Viikko 6

Viikko 6: kuvankäsittely jatkuu

Tehtävä 1

1. Tehtävässä teet kolmitasoisen kuvan, jonka ansiosta pystyt liikuttelemaan kuvan eri osia. Taustakuvana on kuva kallio.jpg, jonka kopioit normaalisti peda.netistä ja avaat GIMP:iin omaksi kuvakseen. Tee sama kuvalle korppikotka.jpg. Molempien kuvien tulisi siis olla omana ikkunanaan.

 

2. Irroita lintu kuvasta korppikotka.jpg (saksityökalu), kopio valittu alue (Muokkaa → Kopioi) ja siirrä kalliokuvaan UUDEKSI TASOKSI. (Muokkaa → Liitä määräten → Uusi taso)

 

Jos kuvan viereen ei auennut ”Tasot”-valintaikkunaa, voit etsiä sen Työkalut-valikosta.

 

3. Skaalaa lintu sopivaan kokoon ja tee muita haluamiasi muutoksia linnun asentoon tai paikkaan. Käytä esimerkiksi skaalaus- ja siirtotyökaluja.

 

4. Kirjoita tekstityökalulla tekstiä kuvaan. (Teksti syntyy automaattisesti omaan tasoon) Tarkastele syntyneitä tasoja. Siirtele lintua ja tekstiä.

 

Voit testata tasojen paikan vaihtamista niitä ”raahaamalla” uusille paikoille Tasot-valintaikkunassa. Tulet huomaamaan, että taustakuvana toimivan tason tulee olla aina alimpana, jotta se ei peitä toisia tasoja alleen.

 

5. Vie valmis kuva koneelle ja palauta Teamsiin.

Liitteet:

korppikotka.jpg
kallio.jpg

Tehtävä 2


1. Avaa GIMPiin kaikki seuraavat kukkakuvat: auringonkukka.jpg, tulppaani.jpg ja oranssi.jpg. Käytä auringonkukka-kuvaa pohjana seuraavassa kohdassa.

2. Irrota kukkia muista kuvista ja kopioi ne useiksi tasoiksi, siirtele tasokukat sopiviin paikkoihin ja sopivaan järjestykseen ja muokkaa tasoja muunnostyökaluilla (skaalaa, kierrä jne...) siten, että kukat eivät näytä toistensa kopioilta.

3. Vie kuva koneelle ja palauta Teamsiin.

Liitteet:

auringonkukka.jpg
tulppaani.jpg
oranssi.jpg

Tehtävä 3

Harjoituksessa tehdään sumuinen vedenalainen maisema useita kuvia yhdistelemällä. Hyödynnä tasoja ja niiden ominaisuuksia.

1. Liitä joku oheisista kuvista Gimpiin uudeksi kuvaksi. (Avaa kuva selaimessa ja kopioi se leikepöydälle. Avaa Gimp ja valitse Luo - Leikepöydältä tai Muokkaa- Liitä määräten - Uusi kuva). Tästä tulee pohja, johon muutokset tehdään.

2. Valitse jokin toinen kuva ja avaa se Gimpiin uudeksi kuvaksi. Rajaa kuvasta kohde kopiointia varten, esimerkiksi kala (sakset tai lasso). Säädä työkalun asetuksia niin, että leikkaus reunasta tulee pehmeä. Kopioi ja liitä pohjakuvaan uudeksi tasoksi.

3. Vaihda tasolle kuvaava nimi tuplaklikkaamalla tason nykyistä nimeä Tasot-ikkunassa.

4. Muuta tason ominaisuuksia siten, että takana oleva taso kuultaa läpi. Voit pienentää "Läpinäkyvyys"-arvoa liukusäätimestä (Tasot-työkalu).

5. Lisää kuvaan uusia tasoja, kuten edellä kohdassa 2. Voit tehdä tasoihin myös muita muutoksia, esimerkiksi käyttää suotimia tai muuttaa kokoa.

6. Muista, että voit vaihtaa tasojen järjestystä vapaasti ja siirrellä yksittäisiä tasoja. Kokeile!

7. Pyri siihen, että kaikki tasot olisivat jollain tavalla näkyvissä lopullisessa kuvassa. Vie kuva jpg-muodossa ja palauta Teamsiin.

Liitteet:

sukeltaja.jpg
kala1.jpg
kala2.jpg
kala3.jpg
otus.jpg

Tehtävä 4

Tehdään isompi harjoitustyö, jossa käytetään tasoja.

- Oheinen kuva toimii mallina. Työssäsi on oltava vähintään samat elementit kuin mallikuvassa: Tausta, otsikko, upotettu kuva (mallissa virtahepo), tekstejä. Voit kuitenkin valita omat kuvasi ja käyttää mielikuvitusta teksteissä ja aiheen valinnassa.

Työssä käytetään vain kuvia, joissa on tekijänoikeudet kunnossa! Hae siis kuvasi sivuston https://search.creativecommons.org kautta! Käytä englanninkielisiä hakusanoja, jos suomeksi ei löydy.

- Sijoita jokainen kuva ja teksti omalle tasolleen, jotta niitä on helppo siirrellä tarvittaessa.

- Teksteihin saat helposti varjon valitsemalla "Suotimet - Valo ja varjo - Varjo...".

- Painikkeita voi tehdä helposti valitsemalla "Tiedosto - Luo - Painikkeet" ja valitsemalla jokin painikemalli. Kirjoita haluamasi teksti ja luo painike. Painike ilmestyy omaksi kuvakseen, josta voit kopioida ja liittää sen omaan työhösi.

- Tallenna valmis työsi jpg-muodossa ja palauta Teamsiin.

Liitteet:

Kansilehti.jpg