6 luokan kuvis

Maaliskuu

Illuusio 2 opetuskertaa

koko: A3
tekniikka:
varjokuvan piirtäminen
varjokuvan leikkaaminen mustasta kahtena kappaleena
varjokuvan liimaaminen valkoiselle pohjalle
Tarvikkeet: A4 valkoinen, A3 musta, A3 valkoinen, sakset, liima


Kasvot vaiko vaasi?

Piirrä A4 paperille sivuprofiilikuva varjon avulla.
Leikkaa varjokuva irti.
Piirrä sen avulla varjokuva mustalle paperille kahteen kertaan
Leikkaa varjokuvat irti ja liimaa ne valkoiselle pohjalle.

Helmikuu

Opetuskerta 1 - 2 Vesivärimaalaus mallinmukaan.


Koko: A3
tekniikka:
Märkää märälle
Luonnostelu lyijykynällä, isot pinnat vesivärillä.
Yksityiskohtien maalaus kuivalle pinnalle.
Yksityiskohtien terävöittäminen tarvittaessa puuvärein.



Aihe: Vuorimaisema

Etsi itsellesi mieluisa maisema kuva, jossa kuvan tärkein osa on vuoristo.
Tulosta malli.

Kiinnitä vesiväripaperi maalaustaustalle maalarinteipillä.

Piirrä mallin ääriviivat paperille lyijykynällä. 
Kostuta isojen väripintojen alueet ensin vedellä, maalaa sitten pinta vesivärillä.
Anna kuivua.

Maalaa yksityiskohtien väripinnat vesivärillä.
Korosta tarvittaessa puuvärein.


Opetuskerta 3 - 4 Tulevaisuuden kulkuväline


Osa 1: Suunnittele tuleivaisuuden kulkuneuvo

Koko: A4 
Tekniikka: lyijykynä, väritys tusseilla


Osa 2: Tulevaisuuden kulkuneuvo liikenteessä
Piirrä maisema jossa suunnittelemasi kulkuneuvo on käytössä.

Koko: A3
Tekniikka: sekatekniikka

Tammikuu

Raapekartonkityö


Kaksi raapekartonkityötä

koko: 15 cm x 15 cm
aika: 2h + 2h

Aiheet:


Työ 1

Oma nimi

a) länsimaisilla aakkosilla

b) jollain muulla aakkostolla kirjoitettuna (esim kyrilliset kirjaimet, japanilaiset kirjaimet (hiragana, katakana, kanji), heprea jne)



Työ 2 
Fantasiaeläin / sarjakuvaeläin


Fantasia eläin oman mielen mukaan. Sopivia hakusanoja esim. dragon, puppy, kitten, griffon, unicorn, bunny...


Työskentelyohjeet:

Piirrä malli ohuelle paperille tai etsi malli ja tulosta malli.
Huomaa: mallin koko max 14cm x 14 cm

Siirrä kuva raapekartongille kalkeeripaperin avulla tai painamalla ääriviivat paperin läpi.

Raaputakuvio esille. Sopivia työvälineitä raaputtamiseen: puutikku, sukkapuikko, raaputusterä yms.

Joulukuu

Renesanssin taide


Tutustu netin välityksellä seuraaviin renesanssiajan yleisneroihin:

  • Leonardo Da Vinci
  • Michelangelo

Tutki kuvia Da Vincn teoksista:

  • Mona Lisa
  • Pyhä ehtoollinen
  • Vitruviuksen mies

Tutustu Michelangelon töihin:

Sikstuksen kappelin maalaukset:

  • Aatamin luominen
  • Viimeinen tuomio


Työ:
  • A3
  • kädet
  • lyijykynäpiirros 

Tee työ kuvassa olevan mallin pohjalta

Marraskuu

1) Saamelainen taide

-Tutkitaan saamelaista taidetta. 
-Miten saamelainen taide eroaa muusta somalaisesta taiteesta?
-Mistä saamelainen taide sai ideansa?
-Miksi saamelaista taidetta kutsutaan kansantaiteeksi?

Aihe: "Noitarumpu"

Pohja:
A3 pystysuora paperi
Tekniikka:
tussit, puuvärit, vesivärit

Ohje: Etsi netistä ideoita saamelaisista rummuista esim hakusanalla saamelainen taide. 
Piirrä paperin keskelle ympyrä. Kuvioi. Tussaa ääriviivat, väritä ympyrän sisäpuoli puuvärein, ulkopuoli vesivärein.

Lokakuu

 Luonto aiheena

1) Syksyn puut 1
Aihe:
Yksinäinen puu
Pohja:
A4 väripaperi musta / harmaa / tummansininen.
Tekniikka:
puuvärit tai kuivapastilliliidut

Ohje: Tutki puiden siluetteja. Valitse itseäsi kiinnostava puu ja hahmottele se väripaperille vaalealla puuvärillä.
2) Syksyn puut 2 Aihe:
Myrsky (vesilasissa?)
Pohja:
A4 vesi- eli akvarellipaperi
Tekniikka:
vesivärit

Ohje: Myrskytuuli saa voimakkaankin puun kumartumaan. Tee oma tutkielma myrskystä

3) Lomatunnelmissa

Aihe:
Halloween
Pohja:
A4 tai A3 väripaperi, kartonki tms 
Tekniikka:
vapaa

Syyskuu

1) Värien mailma
Värejä voidaan luokitella monella tavalla. Yksi tapa on jakaa värit kylmiin ja lämpimiin väreihin.

  • Kylmiä värejä: siniset, sinertävät värit
  • Lämpimiä värejä: keltaiset, punaiset



Työn aihe:

"Rubikin kuutio"

Pohja A3


Ohje: Piirrä alas vasemmalle 20 cm x 20 cm kokoinen neliö.
Väritys: vahaliidut


2) Japanin taide Työn aihe:
"Samurait ja runous"
Pohja A3
tekniikka: lyijykynä, vesiväri, puuväri

Ohje: Etsi netistä kuvia hakusanalla sakura (kirsikkapuu). Ota mallia ja piirrä oma versiosi kirsikan kukista.

3) Japanin taide

Työn aihe: Kawaii!!
Pohja A3
tekniikka: lyijykynä, tussit

Ohje: Selvitä mitä tarkoittaa kawaii. 
Jaa paperi lohkoihin. Etsi aiheeseen liittyviä kuvia malliksi, ja piirrä oma kokoelmasi (vähintään 8 kuvaa).


4) Islamin taide

Lue Islamin taide -powerpointesitys.

Työn aihe:
Ornamentti

Pohja: A4

Ohje: Suunnittele oma ornamentti, toistuva, joka suuntaan jatkuva kuvio.
Tekniikka: luonnostelu lyijykynällä, kuviointi tusseilla.

Elokuu

Koulut alkavat ja kuvaamataito jatkuu. Kuudennella luokalla tutustutaan seuraaviin asioihin:



  • Arkkitehtuuri (kolmiulotteinen rakentelu, oman paikkakunnan rakennuksia ja kartanoita)
  • Rakennettu ympäristö - luonnonympäristö
  • Esinesuunnittelu sekä materiaalin monipuolinen ja järkevä käyttö sekä suunnittelu kierrätysmateriaalista

  • Sarjakuvat, Kuvasarjan tekemistä tietokoneella, videokuvaus ryhmissä (esim. oppilaiden omia laitteita hyödyntäen)
  • Grafiikka, Ornamentit ja Sommittelu: esim julisteet, T-paita kuvat, tekstiili kuviot jne
  • Pelin suunnittelu ja valmistaminen

  • Sekatekniikat
  • Taidetyylisuunnat mm. renessanssi, modernismi
  • Eri alueiden taiteen erityispiirteitä esim. miksi islamin taiteessa ei kuvata eläviä olentoja 
  • Saamelainen ja Pohjoismaalainen kuvailmaisu (viikingit) 



1. työ: tapetti / kangas

Taustaa

Alvar Aalto

Alvar Aalto (3. helmikuuta 1898 Kuortane – 11. toukokuuta 1976 Helsinki) oli suomalainen arkkitehti, muotoilija ja akateemikko. 

Aallon lukuisiin suunnittelutöihin kuuluu rakennuksia Suomen lisäksi muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Hän oli saanut tuotantoonsa vaikutteita paitsi suomalaisesta luonnosta ja perinteestä, myös arkkitehtuurin historiasta. Hänen tunnetuimpia töitään ovat Paimion parantola, Finlandia-talo, Säynätsalon kunnantalo ja Teknillisen korkeakoulun rakennukset. Kouvolassa hän on suunnitellut Tehtaanmäen koulun joka on Inkeroisissa, Kouvolan Anjalankoskella.

1) Hae kuvia sanoilla : Alvar Aalto tekstiilit

2) Valitse vastaväri paperit, pohjaksi A3

3) Tee harpilla väripaperista ympyröitä, joiden säde on 3 cm ja halkaisija 6 cm

4) Leikkaa ympyrät irti

5) Sommittele puolikkaista toistuva kuvio ja liimaa taustalle






Pelisuunnittelu

Hei vanhemmat!

Kuviksessa tämän kuukauden aiheena on peliohjelmoinnin alkeet. Alkeisiin tutustumisen välineenä käytämme ohjelmointi alustaa nimeltä Scratch.

Scratch on samanaikaisesti ohjelmointikieli ja online-yhteisö, jossa lapset ja aikuiset voivat ohjelmoida ja jakaa interaktiivista mediaa, kuten tarinoita, pelejä ja animaatioita ihmisten kanssa ympäri maailmaa.

Kun lapset luovat Scratchilla, he oppivat ajattelemaan luovasti, työskentelemään yhdessä ja ajattelemaan järjestelmällisesti. Scratch on MIT:n Media Labin Lifelong Kindergarten -ryhmän suunnittelema ja ylläpitämä.