuntaina 23.4. aamulla kello 10 junalla kohti Tikkurilaa ja Helsinki-Vantaan lentokenttää. Päivä kuluikin pitkälti matkustaessa. Laskeuduimme Lontooseen kello 18 jälkeen paikallista aikaa, josta suuntasimme junan ja metron kautta aivan Towerin vieressä sijaitsevalle hostellillemme.

Maanantaina suuntasimme heti aamulla Shakespeare’s Globe -teatterille, jossa pääsimme oppaan johdolla tutustumaan kauniiseen teatteriin. Ohjatun kierroksen jälkeen kävelimme Thamesin vartta pitkin Lontoon hallintokortteleille ja näimme esimerkiksi Big Benin ja London Eyen.

Tiistaina päivämme alkoi tutustumisella St. Paulin katedraaliin. Katedraali oli upea ja monet myös kiipesivät yli 500 askelmaa torniin, josta avautuivat upeat näkymän Lontooseen. Illalla kävimme katsomassa Lyceum Theatressa esitettävän The Lion King –musikaalin. Musikaali oli uskomattoman hieno ja ihastelimme varsinkin sitä, kuinka kaikki eläimet oli toteutettu.

Keskiviikkona kävimme tutustumassa Lontoon National Galleryyn, jossa tutustuimme moniin tunnettuihin maalauksiin. Illalla valmistauduimmekin jo seuraavan aamun aikaiseen herätykseen ja kotiinpaluuseen.

Torstaina lähdimme aamulla kello 6 hostellilta kohti Gatwickin lentokenttää ja kotia. Jyväskylässä olimme junalla takaisin kello puoli kahdeksan jälkeen illalla väsyneinä, mutta monta kokemusta rikkaampina.

Reissussa meillä oli ohjattujen kohteiden lisäksi myös paljon vapaa-aikaa. Saimme liikkua vapaasti kaupungissa ja monet tekivätkin esimerkiksi ostoksia, kävivät museoissa sekä tutustuivat itsenäisesti muihin Lontoon nähtävyyksiin. Lontoolle tyypillisesti sää oli muutamana päivänä sateinen, mutta myös aurinko näyttäytyi välillä.