8 B, ketteryys

Luokkien välisiin olympialaisiin: Lusikka-pallo -viesti

Kisataan neljän hengen joukkueissa.
Jokaisella ryhmällä on oma tuomari, tuomareina Nelli, Jenna, Hanna, Juho, Aapo.

Säännöt: Ryhmäläiset asettuvat matkan varrelle merkityille paikoille.
Lähtopisteessä olevalla henkilöllä on pallo lusikassa.
Pallo pitää kuljettaa lusikalla seuraavalle pelaajalle.
Jos pallo tippuu, pelaajan täytyy palata omalle lähtöpisteelle ja aloittaa uudestaan.
Pallon saa kuljettaa kädessä palattaessa omalle lähtöpisteelle. Muuten palloon ei saa koskea käsin.
Kun pelaaja on päässyt seuraavan pelaajan luokse, pelaaja antaa lusikan seuraavalle pelaajalle.


Mittaus ja tilastointi:
Kisassa mitataan jokaisen jokaisen joukkueen aika (aika ->0,01 sek) ja pallon tippumismäärä (+1 sek).
Ketterin joukkue on voittaja.

Siiri, Venla, Nelli ja Jenna

Game of Pen

Toinen tekee tempun ja toisen pitää tehdä sama temppu perässä. Jos näyttäjä epäonnisttuu tempussa, näyttäjä vaihtuu. Jos perässä tekijä epäonnistuu saa kirjaimen. P-E-N sanan saanut häviää.

Temput:
-perus pyöritys 5 kierrosta
-thumbaround
-infinity
-the sonic

Hännän ryöstö

Säännöt: Hännät jaetaan luokille. Luokilla on yksi minuutti aikaa varastaa toisen luokan oppilailta häntiä. Kun aika on loppu, oppilaat laskevat itse hännät. Luokka, jolla on enemmän häntiä yhteensä viittaaa erän. Koko kilpailussa on max 3 erää eli 2 erää ensin voittanut luokka voittaa koko pelin. Tulokset tilastoidaan taulukkoon häntien määrän perusteella. Esim. 8 B 26 häntää, joista 13 pojilla 13 tytöillä.

Hyppynarupujottelu

Tarvikkeet: Tötsät ja 2 hyppynarua
ohje: Hypi hyppynarulla tasajalkaa (ei saa kävellä senttiäkään) tötsien läpi pujotellen. Jos tötsä liikahtaa pelaajan tulee siirtää se paikoilleen ja aloittamaan alusta. Kun pelaajat lähtevät liikkelle sekunttikello käynnistetään ja nopeimman ajan saanut voittaa.

Hanna, Annaliisa ja Nea

Lusikka-pallo viesti

Kisataan neljän hengen ryhmissä. 
Jokaisella ryhmällä on eri tuomari.

Säännöt: Ryhmäläiset asettuvat matkan varrelle merkityille paikoille. Lähtopisteessä olevalla henkilöllä on pallo. Pallo pitää kuljettaa lusikalla seuraavalle pelaajalle. Jos pallo tippuu pelaajan täytyy palata omalle lähtöpisteelle ja aloittaa uudestaan. Pallon saa kuljettaa kädessä palattaessa omalle lähtöpisteelle. Kun pelaaja on päässyt seuraavan pelaajan luokse, pelaaja antaa lusikan seuraavalle pelaajalle. Kisassa on 2 voittajaa: nopein ja huolellisin (tiputtanut pallon vähiten)

Mittaus ja tilastointi: Kisassa mitataan jokaisen jokaisen ryhmän aika ja pallon tippumismäärä. (aika -> 0,01)

Siiri, Venla, Nelli ja Jenna



Läpsypeli

Tarvitaan 2 ihmistä ja kädet. 

Toinen laittaa kämmenet ylöspäin ja toinen laittaa kädet siihen päälle toisinpäin. Se kenen kädet ovat siinä alla yrittää läpsäyttää sen käsiä jotka ovat siinä päällä. Henkilö kenen kädet on päällä yrittää vetää ne pois ennen kuin niitä ehtii läpsäyttämään. 

Pisteet lasketaan siten, että yksi piste tulee jos:
1. Ehtii läpsäyttämään käsiä
2. Jos ehtii ottamaan kädet pois ennekuin niitä läpsäytetään

6 kertaa saa yhteensä yrittää, jos tulee tasapeli yksi ylimääräinen lyönti

(Ella, Jere, Kaapo, Milla)

Ohjeet

Tavoitteena kehittää luokassa 4-5 ”olympialajia” joita luokan sisällä päästään kisaamaan. lajeista valitaan yksi luokkien välisiin kilpailuihin.
  • oppiaineet: matematiikka, fysiikka, atk, liikunta, historia
  • pelien kehittämistä ja testaamista 
  • tutustumista urheilutilastoihin 
  • mittaamista 
Kirjatkaa
  • Säännöt 
  • Arvosteluohjeet 
  • tilastoitavat pääkohdat 
  • Mitä mitataan?
  • Miten mitataan?
  • Millä tarkkuudella mitataan?
  • Miten tilastoidaan?