Lehmipolku AR (uutuus 2021)

Lehmipolulle AR-tekniikalla



Virtuaalimatka maatiaiskarjan historiaan tehdään omalla älypuhelimella tai tabletilla, siihen ladattavan sovelluksen ja laitteen kameran avulla. Matka aloitetaan tuulimyllyn läheltä, josta matkaa jatketaan "vasemmalle" museorakennusten ohitse kohti metsää. Järjestelmän opastetaulu on lähellä museoalueen sisäänkäyntiä.

Virtuaaliseikkailijan Lehmipolulla on viisi lisätyn todellisuuden AR-taulua, joissa lisätty todellisuus avaa vierailijalle virtuaalinäkymät Lascaux'n luolamaalauksen alkuhärästä Gallen-Kallelan maalaukseen Kullervon kirous. Taulut kertovat karjanhoitokulttuurista ajalta, jolloin metsälaitumilla käyskentelivät maamme alkuperäisrotujen yksilöt: kyytöt, lapinlehmät ja länsisuomenkarja. Nämä ilmestyvät laitteeseesi digitaalisena syötteenä maisemaan integroituneina.

Olemme voineet siirtää Ateneumissa olevat Akseli Gallen-Kallelan Kullervon kirous -maalauksen ja Eero Järnefeltin Lehmisavu-maalauksen digitaalisena syötteenä Konnevedelle. Yhteistyö Ranskan kulttuuriministeriön kanssa mahdollistaa Lascaux´n luola­maalauksen alkuhärän, Bos primigeniuksen esittelyn maatiaistemme kantamuotona. Myös Suomen maatalousmuseo Sarka on yhteistyökumppanimme. Lehmipolulla kuulet karjankutsuhuutoja ja kirjailija Harri Tapperin ripsumalauluja. Kuulet myös, kuinka konnevetinen räppäri muuntuu loitsivaksi Kullervoksi, joka haluaa vapauttaa karjansa metsänpeitosta. Virtuaalikierros huipentuu Eero Järnefeltin maalaukseen Lehmisavu.



Metsäpolku on merkitty 22 maitomukilla ja se on 400 metriä pitkä. Taulujen 3 ja 4 välillä polku on vaativampi. Taulut 5 ja 4 voikin katsoa myös kulkemalla vastakkaiseen suuntaan.

Näin pääset mukaan Lehmipolun AR-kierrokselle:

  1. Lataa Salmi AR -sovellus sovelluskaupasta. Saat virheilmoituksen, jos laitteesi käyttöjärjestelmä on vanhempi kuin sovelluksen toiminta edellyttää. Sovellus ei silloin toimi.
  2. Avaa sovellus, kirjoita hakukenttään Lehmipolku ja lataa paketti. Tämä voi kestä yhteydestä riippuen muutaman minuutin. Odota.
  3. Latauksen päätyttyä valitse "skannaa" ja osoita laitteen kamera AR-tauluun. Säädä ääni ja nauti sisällöstä. Pidä taulu kameran näkymässä koko ajan. Mene vähän lähemmäksi, jos taulu ei herää eloon.
  4. Paina ruudun "nappi"-kuvakkeesta ja saat lisätietoa tekstinä ja ääneen luettuna. Voit samalla jatkaa matkaa seuraavalle taululle. Polku kulkee maastossa ja on siksi epätasainen. Taulun 3 ja 4 väli ei sovellu liikuntarajoitteisille, eikä esim. lastenvaunuille. Palaa takaisin ja etene tauluille 5 ja 4.
  5. Ensimmäinen taulu on lähellä tuulimyllyä. Lähde siitä "vasemmalle" museorakennusten ohitse kohti metsää.

Tiivistetty videoesittely Youtubessa

Saatavuus: ympäri vuoden



Tuotanto: Konneveden kotiseutumuseo, Myllyt pyörimään -hanke

  • Käsikirjoitus ja ohjaus: Kristiina Hurmerinta
  • Valokuvat, videot ja editointi: Eija Pääkkönen
  • Äänitys: Jaakko Erkkilän studio ja studio Kukkula.
  • Musiikki: Jesi Blomgren
  • Laulaja: Leena Silvast
  • Räppäri: Joel Hänninen
  • AR-toteutus: Salmi Platform Oy




Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä