4, 5, 6 luokka

viikko 19, Sarjakuvapiirtäminen

1) Lue sarjakuvapiirtämiseen liittyvä teoria läpi.

Sarjakuvapiirtäminen, teoria

2) Piirrä Ruudukko sarjakuvan piirtämistä varten A4 - paperille seuraavasti:

Piirrä paperille:
- kolme ruutua rinnakkain.

Ruudun korkeus: 10 cm
Ruudun leveys: 7 cm

Mallikuva:


3) Laita paperi talteen ja tuo se kouluun ensiviikolla!

Sarjakuvapiirtäminen, teoria

S a r j a k u v i e n p i i r t ä m i n e n


Sarjakuvien piirtäminen tehdään yleensä isommalle paperille kuin
mitä painettu sarjakuva tulee olemaan. Välineitä on käytössä monenlaisia.


Jotkut piirtäjät käyttävät piirtämisessä ja värittämisessä apuna tietokonetta.
Tällöin käytössä on ammattilaiskäyttöön tarkoitetut piirustus -ja taitto ohjelmistot
ja työvälineenä yleensä tietokoneeseen kytkettävä piirtopöytä.

Samoja välineitä käytetään myös pelisuunnittelussa, kun tehdään luonnoksia
taustoista ja hahmoista.

V ä r i t t ä m i n e n t i e t o k o n e e l l a





Mustalla tussattu alkuperäispiirros on A3- kokoinen. Se skannattiin
1200 dpi-resoluutiolla Black and White- eli viivapiirrosmuotoon.

Tämän jälkeen skannattu kuva pienennettiin kuvankäsittelyohjelmassa
300 dpi-kokoon ja muutettiin värimuotoon.

Musta viivapiirros leikattiin ja sijoitettiin omaksi tasokseen, ja siitä tehtiin
läpinäkyvä. Mustasta tasosta valittiin tämän jälkeen halutut alueet, niitä
lihotettiin 2-4 pikselin verran ja värit sijoitettiin alempaan tasoon.
Lopuksi musta taso kätketään ja näin saatu väri-originaali tallennetaan
omaksi cmyk-tiedostokseen.

1200 dpi viivapiirros ja 300 dpi värioriginaali yhdistetään tarkasti kohdalleen
taitto-ohjelmassa. Näin saadaan paino - originaali, johon 1200 dpi viivapiirroksen
ansiosta tulee terävät ääriviivat.

Sanasto

dpi: dots per inch, pistettä tuumaa kohti

pikseli: kuvapiste

Resoluutio: kuvatarkkuus



viikko 18 Sarjakuvien kieli

Torstain oppitunti


Sarjakuvista on tullut kansainvälinen ilmiö.

Sarjakuvapiirtäjiä ja käsikirjoittajia työskentelee sarjakuviin keskittyneissä yhtiöissä, jotka julkaisevat useita lehtiä ja kirjoja kuukaudessa.

Tehdyt sarjakuvat markkinoidaan joka puolelle maailmaa. Sarjakuvayhtiöt palkkaavat siksi myös kielenkääntäjiä.

Tässä on pätkä suomalaista muumi -sarjakuvakirjaa, joka on julkaistu englanniksi käännettynä.

Kokeile nyt taitojasi kääntäjänä!

  • Numeroi kuplat järjestyksessä ja kirjoita omat käännöksesi paperille.
  • Mieti mitä suomalainen sanoisi! 
Esim.
Englantilainen sanoo: " It's raining dogs and cats." Sataa koiria ja kissoja. (Sanatarkka käännös) 
Suomalainen sanoo: "Sataa kaatamalla."

Sanatarkka käännös ei aina ole paras!
  • Etsi tarvittaessa sanoja netistä.
  • Voit myös tulostaa alla olevan pohjan ja kirjoittaa siihen.

Muista, että sarjakuvien tekstit ovat lyhyitä!
Ota lopuksi kuva teksteistäsi ja lähetä Anrille Whatsappiin tai sähköpostiin.

Viikko 17: Lähiympäristön muutokset, Oman elinympäristön suunnittelu, Rakennettu ympäristö - luonnonympäristö

Välineet:
- kynä
- paperia
- värit

1) Tutki kotisi ympäristöä.

Mitä maamerkkejä kotisi ympärillä on?
(maamerkki = helposti mieleenjäävä, tunnistettava esine / rakennus joka auttaa löytämään kotiin)
Mitkä asiat kotisi lähellä ovat mielestäsi rumia?
Mitkä asiat ovat kauniita?

2) Piirrä

Lähialueesi "kartta", josta löytyvät maamerkit sekä rumat ja kauniit asiat.
Voit piirtää maamerkit joko ylhäältäpäin tai sivulta.

3) Laita kuva työstäsi Whatsappilla Anrille

Esimerkkejä:

Viikko 16

Viikko 16

1) Jos sinulla on tietokone käytettävissäsi,

 tee scratchillä seuraava harjoitus:

1) Kirjaudu sisään luomillasi tunnuksilla

2) Kohdasta ideat, valitse "Tee musiikkia"

3) Valitse "Kokeile oppituntia"

4) Katso oppitunti ja kokeile mitä pystyt tekemään. (tähän on tarkoitus käyttää kaksi oppituntia, torstai ja perjantai)

5) Tallenna työsi.

2) Jos sinulla ei ole tietokonetta katso oppitunti, ja jatka sen jälkeen

viimekertaisesta kuvasta. Piirsit viimeviikolla taustakuvan, Roiston ja Sankarin.

1) Leikkaa Roisto ja Sankari irti.
2) Aseta hahmosi taustan päälle, ja kokeile mitä pystyt tekemään kännykän avulla.

Saatko luotua videon jossa hahmosi liikkuvat?
Pystytkö ottamaan hahmoistasi kuvan, ja upottamaan / liittämään kännykälläsi johonkin toiseen kuvaan?
Saatko luotua kuvan, jossa hahmosi on sinussa kiinni?

3) Laita WhatsAppiin joku tekemistäsi kuvista / videoista

Viikko 14

1) Jos sinulla on tietokone käytettävissäsi,

 tee scratchillä seuraava harjoitus:

1) Kirjaudu sisään luomillasi tunnuksilla

2) Kohdasta ideat, valitse "Tee jahtauspeli"

3) Valitse "Kokeile oppituntia"

4) Katso oppitunti ja tee sen ohjeen mukaan minipeli. (tähän on tarkoitus käyttää kaksi oppituntia)
  • Ole tarkkana, että näet mistä painikkeista osat valitaan.
  • Pysäytä peli aina ohjeen jälkeen, ja tee sama vaihe omaan peliisi.
  • Muista tallettaa pelisi

2) Jos sinulla ei ole tietokonetta katso oppitunti, ja piirrä sen jälkeen


1) Taustakuva oman jahtauspelin luomista varten.
2) Jahdattava hahmo, "roisto"
3) Kiinniottava hahmo, "sankari"

Tee kuva huolella: Tähän on tarkoitus käyttää kaksi oppituntia!

Viikko 13

Keskiviikko 25.3 ja perjantai 27.3



1) Googlaa Scratch tai näpäytä linkkiä: Scratch ja kirjaudu sisään viime viikolla luomillasi tunnuksilla.


2) Näpäytä suomenkielisellä Scratch -sivulla yläpalkista sanaa Ideat


3) Rullaa sivua alaspäin. Näpäytä kohtaa Animoi nimi


4) Näpäytä kohtaa Kokeile oppituntia.


5) Näpäytä Play videon keskeltä. (Videon alareunasta saat sen tarvittaessa suuremmaksi.)

6) Katso videon kaikki kohdat. (Vihreä nuoli videon reunassa.)

7) Kokeile: animoi nimesi tai nimimerkkisi.

Pelisuunnittelu

Keskiviikko 18.3 ja perjantai 20.3

Tutustu netissä Scratch sivustoon https://scratch.mit.edu/

Lue erityisesti otsikon "Tietoa" alla olevat asiat.

Jos sinulla ei vielä ole, niin tee itsellesi oma käyttäjätunnus "Liity Scratchiin" -painikkeen avulla. Muista kirjoittaa tunnuksesi muistiin!


Kokeile mitä saat tehtyä!